شناسهٔ خبر: 67037837 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرکنسول ترکیه: آماده گسترش روابط با مشهد هستیم

مشهد- ایرنا- سرکنسول جمهوری ترکیه در مشهد گفت: ترکیه برای گسترش تعاملات با مشهد آمادگی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از شهرداری مشهد "سنان جم باش" چهارشنبه شب در دیدار با شهردار این کلانشهر در مشهد افزود: مشهد در بین کلانشهرهای آسیایی از جایگاهی راهبردی برخوردار است.

شهردار مشهد نیز در این دیدار گفت:کشورهای ایران و ترکیه، اشتراکات عمیقی از جمله در فرهنگ و دین دارند که این امر، برادری ۲ کشور را دوچندان می‌کند.

محمدرضا قلندر شریف افزود: اشتراکات بین ۲ کشور در حوزه های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بسیار زیاد است و عمقی به قدمت تاریخ تمدن بشری دارد که ما را ملزم به افزایش مراودات بیش از پیش خواهد کرد.

وی ادامه داد: ارتباطات بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه به ویژه در دولت سیزدهم، نشانه استحکام و دوستی دولت و ملت ۲ کشور بوده است.

شهردار مشهد گفت: آخرین سفر شهید جمهور آیت الله دکتر سید ابراهیم رییسی به جمهوری ترکیه و امضا تفاهم نامه‌های مهم و راهگشا، بیانگر اهتمام آیت الله رییسی برای تعمیق و گسترش ارتباطات با جمهوری ترکیه بود و در همین راستا مدیریت شهری مشهد خود را میراث دار آموزه‌های سیاست خارجی ایشان و شهید امیرعبداللهیان می‌داند.

قلندر افزود: از سرکنسول ترکیه بابت صدور پیام تسلیت برای شهادت رییس جمهور و همچنین فوت تعدادی از شهروندان مشهد در حادثه سیل تشکر و قدردانی می‌کنم و ما نیز همیشه در کنار ملت و دولت ترکیه هستیم.

وی اضافه کرد: یکی از موضوعات مهم بین مشهد و ترکیه، بحث گردشگری به خصوص گردشگری مذهبی است و مشهد به عنوان شهر مقصد گردشگری به خصوص در حوزه زیارت مطرح است و اهمیت زیادی دارد و سالانه بیش از ٣٠ میلیون زائر دارد که چهار میلیون آن زائران و گردشگران خارجی هستند و بیشترین گردشگر شهری ایران در مشهد حضور می‌یابند.

شهردار مشهد گفت: با توجه به این که این کلانشهر از سوی دستگاه‌های مرتبط به عنوان مرکز دیپلماسی شهری ایران اسلامی قرار گرفته است و نظر به ویژگی‌های مشترک مشهد و استانبول به خصوص تاثیرگذاری این ۲ شهر در مهمترین سازمان‌های جهانی حوزه شهرها به ویژه "متروپلیس" و سازمان شهرها و حکومت‌های محلی متحد (UCLG) برای ایجاد تشریک مساعی در این عرصه و همچنین تبادل تجارب مورد نیاز به خصوص در عرصه "شهرهای نوآور" برای انعقاد تفاهمنامه خواهر خواندگی تمایل داریم.

قلندر افزود: با توجه به موقعیت خاص توس و آرامگاه فردوسی، پیشنهاد می شود، شهرهای توس و "حران" ترکیه نیز به عنوان خواهرخوانده در حوزه تاریخ مشترک معرفی شوند.

وی اضافه کرد: همچنین با توجه به این که محوریت گردشگری در مشهد، زیارت است، درخواست خواهرخواندگی منطقه ثامن به عنوان مهم‌ترین منطقه شهری زیارتی مشهد و حتی ایران اسلامی با شهر "قونیه" را داریم.

شهردار مشهد گفت: یکی از موضوعات مهم بین مشهد و شهرهای ترکیه می‌تواند ایجاد شرکت مشترک برای پیشبرد اهداف گردشگری شهری ۲ کشور باشد.

قلندر افزود: از پیشنهادات سرکنسول ترکیه برای مراودات اقتصادی بین مشهد و ترکیه استقبال می‌کنیم، مراودات بین ۲ کشور سالانه حدود ١٣ میلیارد دلار است و در آخرین سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به ترکیه بر افزایش آن به ٣٠ میلیارد دلار تاکید شد که دیپلماسی شهری و ارتباطات شهرها سریع‌ترین و بهترین راه برای تحقق این امر مهم است.

نظر شما