شناسهٔ خبر: 67036413 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فرودگاه بجنورد در مسیر سرمایه‌گذاری

بجنورد- ایرنا- فرودگاه شهدای بجنورد که طولانی ترین باند فرودگاهی کشور را داراست سعی دارد آماده همکاری با سرمایه گذاران در بخش های حمل و نقل هوایی، ایجاد پیست دوچرخه سواری و واگذاری سوله های ورزشی به بخش خصوصی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا و به نقل از روابط عمومی فرودگاه شهدای بجنورد، این فرودگاه به مساحت ۲۹۳ هکتار در ضلع شمال شهر بجنورد قرار گرفته است و این فرودگاه از حدود سال ۱۳۲۷ دارای تاسیسات مختصری بوده و برای اهداف سم پاشی مورد استفاده قرار می‌گرفت که در سال ۱۳۶۷ مجددا طراحی و در سال ۱۳۷۱ عملیات اجرایی آن آغاز و در سال ۱۳۷۵ به بهره برداری رسید.

فرودگاه شهدای بجنورد در زمره فرودگاه‌های مرز هوایی است و طولانی‌ترین باند فرودگاه کشور متعلق به فرودگاه بجنورد است که چهار هزار و ۵۷۰ متر طول دارد.

اگرچه فرودگاه بجنورد در سال‌های گذشته حتی بین ۱۲ تا ۱۴ پرواز در هفته نیز داشت، اما اینک تنها سه پرواز در هفته دارد که این امر خود از موانع توسعه‌یافتگی این خطه محسوب می شود که سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی به توسعه حمل‌ونقل گره خورده است.

فرودگاه بجنورد به تازگی به عنوان مهم ترین بخش سرمایه گذاری و یکی از دغدغه‌های استان خراسان‌شمالی به شمار می رود و راه حل‌های متفاوتی جهت بهبود عملکرد آن انجام شده اما مشکل نبود ناوگان همچنان مطرح است، به همین بهانه شرایط و موقعیت کنونی این فرودگاه در گفت و گویی با مدیرکل فرودگاه شهدای بجنورد بررسی می شود.

دعوت فرودگاه به سرمایه گذاری

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان شمالی در این خصوص گفت: توسعه فرودگاه بجنورد با مشارکت مردمی در حیطه سرمایه گذاری و در ۲ بخش هوانوردی و غیر هوانوردی ممکن است و در صورت سرمایه گذاری و استفاده از ظرفیت های متنوع فرودگاه شهدای بجنورد امکان تبدیل این فرودگاه به شهر فرودگاهی نزدیک تر می شود.

محمدابراهیم قدمگاهی با اعلام آمادگی برای اعطای زمین به سرمایه گذاران در حوزه این فرودگاه، اظهار کرد: سرمایه گذاری های غیر هوانوردی در فرودگاه بجنورد در حوزه های مختلف اعم از درمانی، ورزشی، ساخت هتل و کشاورزی انجام پذیر است و سرمایه گذاران می توانند بر اساس انعقادی با فرودگاه بجنورد از زمین های مربوطه و فضاهای در اختیار این فرودگاه استفاده کنند.

وی تشریح کرد: اقدامات فرودگاه شهدای بجنورد در حوزه غیر هوانوردی اعم از وجود زمین چمن که در سنوات قبل در فرودگاه ایجاد شده بود و با بهسازی انجام شده در اطراف آن و باشگاه بدنسازی و زمین والیبال و بسکتبال که در مجاورت این زمین چمن ایجاد خواهد شد می توان از ظرفیت های این فرودگاه نام برد

ایجاد پیست دوچرخه سواری ویژه بانوان

وجود پیست دوچرخه سواری بانوان و اسکیت در این مجموعه که امنیت و آسایش را برای بانوان ایجاد خواهد کرد از دیگر گزینه های سرمایه گذاری در این مجموعه به شمار می رود.

قدمگاهی با تاکید بر ساخت هتل در این مجموعه نیز گفت: ساخت هتل از اهداف سرمایه گذاری در این فرودگاه با توجه به رویکرد کلان استان در خصوص توسعه گردشگری و همچنین مطرح نمودن خراسان شمالی به عنوان مقصد گردشگری نه معبر گردشگری است.

وی با اشاره به عدم وجود درمانگاه برای اهالی این منطقه گفت: با توجه به اینکه این قسمت از شهر از تراکم جمعیتی بسیار بالایی برخورد دار است و عدم وجود درمانگاهی در نزدیک این بخش از شهر قابلیت سرمایه گذاری را در این حوزه با اعطا و انعقاد قراردادی با سرمایه گذار علاقه مند به این بخش فراهم است.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان شمالی در ادامه گفت: در زمینه هوانوردی بحث CIP که ارائه خدمات ویژه برای مسافران است و در حال حاضر مکان آن آماده استفاده، تجهیز مکان و راه اندازی و اجاره آن نیز یکی از فرصت های سرمایه گذاری در حوزه هوانوردی محسوب می شود.

کارگو نیاز اساسی استان

حمل و نقل یکی از نیازهای اساسی برای صادرات بار در هر نقطه از دنیاست و این موضوع که با چه وسیله‌ای حمل شود و به مقصد برسد یکی از دغدغه‌های اساسی صادرکنندگان است.

از آنجایی‌که خراسان‌شمالی از استان‌های نزدیک به کشور CIS است می‌تواند یکی از استان‌های اصلی برای جابجایی بار به این کشورها باشد و البته حمل و نقل هوایی بار تجاری(کارگو) می‌تواند از روش‌های مهم برای حمل بار به این کشورها باشد.

محمدابراهیم قدمگاهی افزود: با توجه به مرز مشترک ۳۰۰ کیلومتری خراسان شمالی با ترکمنستان و همسایگی این استان با کشور های همجوار، وجود حمل و نقل هوایی بار تجاری(کارگو) به توسعه صادرات استان می افزاید.

هزینه کرد ۶۰ میلیارد ریال در فرودگاه

قدمگاهی اضافه کرد: تاکنون ۶۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی برای خرید تجهیزات هندلینک فرودگاه هزینه شده است که این امر موجب شد تا هواپیماهای ای تی آر راحت تر در باند فرود داشته باشد.

وی ادامه داد: ایرتاکسی نیز یکی از قابلیت هایی است که برای فواصل نزدیک قابلیت سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران علاقه مند به این حوزه را دارد.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان شمالی در پایان گفت: در محیط پیرامون و داخل سالن فرودگاه و همچنین پارکینگ این مجموعه ظرفیت مناسبی را برای تبلیغات فراهم می کند که هنوز واگذار نشده است.

به گزارش ایرنا، اکنون فرودگاه بجنورد به عنوان فرودگاه مرز هوایی مشغول فعالیت است و دارای یک باند به ابعاد (۴۲۰۰×۴۵ متر) اپرون به ابعاد (۲۴۵×۱۱۸ متر)، تاکسی وی عمود به ابعاد (۲۳×۱۲۰ متر) و ساختمان ترمینال مسافری و همچنین ترمینال جدید است.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی در شمالشرق کشور قرار دارد که فاصله بجنورد مرکز این استان تا تهران افزون بر ۷۰۰ کیلومتر و تا مشهد ۲۵۰ کیلومتر است.

نظر شما