شناسهٔ خبر: 67030239 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهلت انتخاب‌رشته کارشناسی ارشد تا ۲۰خرداد تمدید شد/ اصلاحات جدید در دفترچه

تهران- ایرنا- معاون آزمون‌های سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور از اصلاح دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون ورودی کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳ و تمدید مهلت انتخاب رشته تا پایان روز یکشنبه (۲۰ خرداد) خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، دکتر علی صدر با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۲۰هزار نفر از متقاضیان آزمون کارشناسی ارشد انتخاب رشته کرده‌اند، گفت: ۴۷۶ هزار و ۹۶ داوطلب در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳ شرکت کرده‌اند که از این تعداد ۳۶۶ هزار و ۲۵۹ داوطلب مجاز به انتخاب رشته شده‌اند که ۵۴ درصد زن و ۴۶ درصد مرد هستند.


وی با بیان اینکه انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته از روز ۱۲ خرداد ماه آغاز شده و تاکنون ادامه دارد، گفت: برای مساعدت با متقاضیانی که تاکنون موفق به انتخاب رشته نشده‌اند، ترتیبی اتخاذ شده که افراد مجاز به انتخاب رشته بتوانند تا پایان روز یکشنبه (۲۰ خرداد) نسبت به ثبت کدرشته محل‌های انتخابی حداکثر تا ۱۰۰ کدرشته‌محل اقدام کنند.


معاون آزمون‌های سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در مورد متقاضیان علاقه‌مند به انتخاب رشته‌های تحصیلی مراکز و واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: این دسته از داوطلبان برای اطلاع از زمان و نحوه انتخاب رشته به درگاه اطلاع‌رسانی مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی مراجعه کنند و البته انتخاب رشته برای رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از کد دسترسی مندرج در کارنامه اعلام نتایج اولیه آزمون به‌طور مجزا و از طریق دانشگاه مذکور انجام می‌پذیرد.

دکتر صدر در پایان به داوطلبان توصیه کرد ضمن مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته و اصلاحات آن و اطلاعیه‌های منتشر شده در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، انتخاب رشته را به ساعات پایانی مهلت تعیین شده موکول نکنند.


معاون آزمون‌های سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور یادآور شد: متقاضیانی که قبلاً انتخاب رشته خود را تکمیل و کدرهگیری دریافت کرده‌اند در صورت تمایل می‌توانند در بازه زمانی اعلام شده نسبت به مشاهده و ویرایش کد رشته محل‌های انتخابی اقدام کنند.

افزون بر این، داوطلبان، باید در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و مندرجات این اطلاعیه، به درگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور مراجعه و نسبت به ثبت کدرشته‌محل‌های انتخابی در آزمون مذکور اقدام کنند.

در ضمن آن دسته از داوطلبانی که قبلاً نسبت به انتخاب کدرشته‌محل‌های تحصیلی اقدام نکرده‌اند، می توانند در صورت تمایل تا تاریخ ۱۴۰۳/۰۳/۲۰، نسبت به مشاهده یا ویرایش کدرشته‌محل‌های انتخابی خود اقدام کنند.

اصلاحات جدید را از این پیوند مشاهده کنید.

 انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد هم تمدید شد    

دانشگاه آزاد اسلامی هم در خبری جداگانه اعلام کرد که انتخاب رشته داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد اسلامی تا روز یکشنبه ۲۰ خرداد ماه تمدید شد.

آن دسته از داوطلبان شرکت کننده در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ که براساس کارنامه صادره ازسوی سازمان سنجش آموزش کشور مجاز به انتخاب رشته شده اند و علاقه مند به انتخاب رشته/محل های دایر در دانشگاه آزاد اسلامی هستند، می توانند با استفاده از کد دسترسی انتخاب رشته مندرج در ذیل کارنامه سازمان سنجش  آموزش کشور با مراجعه به سامانه ثبت نام الکترونیکی مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی به نشانی www.azmoon.org نسبت به انتخاب رشته اقدام نمایند.

به داوطلبان توصیه می شود ابتدا دفترچه راهنمای انتخاب رشته را دریافت و پس از مطالعه و کسب آگاهی، نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند. داوطلبان باید پس از انتخاب رشته / محل، کد رهگیری و نسخه چاپی ثبت نام خود را تهیه و تا زمان اعلام نتایج نزد  خود حفظ نمایند.

به گزارش ایرنا، آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳ در ۱۵۴ شهر، ۳۶۱ حوزه اصلی و ۱۳۴۰ حوزه فرعی و در شش گروه آزمایشی؛ شامل علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی، هنر و دامپزشکی روز چهارم اسفند برگزار شد. داوطلبان می‌توانستند بر اساس علاقه به رشته یا رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی حداکثر در دو مجموعه امتحانی (اصلی یا شناور) در این آزمون شرکت کنند.

بنابراین آن دسته از داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد که علاوه بر کدرشته امتحانی اصلی متقاضی شرکت در رشته امتحانی دوم نیز بودند، باید کارت شرکت در آزمون رشته امتحانی دوم خود را نیز دریافت و چاپ می‌کردند و زمان برگزاری آزمون رشته‌های شناور کارشناسی ارشد بعدازظهر امروز (جمعه ۴ اسفند) ساعت ۱۴:۳۰ بود. رشته‌های شناور هنگام نام‌نویسی در آزمون کارشناسی ارشد توسط سازمان سنجش آموزش کشور مشخص شده بود.

بر اساس اخبار پیشین سازمان سنجش آموزش کشور نتایج نهایی آزمون کارشناسی‌ارشد ناپیوسته نیز سال ۱۴۰۳ دهه اول شهریور ماه ۱۴۰۳ روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد.

روند نام‌نویسی در آزمون کارشناسی ارشد از هفتم آبان آغاز شد و تا ۱۳ آبان ادامه داشت و یکبار هم تا ۱۷ آبان تمدید شد. بر اساس آمار سازمان سنجش آموزش کشور در مجموع ۴۷۶ هزار و ۹۶ نفر برای شرکت در این آزمون نام نویسی کردند که از این تعداد ۲۵۳ هزار و ۹۵ نفر (۵۳ درصد) زن و ۲۲۳ هزار و ۱ نفر (۴۷ درصد) مرد بودند.

پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مصوب ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی همچنین آیین‌نامه اجرایی مربوطه و مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و مطابق این اطلاعیه و شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای ثبت‌نام و پذیرش آزمون مذکور که در زمان ثبت‌نام ( آبان ۱۴۰۲)، توسط سازمان سنجش منتشر می‌شود، صورت خواهد گرفت.

نظر شما