شناسهٔ خبر: 67035315 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دلایل ترک تعاملات اجتماعی زیر ذره‌بین تحقیقات روانشناختی

تهران- ایرنا- محققان در یک تحقیق جدید به این نتیجه رسیدند که تصمیم افراد برای ترک تعاملات اجتماعی تحت تاثیر هزینه‌های فرصت از دست‌رفته مبتنی بر محیط قرار دارد و انسان‌ها زمانی تعاملات اجتماعی را زودتر ترک می‌کنند که از نظر آنها فرد بعدی انسانی منصف‌تر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی مدیکال اکسپرس، محققان روان‌شناسی و دانشمندان علوم عصبی به مدت چند دهه در تلاش برای فهم اصول راهنمای تعاملات اجتماعی بوده‌اند. هر چند تحقیقات آنها نتایج جالبی در پی داشته است، بسیاری از سوالات نیز بدون بررسی یا بدون پاسخ باقی مانده‌اند.

در این حال محققانی از دانشگاه بیرمنگام و دانشگاه آکسفورد به‌تازگی تحقیقاتی با هدف پاسخگویی به یکی از این سوالات انجام داده اند. سوال به طور مشخص این است که چه عاملی موجب می‌شود انسان‌ها تصمیم به توقف یا ترک تعاملات اجتماعی بگیرند. یافته‌های این محققان که در نشریه «روان‌شناسی ارتباطات/Communications Psychology» انتشار یافته حاکی از آن است که انتخاب برای ترک تعاملات با انسان‌های دیگر معمولا تحت تاثیر هزینه‌های فرصت از دست‌رفته مبتنی بر محیط اجتماعی قرار دارد.

متیو اپس از مولفان این مقاله گفت: ما می خواستیم بدانیم تحقیقات در زمینه چگونگی تفکر و رفتار انسان ها در زمان تعامل با افراد دیگر، به این سوال پاسخ داده که «ما چه زمانی تعامل را ترک می‌کنیم؟» یا خیر.

وی افزود: ما درباره روان‌شناسی و فرایندهای مغزی جاری در زمان صحبت یا بازی با دیگران اطلاعات زیادی داریم؛ اما چگونه تصمیم می‌گیریم که یک ارتباط اجتماعی را ترک کنیم؟ برای مثال وقتی در زمان صرف چای با یک دوست حرف می‌زنید چه زمانی تصمیم می‌گیرید عذرخواهی و او را ترک کنید و به دوست دیگر ملحق شوید؟

انسان ها نمی توانند همیشه با دیگران تعامل داشته باشند و از این رو تصمیم به ترک دیدارها و رفتن به سر کارهای دیگر یکی از جنبه‌های مهم تجربه انسانی است. اما تا کنون تحقیقات روانشناسی به ندرت درباره اصول تاثیرگذار بر تصمیم به ترک تعاملات اجتماعی تحقیق کرده اند.

اپس و همکارانش در این تحقیق جدید درصدد مشخص کردن برخی از این اصول برآمدند.

دلایل ترک تعاملات اجتماعی زیر ذره‌بین تحقیقات روانشناختی

این محققان با استفاده از یافته‌های تحقیقات قبلی درباره راهبردهای آذوقه‌جویی (foraging) حیوانات این مساله را بررسی کردند که‌ آیا همین انگیزه درباره تصمیم انسان ها به ترک تعاملات اجتماعی هم تاثیرگذار است.

آنها برای این منظور یک بازی رایانه‌ای ساده طراحی کردند که در آن از بازیکنان خواسته شد درباره چگونگی تقسیم جعبه‌های پول بین آنها تصمیم بگیرند. این محققان از ۱۷۵ مشارکت کننده در این بازی رایانه‌ای استفاده و تصمیمات آنها را ضبط و بعا آن را با استفاده از الگو ریاضیاتی تحلیل کردند.

اپس در این خصوص گفت: ما دریافتیم افراد بازیکنانی را که کمتر عادلانه بازی می‌کنند، رها می‌کنند که این تا حدی بدیهی بود. همچنین این فرضیه تایید شد که افراد درخصوص ترک کردن تعاملات اجتماعی به همان شکلی فکر می‌کنند که حیوانات دنبال غذا می‌گردند. ما زمانی زودتر (افراد و گروه‌های اجتماعی) را ترک می‌کنیم که فکر می‌کنیم فرد بعدی که ممکن است با او تعامل داشته باشیم، منصف‌تر و عادل‌تر است.

این نگرش‌های جدید می تواند راه را برای مطالعات تازه‌تر و جالب‌تری برای بررسی ارتباط بین غذاجویی حیوانات و تعاملات انسان-انسان هموار سازد.

نظر شما