شناسهٔ خبر: 67034908 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه:

یک میلیون و ۶۰۰ هزار مترمربع از معابر شهر ارومیه خاکی است

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به معابر خاکی منطقه سه شهرداری ارومیه گفت: حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع معابر خاکی فقط در این منطقه وجود دارد که آمار آن چند برابر کل شهر است و در سایر مناطق نیز این رقم کمتر از ۴۰۰ هزار مترمربع است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، صادق توکلی‌مهر امروز _چهاشنبه شانزدهم خرداد_ در برنامه زنده رادیویی شهریمیز صدای مرکز آذربایجان‌غربی با توجه به وظایف شورای شهر اظهار کرد: شرح وظایف شورای شهر در قانون شوراها به طور تفصیلی ذکر شده و شورا یک نهاد مردمی است که توسط مردم انتخاب می‌شوند تا تمامی مطالبات شهروندان را در همه زمینه‌ها پیگیری کنند.

وی افزود: اولین و یکی از مهم‌ترین وظایف شوراها انتخاب شهردار بوده و اصلی‌ترین برنامه‌هایشان در دفترچه لایحه عوارض و بودجه‌بندی سالانه برای شهرداری نمود پیدا می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: بودجه‌بندی شهرداری بر اساس مطالعات و بازدیدهای میدانی اعضا شورای شهر از محلات و مناطق مختلف و احصا مشکلات و مطالبات شهروندان انجام می‌گیرد تا شاهد پاسخگویی به نیازهای شهری و مطالبات شهروندان باشد.

توکلی‌مهر تصریح کرد: تمامی شهرها امروز بر مبنای طرح جامع رشد داشته‌اند اما در توسعه شهرها باید به مقوله توسعه متوازن دقت داشته باشیم و همه محلات از تمامی خدمات ابتدایی برخوردار باشند تا به بخشی از مردم این احساس دست ندهد که تبعیض وجود دارد و یا به خدمات دسترسی ندارند.

وی عنوان کرد: اولویت شوراها باید توجه به مطالبات و خواسته‌های شهروندان بوده و خود به عنوان یک مطالبه‌گر در سطوح بالاتر عمل کند تا نیازهای مردم را برطرف و توسعه متوازن در سطح شهر رقم خورد.

توکلی‌مهر ادامه داد: شهر را باید به عنوان یک موجود زنده در نظر بگیریم و تک به تک سلول‌ها و اندام‌های بدن هرکدام اهمیت و ظرفیت خاصی دارند که در مجموع یک بدن سالم را تشکیل می‌دهند و شهر نیز با تمامی محلات و شهروندان ساکن در آن موجودی زنده است و از لحاظ روحی، روانی، اجتماعی، فرهنگی، رفاهی و آرامش باید توجه شود و از سوی دیگر برای خدمات عمرانی نیز به همه سطوح توجه شود.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه خاطرنشان کرد: نادیده گرفتن بخشی از شهر و جامعه طبیعتاً باعث به‌هم خوردن توازن و هماهنگی می‌شود.

توکلی‌مهر با برشمردن تعدادی از محلات کم‌برخوردار ارومیه از قبیل حسین‌آباد، بادکی، ریحان‌آباد، کوهنورد، المهدی و کشتارگاه تصریح کرد: این موارد محلاتی هستند که به جهت پایین بودن توان شهروندان از لحاظ ساختار و بافت شهری وضعیت ایده‌آلی ندارد و در صورتی‌که به این مناطق خدمات ارائه نشود و تمرکز برای خدمات‌رسانی به شهروندان ساکن در آن مناطق پیش نیاید مشکلات به شکل حادتری دیده می‌شوند.

وی ادامه داد: ما در محلات کم‌برخوردار وظیفه بیشتری برای خدمات‌رسانی داریم چرا که حتی با اندک اقدامات عمرانی از قبیل آسفالت‌ریزی معابر موجب ایجاد نشاط اجتماعی شده و موجب جلب رضایتمندی می‌شود.

توکلی‌مهر اظهار کرد: بنده بزرگ شده سازمان‌های مردم نهاد هستم و کسی هستم که دغدغه توسعه و آبادانی شهر را داشته و در تلاشم همه شهروندان از خدمات یکسان بهره‌مند شوند چرا که در عدم این شرایط این حس در شهروندان ساکن در محلاتی همچون حاجی‌پیرلو و یا کشتارگاه به وجود می‌آید به آن‌ها بها داده نمی‌شود و صرفاً اعضا شورای شهر در هنگام انتخابات به فکر آن‌ها می‌افتند.

وی یادآور شد: کمیسیون مناطق محروم با عنوان کمیسیون توسعه محلی و بازآفرینی شهری برای رسیدن به همان توازن ایجاد و تشکیل شد.

توکلی‌مهر عنوان کرد: موضوع بعدی در راستای خدمت به شهروندان شناسایی، تعریف و مصوب کردن محلات هدف بازآفرینی شهری در کمیسیون ماده پنج استان آذربایجان‌غربی است که انجام شد.

توکلی‌مهر گفت: بر اساس قانون دولت نیز می‌تواند به وضعیت این محلات هدف ورود کرده و برای توسعه این محلات از اعتبارات ملی نیز هزینه شود چرا که شهرداری ارومیه به علت عدم همخوانی درآمد و هزینه‌ها در کوتاه مدت نمی‌تواند پاسخگوی حجم مطالبات و نیازهای سطح شهر باشد.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه خاطرنشان کرد: عدم ورود به موقع باعث لنگ‌شدن و معلولیت شهری ارومیه در محلات شده است.

توکلی‌مهر با اشاره به معابر خاکی منطقه سه شهرداری ارومیه تأکید کرد: حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع معابر خاکی فقط در این منطقه وجود دارد که آمار آن چند برابر کل شهر است و در سایر مناطق کمتر از ۴۰۰ هزار مترمربع معابر خاکی وجود دارد.

وی با اشاره به طرح جامع شهر ارومیه تصریح کرد: بیم آن می‌رود با تصویب طرح جامع اخیر در محلاتی که در قالب طرح جامع قبلی ورود کرده‌اند، همچنان با کمبودهای متعدد روبرو باشیم که پاسخگویی به نیازهای موجود نیازمند برنامه‌ریزی جدی و تعیبن اولویت‌بندی ها بر اساس پراکندگی خدمات است.

توکلی‌مهر ادامه داد: طبق تحلیل‌های فنی برای اینکه تمامی معابر ارومیه هر ۱۰ سال یکبار آسفالت‌ریزی و تجدید آسفالت شود باید سالانه دو میلیون مترمربع آسفالت‌ریزی را شاهد باشیم تا مشکلی از جهت ترمیم و یا آسفالت‌ریزی نداشته باشیم.

وی با اشاره به مشکلات شهروندان و عدم اجرای پروژه آسفالت در برخی معابر خاطرنشان کرد: از دولت و شرکت آب و فاضلاب برای ایجاد انشعاب و بهره‌مندی شهروندان در آن محلات می‌طلبیم چرا که در صورت عدم وجود انشعابات بهانه‌ای برای عدم آسفالت‌ریزی این معابر می‌شود که تعدادی از معابر و محلات ارومیه که خاکی هستند شبکه فاضلاب هم ندارند و محروم از آسفالت و فاضلاب بعنوان ابتدایی‌ترین خدمات شهری هستند.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به وجود آسیب‌های اجتماعی در سطح محلات کم‌برخوردار تأکید کرد: اگر در قالب محلات هدف بازآفرینی که مصوب شده بتوانیم لایحه‌ای از سوی شهرداری به شورای شهر ارائه شود می‌توانیم در راستای نوسازی محلات به شهروندان از قبیل تقسیط عوارض و یا سایر گذشت‌های قانونی کمک کنیم.

توکلی‌مهر عنوان کرد: ما باید طوری حرکت کنیم که بتوانیم بگوییم و مدعی باشیم که به عنوان شورای ششم و مدیریت شهری هم زیربنایی و اساسی کار و اقدام و هم قانون را رعایت کرده و هم برای خدمات‌رسانی به شهروندان تسهیل‌گری کرده‌ایم.

وی با اشاره به نبود پارک و فرهنگسرا در برخی محلات گفت: در محلاتی که پارک و فرهنگسرا هم دارند اما امکان بهره‌مندی از این امکانات به نحو احسن نیست و باید بهره‌مندی شهروندان از این امکانات را نیز باید فراهم کنیم.

توکلی‌مهر تصریح کرد: روی طرح شیوه الحاق ریحان‌آباد و بادکی کار کرده‌ام چرا که به علت بافت و تراکم جمعیت موجود در آن‌ها می‌تواند چالشی برای مدیریت شهری باشد و مشکلات این مناطق باید شناسایی و در قالب دهیاری رفع شوند و ورود این محلات به محدوده شهری می‌تواند از حادتر شدن وضعیت ساختاری و کالبدی برای آینده شهری پیشگیری کند.

وی افزود: ورود زودتر محدوده این روستاها به محدوده شهری برای پیشگیری از تفکیک‌های غیرمجاز و تضمین سرانه‌های خدماتی در آینده مهم می‌بود.

توکلی‌مهر با اشاره به اولویت‌های مدیریت شهری و شورای ششم در حوزه‌های مختلف مناطق محروم اظهار کرد: در شورای شهر نگاه متوازن باید داشته باشیم و ایجاد فرهنگسرا، فضای سبز و اجرای برنامه‌های فرهنگی را باید براساس نیازهای مناطق که کاملاً مبرهن و آشکار است، پیگیری کنیم و نباید بر در این راستا بر اساس سلیقه اعمال نظر کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به اینکه دغدغه‌ها و سلیقه‌ها و تشخیص‌های متفاوت موجب رشد برخی مناطق و یا عدم رشد متوازن شهر می‌شود، ادامه داد: باید به سمت بهره‌مندی بیشتر شهروندان از امکانات و خدمات شهری باشیم چرا که چالش‌های زیادی همچون نبود مدارس و سرانه‌های متفاوت خدماتی و رفاهی در برخی از محلات ارومیه به صورت بحرانی وجود دارد.

نظر شما