شناسهٔ خبر: 67036608 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مکتب خدمت/۱۰/

آرزوهای دیرینه‌ سازمان انتقال خون قم در دولت شهید جمهور محقق شد

شیما احمدزاده

مدیرکل اداره انتقال خون استان قم گفت: علی‌رغم دوره کوتاه سه ساله دولت شهید جمهور آرزوهای دیرینه سازمان انتقال خون در استان قم و همچنین مرکز انتقال خون کشور برآورده شد.

صاحب‌خبر -

خون یکی از مهمترین احتیاجات هر شهر و منطقه‌ای با تمرکز جمعیتی است که به دلایل مختلف ممکن است هر لحظه یک انسان را از مرگ نجات داده و یا به سمت مرگ پیش ببرد. به همین دلیل مراکز انتقال خون از حیاتی ترین مراکز درمانی در سطح جوامع به شمار می‌روند.

همه روزه بسیاری از افراد در جریان سوانح رانندگی و جراحی‌ها به خون و فرآورده‌های آن نیاز پیدا می‌کنند، همچنین بیماران تالاسمی و هموفیلی برای ادامه زندگی به دریافت مرتب خون نیازمندند و با توجه به اینکه مدت نگهداری خون و فرآورده‌های آن محدود است باید چرخه اهدای خون در جامعه مستمر باشد تا کوچکترین خللی در تأمین خون مورد نیاز مراکز درمانی به وجود نیاید.

در همین راستا استفاده از تجهیزات به روز و ارتقای خدمات رسانی در مراکز انتقال خون از اهمیت بسزایی برخوردار است و دولت مردمی سیزدهم در این حوزه نیز کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشته است.

سازمان انتقال خون ایران در طول ۳ سال فعالیت دولت سیزدهم و با استفاده از ظرفیت مردم توانست برنامه‌های خود را با شتاب و اثرگذاری بیشتر به سمت اهداف تعیین شده پیش ببرد. آزمایش‌های غربالگری مولکولی NAT از اهداف سازمان انتقال خون بود که در دولت سیزدهم محقق شد.

در اردیبهشت سال جاری در پنجمین کنگره بین‌المللی طب انتقال خون بود که دکتر جعفر حسین، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران گفت: من به شدت تحت تاثیر استانداردهای سلامت، بهداشت و درمان ایران قرار گرفتم؛ نه بر اساس دیدگاه شخصی بلکه بر اساس استانداردهای who و جهانی. این فرصت بسیار خوبی برای حضار است که حاصل شده تا بتوانند پیشرفت‌های بهداشت و سلامت منحصر به فرد ایران را در منطقه و جهان مشاهده کنند. برخی از بخش‌های سازمان انتقال خون فعالیت‌های ویژه‌ای دارند و در زمینه اصلاح خدمات درمان و بهداشت فعال هستند که فرصت بسیار خوبی برای کارشناسان این امر فراهم آورده تا بتوانند از دوره‌های آموزشی بهره‌مند شوند.

وی ادامه می‌دهد: من به شدت تحت تأثیر سیستم انتقال خون ایران قرار گرفتم که در شرق مدیترانه و غرب آسیا بسیار خاص و منحصر به فرد است. این سیستم در جهان زبانزد است و ظرفیت‌های نهادینه بسیار خوب و چشمگیری دارد.

آرزوهای دیرینه‌ سازمان انتقال خون قم در دولت شهید جمهور محقق شد

با راه‌اندازی دستگاه‌های پیشرفته غربالگری نمونه‌های خون در قم، آزمایش نمونه خون‌های اهدایی که تاکنون در خارج استان انجام می‌شد، در حال حاضر در اداره کل انتقال خون استان قم به روش بسیار پیشرفته کمی لومینسانس انجام می‌شود.

ما نیز با هدف آگاهی از فعالیت‌ها و دستاوردهای دولت سیزدهم به ریاست شهید جمهور آیت الله رئیسی در حوزه انتقال خون استان قم با مدیرکل این اداره به گفت‌وگو نشستیم.

در همین رابطه مهدی پهلوانی ستوده در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: علی‌رغم دوره کوتاه سه ساله دولت شهید جمهور، آرزوهای دیرینه سازمان انتقال خون در استان قم و همچنین مرکز انتقال خون کشور برآورده شد.

مدیرکل اداره انتقال خون استان قم ادامه داد: در استان بحث اتوماسیون و هوشمندسازی آزمایشگاه از جمله اهداف ما بود که نیاز به سه دستگاه و سه ربات هوشمند برای تعیین گروه‌های اصلی خون، تعیین گروه‌های فرعی خون و غربالگری ویروسی داشت، این انتظار وجود داشت که تامین سه دستگاه در طول چند سال محقق شود، در حالی که هر سه دستگاه مورد نیاز استان در طول یکسال تامین و به مجموعه تجهیزات ما اضافه شد.

تأمین ۳ دستگاه اتوماسیون تست‌های غربالگری در قم

وی افزود: هوشمند سازی آزمایشگاه ضمن افزایش دقت و حذف خطاهای کاربر انسانی منجر به افزایش سرعت و بی نیازی استان در انجام آزمایشات می‌شود، همچنین باعث آزاد سازی سریع‌تر فرآورده‌های خونی می‌شود که در بحث پلاکت ۲۰ درصد به حجم ذخایر ما اضافه می‌کند.

پهلوانی ستوده یادآور شد: با توجه به افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی استان در آینده نزدیک و به تبع نیاز بیشتر مراکز درمانی به خون و فرآورده‌های خونی اتوماسیون و هوشمندسازی آزمایشگاه به دلیل افزایش ظرفیت انجام آزمایشات این دستگاه‌ها می‌تواند کمک به خوبی برای ما باشد.

مدیرکل اداره انتقال خون استان قم با بیان اینکه استقلال استان و هوشمندسازی اتوماسیون با به روزترین تکنولوژی دنیا از افتخارات دولت سیزدهم بود، تاکید کرد: در سنوات گذشته در انجام آزمایشات مورد نیاز مستقل نبودیم، اما در حال حاضر به واسطه‌ هوشمندسازی آزمایشگاه دیگر نیازی به ارسال نمونه‌ها برای انجام آزمایشات مختلف به تهران وجود ندارد.

 راه‌اندازی آزمایش غربالگری مولکولی؛ اقدام ارزشمند دولت سیزدهم

وی در رابطه با دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه سازمان انتقال خون کشور، بیان کرد: انجام آزمایشات غربالگری مولکولی با پیشرفته‌ترین متد روز دنیا به اسم آزمایشات NAT در دولت سیزدهم کلید خورد که این هم یکی از نیازهایی بود که سازمان انتقال خون کشور این مسئله را پیگیری می‌کرد که از سال گذشته محقق شد و در حال انجام است.

پهلوانی ستوده اضافه کرد: بهره‌مندی از سلول‌های بنیادی خون ساز با استفاده از سیستم NGS از دیگر مواردی بود که در این دولت محقق شد و انجام آن کمک شایانی به درمان بسیاری از بیمارانی است که برای درمان نیازمند ارسال محموله‌های سلول‌های بنیادی از خارج کشور بودند.

مدیرکل اداره انتقال خون استان قم تصریح کرد: انجام آزمایش‌های غربالگری مولکولی NAT و همچنین سلول‌های بنیادی خون ساز با استفاده از سیستم NGS در سازمان انتقال خون کشور آینده خوبی را برای کشور رقم می‌زند.

آرزوهای دیرینه‌ سازمان انتقال خون قم در دولت شهید جمهور محقق شد

رشد ۴ درصدی اهدای خون در سال ۱۴۰۲

در ادامه علیرضا کبیری در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با عملکرد اداره کل انتقال خون استان قم، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ پذیرای حدود ۵۰ هزار نفر از داوطلبین اهدای خون بودیم و برای همه این افراد ویزیت رایگان انجام شد. از مجموع تعداد داوطلبین ۴۲ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند که این میزان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۴ درصد رشد داشته است.

معاون فنی اداره کل انتقال خون استان قم با اشاره به اینکه شاخص اهدای خون بر اساس استانداردهای جهانی در یک هزار نفر جمعیت سنجیده می‌شود، یادآور شد: در سال ۱۴۰۲ شاخص اهدای خون در استان قم ۲۹ نفر به ازای یک هزار نفر جمعیت است؛ البته با توجه به اینکه ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت استان قم از اتباع هستند که امکان اهدای خون برای آن‌ها فراهم نیست مقدار واقعی این عدد بسیار بیشتر و تقریبا ۳۲ تا ۳۴ نفر به ازای هر هزار نفر جمعیت استان، اهدا کننده خون هستند.

کبیری اضافه کرد: یکی از شاخص‌های مهم در تامین خون مورد نیاز مراکز درمانی اهدای مستمر خون توسط اهداکنندگان است، به این معنا که داوطلبین حداقل دوبار در سال اهدای خون داشته باشند. این شاخص در سال گذشته ۶۳ درصد بوده، لذا در این شاخص استان قم رتبه سوم را در سطح کشور کسب کرده است.

کسب رتبه سوم قم در تأمین خون شبکه ملی خون‌رسانی

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۱۲ هزار واحد خون جهت پیشگیری از تکانه‌های کاهش ذخایر خونی در سایر استان‌ها به شبکه خون‌رسانی کشور ارسال شده و استان قم در این حوزه در سطح کشور رتبه سوم را کسب کرده است.

معاون فنی اداره کل انتقال خون استان قم  بیان کرد: در سال جاری و در ادامه ریل گذاری‌های انجام شده توسط دولت سیزدهم و با توجه به افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی تا سال ۱۴۰۵ که تقریبا تعداد تخت‌های مراکز درمانی استان به عدد ۴ هزار تخت می‌رسد و در واقع دو برابر می‌شود به دنبال احداث مرکز انتقال خون در پردیسان هستیم.

کبیری تاکید کرد: در سال‌های آینده و بر اساس سیاست‌های کلان سازمان انتقال خون کشور و همچنین تراکم جمعیتی منطقه پردیسان قم و وجود بیمارستان‌های نور و خانم در این محدوده ساخت مراکز انتقال خون به ویژه در منطقه پردیسان قم در دست احداث است و امیدواریم تا سال ۱۴۰۵ مراکز اهدای خون هم راستا با افزایش تخت‌های بیمارستانی ارتقاء و رشد داشته باشد.

انتهای پیام

نظر شما