شناسهٔ خبر: 67354275 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مقیمی: اولین گام برای نقش تمدن‌سازی دانشگاه، تکریم دانشمندان و اندیشمندان است

رئیس دانشگاه تهران گفت: هدف اصلی اعطای نشان عالی دانش به اساتید برجسته برای نقشه راهی است که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ترسیم کردند.

صاحب‌خبر -

مقیمی: اولین گام برای نقش تمدن‌سازی دانشگاه، تکریم دانشمندان و اندیشمندان است

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در آئین اعطای نشان عالی دانش دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب، دانشگاه تمدن‌ساز دارای نقش محوری برای دستیابی به اهداف تمدن نوین ایرانی اسلامی است و اولین گام برای ایفای این نقش، تکریم عالمان و دانشمندان و اندیشمندان است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز ابتکار رئیس دانشگاه تهران برای اعطای نشان عالی دانش به دانشمندان کشور را امیدآفرینی و هویت‌سازی دانست و گفت: قطعاً این اقدام یک اثربخش و امیدآفرین برای جوانان و مردم ایران است.
حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این مراسم در تشریح جایگاه علم در اسلام، به سه اصل اشاره کرد و گفت: اصل اول اینکه علم نزد خدا است و تاکید می‌شود ما چه در علوم عقلی، فلسفی، تجربی و علوم مختلف نگاه توحیدی داشته باشیم رازش این آیه شریفه است که العلم عندالله. اصل دوم این است که انسان با فراگیری علم نباید گرفتار غرور شود، قرآن می‌فرماید که اگر دانشی فرا گرفتید، خیال نکنید علم ماکان و مایکون دارید؛ چراکه علم نزد بشر، علم قلیلی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اصل سوم این است که علم که به انسان رسیده باعث ایمان می‌شود. علم توأم با ایمان تعالی بخش است و انسان و جامعه را به تعالی سوق می‌دهد و صاحبان علم در نزد خدا درجات دارند.
محمدرضا مخبر دزفولی، رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران نیز، آئین اعطای نشان عالی دانش را نمادی از خانواده بزرگ علم کشور دانست و اظهار داشت: دانشگاه تهران در بسیاری از زمینه‌ها پیشتاز بوده است و امروز هم در تکریم علم و عالم پیشتاز است.
حمیدرضا حاجی‌بابایی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: دانشگاه تهران کاری نو شروع کرده است که می‌تواند ایده‌ای مناسب برای اجرا در سراسر کشور باشد که جایگاه علم و عالم را گرامی بداریم.

نظر شما