شناسهٔ خبر: 67028703 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

شورای نگهبان سعه صدر داشته باشد و دنبال جهت‌گیری سیاسی نباشد

منتجب نیا: رأی اصلاح‌طلبان باید در یک سبد ریخته شود /بعید است انتخابات سال ۸۴ تکرار شود /فضا باز باشد، همه به صحنه می آیند

منتجب‌نیا گفت: اولویت برای اصلاح‌طلبان کاندیدایی اصلاح‌طلب با فکر و عقیده خودشان است. در سال ۹۲ انتخاب بین فردی که به طور کلی مورد تایید اصلاح‌طلبان نیست و فردی که در سطح مورد قبول آنان است، بود لذا ترجیح دادند که فردی را که دارای اشکال کمتری بود، حمایت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسیده و نگاه‌ها خیره به شورای نگهبان است که ببیند چه کسانی را به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری معرفی خواهد کرد.

در این میان، اصلاح‌طلبان هم منتظر نظر شورای نگهبان هستند تا ببیند آیا کاندیدای مورد نظرشان تایید خواهد شد یا خیر. بر همین اساس، رسول منتجب‌نیا به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «اگر تصمیم آقایان مبنی بر باز شدن فضای انتخابات باشد، همه به صحنه می‌آیند و حمایت می‌کنند. اگر فضا بسته باشد، طبیعتا رنجش خاطر به وجود آمده و مردم از حضور در پای صندوق‌ها دلسرد می‌شوند.»

وی می گوید؛ «اولویت برای اصلاح‌طلبان کاندیدایی اصلاح‌طلب با فکر و عقیده خودشان است اما...»

مشروح گفتگوی رسول منتجب‌نیا، دبیرکل حزب جمهوریت و فعال سیاسی اصلاح طلب را در ادامه می‌خوانید؛

*********

* آقای منتجب‌نیا! پیش بینی شما از برنامه‌ریزی اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو چیست؟

همانطور که انتظار می‌رفت اصلاح‌طلبان خودشان را برای شرکت و حضور فعال در انتخابات آماده کردند، در ادامه نیز کاندیدا معرفی می کنند و مردم را برای حضور تشویق می کنند. هر کدام از احزاب و جناح‌های اصلاح‌طلب به شکلی دارند برنامه‌ریزی می‌کنند.

جبهه اصلاحات که یک مجموعه از احزاب و شخصیت‌های حقوقی هستند جلسات متعددی را برگزار کردند و دارند روی کاندیداهای انتخابات کار می‌کنند، باید دید کدام یک کاندیداها تایید صلاحیت‌ می‌شوند و می‌توان از آنان حمایت کرد.

شورای نگهبان سعه صدر داشته باشد و کاندیداهای اصلاح طلب را تایید صلاحیت کند

کارگزاران و برخی دیگر از احزاب به صورت جداگانه به دنبال چند کاندیدای دیگر بوده و در انتظار تایید صلاحیت آنان هستند. ما هم در حزب جمهویت ایران اسلامی ، منتظر هستیم ببینیم چه کسانی از اصلاح‌طلبان تایید صلاحیت خواهند شد تا بتوانیم از او حمایت کرده و به وظایف خود عمل کنیم.

البته همه این‌ها به شورای‌نگهبان باز می‌گردد. اگر شورای‌نگهبان با سعه صدر برخورد کرده و دنبال جهت‌گیری سیاسی نباشد، کاندیداهای مطرح و قابل توجه اصلاح‌طلبان و مردم تایید شوند، انتخابات سالم و پرشوری برگزار می‌شود. اگر خدای ناخواسته، مانند برخی از دوره‌های انتخابات باشد، با کمال تأسف، باید به استقبال انتخاباتی سرد و بی‌رونق برویم. همه به مسئولان نظام باز می‌گردد که تا چه اندازه آستانه تحمل‌شان نسبت به جریان اصلاح‌طلب و مستقل بالااست و تا چه اندازه می‌توانند آنان را تحمل کنند.

اگر فضا باز باشد، همه به صحنه می آیند

* در حال حاضر بین اسامی مطرح شده، کدام کاندیدا رأی بدنه اصلاحات را دارد؟

هنوز مشخص نیست. تعدادی از آقایان در انتخابات ثبت‌نام کردند اما در انتظار هستند که ببینند شورای‌نگهبان چگونه برخورد می‌کند. الآن نمی‌شود اسامی خاصی را مطرح کرد.

*آقای خاتمی بیانیه ای دادند و شرط حضورشان در انتخابات را اعلام کردند، پیش بینی می کنید در این انتخابات برخلاف انتخابات ۱۴۰۲، حضور داشته باشند؟

نمی‌دانم، همه این‌ها به نظر حاکمیت بازمی‌گردد. اگر تصمیم آقایان، باز شدن فضای انتخابات باشد، همه به صحنه می‌آیند و حمایت می‌کنند. اگر فضا بسته باشد، طبیعتا رنجش خاطر به وجود آمده و مردم از حضور در پای صندوق‌ها دلسرد می‌شوند.

بعید است انتخابات سال ۸۴ تکرار شود

* آقای منتجب‌نیا، شما تکرار انتخابات سال ۸۴ را متحمل می‌دانید؟

امیدواریم که به آنجا نکشد. شرایط حال حاضر با آن زمان فرق می‌کند و بعید است که سال ۸۴ تکرار شده و یک فردی مثل آقای احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور شود. ان‌شاء‌الله رأی اصلاح‌طلبان در یک سبد ریخته شود و اصلح‌ترین افراد مورد حمایت آنان قرار گرفته و سکاندار کشور شود تا نابسامانی‌ها و مشکلات اقتصادی و فرهنگی و ... را به حداقل برساند.

اگر مردم احساس خطر کنند، به صحنه ورود پیدا می‌کنند

* برخی‌ها معتقد هستند که ممکن است الگوی سال ۹۲ تکرار شود و اصلاح‌طلبان به سمت یک کاندیدای مستقل و اعتدالی بروند؟

اولویت برای اصلاح‌طلبان کاندیدایی اصلاح‌طلب با فکر و عقیده خودشان است. در سال ۹۲ انتخاب بین فردی که به طور کلی مورد تایید اصلاح‌طلبان نیست و فردی که در سطح مورد قبول آنان است، بود لذا ترجیح دادند که فردی را که دارای اشکال کمتری بود، حمایت‌ کنند. امیدواریم اصلاح‌طلبان بتوانند روی کاندیدای اصلاح‌طلب قوی، مدیر و مدبر اتفاق‌نظر کنند و نیازی به رجوع کردن به کاندیدای غیر اصلاح‌طلب نباشد.

* با توجه به اینکه بدنه رأی اصلاح‌طلبان سکوت کرده است، چطور می‌خواهید این بدنه رأی را دوباره وارد صحنه کنید؟

اگر مردم احساس خطر کنند، به صحنه ورود پیدا می‌کنند؛ این مسئله یک بخشی از آن به حاکمیت بازگشته و بخش دیگر هم به مدیریت اصلاح‌طلبان که یک فرد قوی را انتخاب کنند.

۲۷۱۵

نظر شما