شناسهٔ خبر: 67037873 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بهره‌برداری ۲۸ پروژه آب و برق سیستان‌و‌بلوچستان‌ + جزئیات

۲۸ پروژه آب و برق سیستان و بلوچستان به ارزش ۲۰ هزار میلیارد تومان با حضور وزیر نیرو ‌با گرامیداشت یاد شهدای خدمت به صورت رسمی افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، با حضور "علی‌اکبر محرابیان" وزیر نیرو در استان سیستان و بلوچستان پروژه بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن فراساحلی در سیستان و بلوچستان افتتاح و تامین آب شرب پایدار برای مردم منطقه سیستان و شهر زاهدان محقق ‌شد.

بر این اساس چهار پروژه طرح تامین آب زاهدان و سیستان از سه راهی دشتک به منظور رفع مشکل تامین آب شرب این مناطق، آبرسانی و رفع تنش آبی از 75 روستا با جمعیت 33 هزار نفر در قالب جهاد آبرسانی و تصفیه‌خانه مجتمع 315 روستایی تلنگ،پلان و پیرسهراب، ایستگاه پمپاژ شماره B فاضلاب شهر چابهار و توسعه شبکه فاضلاب با پوشش جمعیت 22 هزار و 500 نفر، ایستگاه پمپاژ شماره D فاضلاب شهر کنارک و توسعه شبکه فاضلاب با پوشش 5 هزار نفر به بهره‌برداری رسید.

طرح تامین آب زاهدان و سیستان از سه راهی دشتک با بهره‌برداری از بزرگترین آب شیرین کن فرا‌ساحلی به ظرفیت 100 هزار متر‌مکعب در شبانه‌روز و بهره برداری از 73 حلقه چاه، 95 کیلومتر خطوط انتقال آب،110 کیلومتر خط برق بابت رفع مشکل کمبود آب زاهدان و سیستان با اعتبار 5 هزار و 500 میلیارد تومان از جمله طرح‌های افتتاحی است.

از دیگر پروژه‌های صنعت آب و برق استان سیستان و بلوچستان سد مخزنی «شهری‌کور» است که امروز با اعتبار 2 هزار و 800 میلیارد تومان جهت مصارف کشاورزی آبگیری شد.

طرح آبرسانی از سد کهیر به 40 روستای پایین دست با اجرای حدود 10 کیلومتر خط لوله به همراه ایستگاه پمپاژ و تصفیه خانه فیلترشنی ازدیگر طرح‌های افتتاحی است.

همچنین طرح آبرسانی به شهرهیدوچ از سد ماشکید علیا نیز به طول 22 کیلومتر شامل اجرای خط لوله و ایستگاه پمپاژ و تصفیه‌خانه فیلترشنی از سد ماشکید علیا و ایستگاه پمپاژ 1100 لیتر بر ثانیه‌ای به همراه اجرای حدود 20 کیلومتر خط لوله جهت آبرسانی از آب شیرین‌کن‌ هامون هیرمند به منطقه سیستان در دولت سیزدهم امروز افتتاح شد.

علاوه بر افتتاح پروژ‌ه‌های بزرگ و مهم صنعت آب، نیروگاه بادی 50 مگاواتی مپنا موسوم به میل نادر شامل 20 توربین بادی 2.5 مگاواتی با اعتبار 3هزار و 850 میلیارد تومان و نیروگاه مقیاس متوسط زاهدان( واحدهای گازی زاهدان 1 الی 3) به ظرفیت 42 مگاوات و در مجموع 126 مگاوات تولید نیروی برق به بهره‌برداری رسید.

در این سفر وزیر نیرو همچنین 15 پروژه مربوط به شرکت برق منطقه‌ای استان شامل احداث خطوط اسپکه- نیکشهر(قطعه دوم) و خاش به خاش 2 ، خط ارتباطی پست سردرگان و احداث پست 20.63.230 کیلو ولت پست سردرگان،احداث خط فنوج- کتیچ و پست سیار 20.132 کیلو ولت کتیچ، توسعه پست گلمورتی ،خط 230 کیلوولت تنگه سرحه- فنوج و پست 132.230 کیلو‌ولت فنوج، خط 230 کیلوولت تغذیه پست پارود و پست دائم 20.230 کیلوولت پارود، احداث خط 230 دشتک و احداث پست 20.63.230 دشتک مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

توسعه پست زرآباد، احداث پست سیار 20.230 کیلوولت میرجاوه، احداث پست سیار و توسعه فیدر پست20.132 کیلوولت پیشین،توسعه فیدر 20 کیلو‌ولت( در پست‌های لاشار،سیرکان و محمدآباد)، توسعه فیدر انتقال و فوق توزیع (در پست‌های سراوان،بهره،خاش و چاهان)، افزایش ظرفیت پست‌های چاه کیچی،سراوان، دامن،سرباز، جالق، چابهار230، جبرآباد، میل نادر، زابل 1، زابل 2، کهیر، نیروگاه گازی زاهدان و نصب بانک‌های خازنی در سطح پست‌های فوق توزیع استان(76 مگاوات) و توسعه فیبر نوری خطوط استان از دیگر پروژه های آماده شرکت برق منطقه‌ای استان سیستان و بلوچستان است.

در سفر علی‌اکبر محرابیان به همراه هیئت دولت به استان سیستان و بلوچستان در کنار افتتاح پروژ‌ه‌های بزرگ و مهم صنعت آب و برق منطقه‌ای، طرح‌ها و پروژه‌های توزیع برق شامل برق‌رسانی و توسعه شبکه برق روستایی با بهره‌مندی 5492 خانوار، اصلاح و بهینه‌سازی و رفع افت ولتاژ و برق‌رسانی به چاه‌های آب طرح جامع آبرسانی(چاه‌های آبخوان‌های شرقی،بندان و دشتک) جمعاً با اعتبار 292 میلیارد تومان به صورت رسمی افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام/

نظر شما