شناسهٔ خبر: 67038794 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اعلام آمادگی سرکنسول ترکیه برای گسترش روابط با مشهد

سرکنسول جمهوری ترکیه در مشهد گفت: ترکیه برای گسترش تعاملات با مشهد آمادگی دارد.

صاحب‌خبر -
سرکنسول ترکیه: آماده گسترش روابط با مشهد هستیم
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  سنان جم باش، سرکنسول ترکیه در دیدار با شهردار مشهد گفت: مشهد در بین کلانشهرهای آسیایی از جایگاهی راهبردی برخوردار است.
 
شهردار مشهد نیز در این دیدار گفت: کشورهای ایران و ترکیه، اشتراکات عمیقی از جمله در فرهنگ و دین ، اقتصاد دارند که این امر، برادری ۲ کشور را دوچندان می‌کند.
 
وی ادامه داد: ارتباطات بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه به ویژه در دولت سیزدهم، نشانه استحکام و دوستی دولت و ملت ۲ کشور بوده است.
 
قلندر شریف اضافه کرد: یکی از موضوعات مهم بین مشهد و ترکیه، بحث گردشگری به خصوص گردشگری مذهبی است و مشهد به عنوان شهر مقصد گردشگری به خصوص در حوزه زیارت مطرح است و اهمیت زیادی دارد و سالانه بیش از ٣٠ میلیون زائر دارد که چهار میلیون آن زائران و گردشگران خارجی هستند.
 
شهردار مشهد با اشاره به ویژگی‌های مشترک مشهد و استانبول وتاثیرگذاری این ۲ شهر در مهمترین سازمان‌های جهانی حوزه شهرها برای انعقاد تفاهمنامه خواهر خواندگی  این دو شهر ابراز تمایل کرد.
 
قلندر افزود: با توجه به موقعیت خاص توس و آرامگاه فردوسی، پیشنهاد می شود، شهرهای توس و حران ترکیه نیز به عنوان خواهرخوانده در حوزه تاریخ مشترک معرفی شوند.
 
وی اضافه کرد: همچنین با توجه به این که محوریت گردشگری در مشهد، زیارت است، درخواست خواهرخواندگی منطقه ثامن به عنوان مهم‌ترین منطقه شهری زیارتی مشهد و حتی ایران اسلامی با شهر قونیه را داریم.
 
 
قلندر افزود: از پیشنهادات سرکنسول ترکیه برای مراودات اقتصادی بین مشهد و ترکیه استقبال می‌کنیم، مراودات بین ۲ کشور سالانه حدود ١٣ میلیون دلار است و در آخرین سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به ترکیه بر افزایش آن به ٣٠ میلیون دلار تاکید شد که دیپلماسی شهری و ارتباطات شهرها سریع‌ترین و بهترین راه برای تحقق این امر مهم است.
 
 
 

 

نظر شما