شناسهٔ خبر: 67036635 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

ابراهیم پشت‌کوهی با مهر مطرح کرد؛

حمایت از تئاتر استان‌ها از حد شعار فراتر برود/ شنیدن یک صدای تازه

آروین موذن زاده

ابراهیم پشت‌کوهی نویسنده نمایش «غرمپشا و کشتن چراغ» که توسط هنرمندان هرمزی در تماشاخانه سنگلج به صحنه می‌رود، معتقد است حمایت از تئاتر استان‌ها باید از حد شعار فراتر برود و عملیاتی شود.

صاحب‌خبر -

ابراهیم پشت‌کوهی نویسنده نمایش «غرمپشا و کشتن چراغ» که توسط هنرمندان هرمزی در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است درباره این نمایش به خبرنگار مهر گفت: در جزیره هرمز علی رغم غنای اقتصادی زیاد و قدمت تاریخی که دارد، به لحاظ فرهنگی متأسفانه کار ارزشمندی صورت نگرفته است. الان چند سالی است گروه تئاتری با کارگردانی محمد سلامتی شکل گرفته‌است که با دست خالی برای ارتقای فرهنگ تلاش می‌کنند و من چون علاقه و اشتیاق و میل به دانایی و رشد را در این دوستان دیدم نمایشنامه‌هایم را برای اجرا در اختیارشان قرار دادم. قبل‌تر نمایشنامه «اعداد در بیابان» را در اختیارشان گذاشته بودم که خوشبختانه با آن نمایشنامه کارشان دیده شد و حتی در جشنواره سال ۹۶ جایزه اول بازیگری مرد را گرفتند و در رشته‌های دیگری هم کاندید شدند. این بار هم محمد سلامتی از من یک نمایشنامه دیگر مبتنی بر حال و هوای جزیره خواست و من نمایشنامه «غرمپشا و کشتن چراغ» را اختصاصی برایشان نوشتم که قصه آن در جزیره هرمز می‌گذرد و به طور مستقیم به رنج‌ها، مسائل و زیست و زندگی مردم جزیره اشاره دارد.

وی با اشاره به اینکه قصه این نمایش برای بازیگرهای هرمزی قابل لمس بود، ادامه داد: بازیگرهای این نمایش بسیار توانمند هستند. محمد سلامتی هم در کارگردانی آدم بسیار دموکراتی است و از ذهنیت‌های تازه‌ای که در گروهش هست، استقبال می‌کند. متن نمایشنامه در واقع یک نقشه و بستر است و ایده اجرا و کارگردانی آن می‌تواند از دید هرکارگردانی متفاوت باشد اما آنچه هنرمندان هرمزی روی صحنه آورده‌اند بسیار بی‌آلایش و بدون خودنمایی است، ادای هیچکس نیست، شبیه خودشان و یک صدای تازه است که امیدوارم با سخت کوشی هرگز دلسرد نشوند و به راهشان ادامه بدهند که همین راه مهم است و مقصدی وجود ندارد جز حال خوب یک انسان که از دیدن یک نمایش مشعوف و در ذهنش برای ادامه زندگی تلنگری ایجاد شده است.

این نمایشنامه‌نویس درباره معنای اسم «غرمپشا و کشتن چراغ»، توضیح داد: غرمپشا در لغت به معنی سر و صدا کردن و گرد و خاک کردن است؛ یعنی فضا را گل آلود کنید و چراغ را بکشید. این اسم به نظر من گویای فضای نمایش است. موضوع این نمایش در واقع مبارزه با جهل و خرافه است، مبارزه با آنچه که رشد و برنایی را قطع می‌کند و تنها آگاهی، دانش و شناخت و معرفت نجات دهنده ما است. جامعه ما باید برای عبور از هر وضعیت ساکنی که داخلش قرار دارد به سمت رشد و آگاهی حرکت کند، بنابراین برای هر کسی در هر جایی از جهان که تشنه دانایی و آگاهی باشد این نمایش حرفی برای گفتن دارد و جذابیت‌های آیینی اثر هم کمک کرده که دیدنی‌تر بشود.

این هنرمند هرمزگانی که خودش در گذشته با چالش‌های اجرای هنرمندان شهرستانی در پایتخت دست و پنجه نرم کرده است، گفت: یک ساختار و برنامه‌ریزی دقیق لازم است تا کمک کند گروه‌هایی که ویژگی‌های لازم را دارند، بتوانند برای اجرا به تهران بیایند و تئاتر متمرکز در تهران را از حالت جریان رسمی خودش خارج کنند، صداهای تازه باشند و جذابیت بیش‌تری را به آثار روی صحنه تزریق کنند. از طرفی علیرغم همه مشکلات، بازیگرها در این محیط در تهران بیشتر دیده می‌شوند. به طور کلی آثار شاخص باید از تهران و همه شهرها به صورت تور در تمام نقطه‌های ایران اجرا شوند تا به رشد و پویایی تئاتر کمک کنند.

پشت‌کوهی با بیان اینکه حمایت از جایگاه تئاتر استان‌ها در کشور باید از سطح شعار فراتر برود و عملیاتی شود، تصریح کرد: باید برای تئاتر کشور و علاقه‌مندانش هزینه کرد، وقت گذاشت و امکان رشد فراهم کرد. برگزاری جشنواره‌ها به تنهایی کافی نیست برای رشد تئاتر باید بحث آموزش و تبادل نظر و ارائه آثاری که متر و معیار استانداردهای جهانی تئاتر را داشته باشند در تمام استان‌ها جدی گرفته بشود و با همت و جدیت خیلی بیشتری کمک کنیم که تئاتر تبدیل به یک ضرورت فرهنگی در جامعه شود. اگر در تمام شهرها و روستاهای دور افتاده این مملکت تئاتر داشته باشیم که به طور مداوم اجرا شود، آن زمان می‌توانیم بگوییم به لحاظ فرهنگی، اتفاقی افتاده‌است. ما راهکارهایی هم داریم که می‌توانیم در صورت لزوم برای بهتر شدن وضعیت تئاتر در این مملکت ارائه کنیم.

نمایش «غرمپشا و کشتن چراغ» نوشته ابراهیم پشتکوهی و کارگردانی محمد سلامتی از جزیره هرمز مهمان پایتخت شده است. این نمایش ۷ تا ۱۸ خرداد ماه ساعت ۲۰ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است.

نظر شما