شناسهٔ خبر: 67563375 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

سرطان آلت تناسلی با شدت بیشتری در کمین مردان است

صاحب‌خبر -

سرطان آلت تناسلی در میان انواع رایج سرطان قرار نداشته است. هرچند شرایط به‌شدت در حال تغییر است و حالا مردان بسیار در خطر ابتلا به این نوع سرطان هستند.

با وجود تمامی تلاش‌های انجام شده، هنوز دانشمندان موفق نشده‌اند درمان قطعی سرطان را پیدا کنند. این در حالی است که هر ساله افراد بیشتری جان خود را به‌خاطر این بیماری از دست می‌دهند. یکی از انواع سرطان به آلت تناسلی مربوط می‌شود. پیشتر پزشکان تصور می‌کردند که این نوع سرطان چندان مردان را تهدید نمی‌کند؛ اما ظاهرا شرایط تغییر کرده است.

سرطان آلت تناسلی به‌زودی به یک مشکل بزرگ برای مردان تبدیل می‌شود

سرطان آلت تناسلی سرطان آلت تناسلی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۵۰ سرطان آلت تناسلی با رشد ۷۷ درصدی همراه خواهد شد. در این میان کشورهای در حال توسعه بیشتری آمار سرطان را خواهند داشت، ولی موارد مشاهده شده در کشورهای اروپایی نیز رو به افزایش است.

با توجه به پژوهش‌های منتشر شده در حوزه پزشکی و سلامت، افزایش سن یکی از عوامل تاثیرگذار در بروز سرطان آلت تناسلی است. به‌صورتی که این نوع سرطان اغلب در افراد بالای ۵۰ سال مشاهده می‌شود. جمعیت اروپا نیز با سرعت به‌سمت پیری حرکت می‌کند و همین مشکل‌ساز شده است. همچنین از دیگر عوامل تاثیرگذار روی بروز این نوع سرطان می‌توان به بهداشت ضعیف ناحیه تناسلی، پیش‌پوست نازک و کشیدن تنباکو اشاره کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سرطان آلت تناسلی در افرادی که ختنه کرده‌اند به‌ندرت دیده می‌شود. دانشمندان بر این باور هستند که در بیش از ۹۰ درصد مواقع سلول‌های سنگفرشی حاضر در پوست آلت تناسلی مرد باعث بروز این بیماری مرگبار می‌شوند. هرچند که در موارد بسیار کمی دیگر تومورها از جمله ملانوما، سلول پایه‌ای و سارکوم در آلت تناسلی دیده شده است.

سرطان آلت تناسلی سرطان آلت تناسلی

همچنین در نیمی از افراد مبتلا به سرطان سلول سنگفرشی می‌توان ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) را نیز مشاهده کرد. ویروس پاپیلوم انسانی توسط تماس پوستی منتقل می‌شود و احتمالا رایج‌‌ترین نوع عفونت جنسی باشد. گفته می‌شود بیش از ۷۰ درصد انسان‌هایی که از نظر جنسی فعال هستند، در سنین نوجوانی دچار این نوع عفونت می‌شوند.

ویروس پاپیلوم انسانی معمولا علائم خاصی ندارد و ممکن است بدون ایجاد مشکل در مدت چند ماه تا چند سال از بین برود. همچنین اگر فردی پیشتر به HPV آلوده شده باشد، ممکن است در آینده نیز دچار همین مشکل شود. عفونت HPV در زیر پوست باقی می‌ماند و می‌تواند سبب تغییراتی در بافت و رنگ آن شود. مواردی که از آن با عنوان تغییرات پیش سرطانی یاد می‌شود. در ادامه نیز ممکن است یک زخم یا زگیل بدن درد زیر پیش‌پوست به‌وجود آید.

هرچند باید بدانید که ویروس پاپیلوم انسانی نیز انواع گوناگونی دارد. خطرناک‌ترین نوع پاپیلوم انسانی با نام HPV 16 شناخته می‌شود و می‌تواند سبب بروز سرطان در بافت آلت تناسلی مرد، دهان و رحم گردد. خوشبختانه واکسن HPV باعث شده که سرطان دهانه رحم به‌شدت کاهش یابد. اما وضعیت برای مردان چندان جالب نیست.

سرطان آلت تناسلی سرطان آلت تناسلی

عدم آگاهی سبب می‌شود که افراد بسیار کمی در مورد واکسن HPV اطلاعات داشته باشند. همچنین تاخیر بین ابتلا به ویروس و ظاهر شدن نشانه‌های سرطان باعث می‌شود که پروسه درمان با موفقیت پیش نرود. علاوه بر این، احساسی شرم‌سازی و گناه سبب می‌شود که بیماران مبتلا به سرطان آلت تناسلی پنهان‌کاری کنند.

بسیاری از مردان ترجیح می‌دهند با مصرف داروهای ضد میکروبی و یا کروم‌های استروئید خود را درمان کنند. مواردی که اصلا فایده ندارند. همچنین در بسیاری از مواقع پزشکان قادر نیستند سرطان آلت تناسلی را به‌درستی تشخیص دهند و آن را یک مورد جزئی می‌پندارند. همین تاخیر در تشخیص بیماری نیز می‌تواند مرگبار باشد. در صورتی که سلول‌های سرطانی بتوانند خود را به غدد لنفاوی در کشاله‌ ران برسانند، دیگر امید چندان زیادی برای فرار از یک پایان تلخ وجود ندارد.

روش‌های درمان تومور بدخیم

در بسیاری از موارد پزشکان توصیه می‌کنند که بافت سرطانی توسط میکرو جراحی و یا لیزر جدا شود. ترکیب این روش با شیمی‌درمانی و رادیوتراپی نیز می‌تواند مفید باشد. هرچند که برخی از تومورها چندان به این روش‌ها واکنش مثبتی نشان نمی‌دهند. همین نیز سبب می‌شود که پزشکان برای درمان سرطان قطع کردن آلت تناسلی را پیشنهاد کنند. هرچند که گفته می‌شود این آخرین راه برای درمان سرطان است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در اخبار علمی می‌توان گفت که برزیل بیشترین آمار قطع آلت تناسلی را در جهان دارد. به‌صورتی که در هر روز دو نفر مجبور به انجام این عمل جراحی می‌شوند. همزمان با افزایش آمار سرطان آلت تناسلی مردان در سطح جهان، امیدها نیز برای درمان آن افزایش یافته است. در برخی موارد مهندسی سلول‌های تی (یک نوع سلول ایمنی بدن) توانسته برای حمله به بافت سرطانی و سلول‌های آلوده به HPV مفید باشد. شاید در آینده نیز روش‌های بیشتری برای درمان قطعی این نوع سرطان ارائه شود.

برچسب‌ها:

نظر شما