شناسهٔ خبر: 67026143 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

چوب نمای ساختمان چیست؟ راهنمای انتخاب انواع چوب برای نما

همزمان با تغییرات سریع در سبک زندگی اکثر مردم جامعه به سمت زندگی مدرن، فرم و معماری شهری و نمای ساختمان‌ها در شهرهای بزرگ نیز دچار تغییرات جدی شده‌اند و امروزه چشمانمان به دیدن ساختمان‌های با رنگ قهوه‌ای و نمای چوبی عادت کرده‌است در حالیکه تا همین چند سال پیش اثری از چوب در نمای ساختمان‌ها نبود و طراحان نمای ساختمان تنها دو ابزار سنگ یا آجر را در اختیار داشتند. همزمان با تغییرات سریع در سبک زندگی اکثر مردم جامعه به سمت زندگی مدرن، فرم و معماری شهری و نمای ساختمان‌ها در شهرهای بزرگ نیز دچار تغییرات جدی شده‌اند و امروزه چشمانمان به دیدن ساختمان‌های با رنگ قهوه‌ای و نمای چوبی عادت کرده‌است در حالیکه تا همین چند سال پیش اثری از چوب در نمای ساختمان‌ها نبود و طراحان نمای ساختمان تنها دو ابزار سنگ یا آجر را در اختیار داشتند.

صاحب‌خبر -

استفاده از چوب در نمای ساختمان، فرصت خلق یک تصویر بسیار متفاوت را در اختیار طراح نمای ساختمان قرار می‌دهد. ترکیب چوب با مصالح دیگر و یا حتی به تنهایی به یک نمای بسیار زیبا و شیک ختم می‌شود که در کنار ویژگی ظاهری دارای ویژگی‌های مثبت و تاثیرگذار دیگر بر روی دوام و ماندگاری ساختمان نیز می‌باشد.

اگر انتخاب شما نمای چوبی است، ترموود با داشتن همه‌ی ویژگی‌های چوب مناسب برای نمای ساختمان، گزینه‌ی اول و آخر شما خواهد بود. شرکت جی‌پی وود اولین تولید کننده چوب های عملیات حرارتی شده در ایران و یکی از موفق ترین و خوش نام ترین شرکت های فعال در حوزه تولید چوب نما ساختمان است .برای خرید ترموود نما با کارشناسان ما در گروه تولیدی جی‌پی وود تماس بگیرید.

چوب نما ساختمان چیست؟

چوب نما، چوبی است که در یک فرایند پیچیده، ویژگی‌های لازم برای قرار گرفتن در معرض فشار، حرارت و رطوبت را پیدا کرده‌ است و به راحتی دچار پوسیدگی و ترک خوردگی نمی‌شود.

چوب نمای ساختمان چیست

چوب مناسب برای نمای ساختمان، یکی از متریال‌های مورد استفاده در نمای ساختمان است که در طراحی‌های مدرن بسیار پرکاربرد است. معماران با کمک گرفتن از زیبایی و گرمای چوب در نمای ساختمان احساس زندگی را ایجاد می‌کنند و به ساختمان بی‌جان، جان می‌بخشند.

چرا از چوب برای نمای ساختمان استفاده می‌شود؟

چوب یکی از اولین مصالح مورد استفاده‌ی بشر در ساخت سرپناه بوده است و با گذشت زمان و جایگزین شدن خانه‌های حیاط دار به با آپارتمان‌های چند طبقه به یکی از مصالح پر مصرف در نمای ساختمان تبدیل شده است. چوب علاوه بر زیبایی ظاهری، به اجرای طرح‌های خلاقانه و مدرن در نمای ساختمان کمک می‌کند و دست طراحان نما را برای خلق یک طراحی منحصر به فرد باز می‌گذارد. اما استفاده از انواع چوب برای نمای ساختمان دارای مزایا و معایبی است که در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرند:

مزایای استفاده از انواع چوب در نمای ساختمان

  • نصب آسان و سریع در مقایسه با نماهای سنگی و آجری

  • نظافت و تعمیر آسان در مقایسه با نماهای دیگر

  • عدم ایجاد مشکل در طبیعت به دلیل استفاده نکردن از مواد شیمیایی در فرایند تولید

  • پایداری و طول عمر بالا

  • مقاومت در برابر رطوبت، حرارت و فشار

  • مقاوم در برابر رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها

  • دارای قابلیت شستشو و رنگ کردن

  • وزن سبک

  • مناسب برای شرایط مختلف آب و هوایی

  • عایق حرارتی برای جلوگیری از هدر رفت انرژی

  • راحتی در برش دهی و استفاده در قسمت‌های مختلف ساختمان

معایب استفاده از انواع چوب در نمای ساختمان

  • قطع شدن درختان

  • هزینه‌ی بالا برای تهیه‌ی چوب با کیفیت در مقایسه با متریال‌های دیگر

  • افزایش هزینه‌ی ساخت و ساز برای سازنده

  • آسیب پذیری در برابر اشعه‌ی فرابنفش خورشید به دلیل فرایند شیمیایی خاص

  • مناسب نبودن برای همه‌ی سلایق به دلیل وجود طرح‌ها و گره‌هایی در بافت چوب

انواع چوب در نمای ساختمان

در ادامه بهترین چوب‌هایی که برای اجرای نمای ساختمان مناسب هستند را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  1. چوب ترموود

ترموود یا چوب ترمو طی یک فرایند خاص و بدون استفاده از مواد شیمیایی تولید می‌شود و به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد به عنوان نوعی چوب کاملاً مقاوم و بسیار زیبا، برای اجرای نمای ساختمان در شرایط مختلف آب و هوایی مناسب می‌باشد.

  1. چوب روسی

چوب روسی از چوب درختان کاج در کشور روسیه تولید می‌شود. رنگ این چوب در مقایسه با ترموود روشن‌تر است و مقاومت بالای آن باعث شده تا در اجرای نمای ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد.

چرا از چوب روسی در نمای ساختمان استفاده می‌کنیم؟

هرچند مقاومت چوب روسی در برابر شرایط آب و هوایی مختلف و نفوذ حشرات، کمتر از ترموود می‌باشد اما مزایایی مانند قیمت مناسب، وزن کم، به وفور در دسترس بودن، زیبایی و رنگ پذیری، چوب روسی را به یکی از متریال‌های مناسب برای نمای ساختمان تبدیل کرده است.

  1. چوب بلوط

چوب بلوط در برابر رطوبت بسیار مقاوم است و در دسته بندی چوب‌های نیمه سنگین قرار می‌گیرد که این ویژگی یکی از معایب آن در اجرای طرح‌های نمای ساختمان می‌باشد. چوب بلوط با داشتن مزایایی مانند زیبایی، استحکام و طول عمر بالا، رنگ پذیری و مهم‌تر از همه عدم پوسیدگی و بادکردگی درشرایط آب و هوایی با رطوبت بالا، یکی از چوب‌‌های مناسب برای نمای ساختمان به حساب می‌آید.

  1. چوب ساج

چوب ساج بسیار گران قیمت و کمیاب است اما به دلیل ساختار روغنی و سختی که دارد در برابر شرایط مختلف مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد و به عنوان یک چوب کاملا ضد حشره، قارچ و کپک شناخته می‌شود.

  1. چوب ایروکو

چوب ایروکو، مقاومت و استحکام بسیار بالایی دارد و دلیل این موضوع وجود ماده شیمیایی خاص در بافت آن می‌باشد. چوب ایروکو یکی از گران‌ترین چوب‌های موجود در بازار است که در اجرای نمای ساختمانی باید حتماً زیر سازی مناسب برای آن انجام بشود. اما ویژگی‌هایی مانند عدم تاب خوردگی، ثبات ابعادی، زیبایی، عدم نیاز به روغن کاری و مقاومت در برابر نفوذ حشرات باعث شده است تا چوب ایروکو به دو صورت ماده‌ی اولیه تولید ترموود و به صورت خام، در نمای ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد.

انواع چوب در نمای ساختمان

کیفیت ترموود چه عواملی بستگی دارد؟

بالاترین استاندارد یا درجه کیفیت چوب نمای ساختمان، استانداردهای تایید شده‌ی انجمن فنلاند می‌باشد اما به طور کلی می‌توان گفت کیفیت ترموودهای تولید شده درهمه جای جهان به موارد زیر بستگی دارد:

  • کیفیت چوب‌هایی که به عنوان ماده‌ی اولیه در تولید چوب نما مورد استفاده قرار گرفته‌اند

  • تولید چوب نما با روش‌های استاندارد بین‌المللی

  • محافظت کردن الوارهای جوب نما در برابر نور خورشید

  • روش برش چوب نما

  • روش پیچ کردن چوب نما، جنس و فاصله پیچ‌ها

  • استفاده از چوب در زیرسازی مناسب

چرا از ترموود در نمای ساختمان استفاده می‌کنیم؟

انواع چوب‌های مختلف مانند سرو، کاج، صنوبر و بلوط با داشتن ویژگی‌هایی مانند مقاومت، ظاهر زیبا، استحکام بالا و گرانروی مناسب برای نمای ساختمان مناسب هستند که با توجه به مواردی مانند سلیقه و شرایط آب و هوایی منطقه می‌توانیم یکی از آنها را در نمای ساختمان به کار ببریم. اما بدون شک چوب ترموود، بهترین گزینه برای نمای چوبی ساختمان خواهد بود. ترموود برخلاف چوب‌های سنتی، طول عمر بالایی دارد و برای شرایط مختلف آب و هوایی نیز مناسب می‌باشد.

رنگ نمای بیرونی چوب ترموود چیست؟

رنگ نمای ترموود یک رنگ طبیعی است که برای پوشش دهی و تقویت سطح چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ایجاد مقاومت بیشتر ترموود در برابر عوامل جوی، ارتعاشات و نفوذ حشرات نیز موثر می‌باشد. رنگ ترموود از قهوه‌ای روشن تا قهوه‌ای تیره و حتی مشکی موجود است که می‌توانیم بر اساس سلیقه و طراحی دکوراسیون یکی از آنها را انتخاب کنیم.

قیمت ترموود نما

عوامل زیر بر روی قیمت چوب برای نمای ساختمان تاثیر می‌گذارند:

  • نوسانات قیمت ارز

  • نوع چوب

  • ضخامت چوب

  • نوع کیفیت بسته بندی ترموود

  • مصالح فلزی که برای زیرسازی چوب در نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • دستمزد اجرای نمای چوب ترموود

سخن پایانی

به کار گیری چوب در نمای ساختمان یکی از روش‌های پرکاربرد در طراحی‌های مدرن می‌باشد که علاوه بر زیبایی و جذابیت مزایای بسیار دیگری نیز دارد. ترموود در مقایسه با چوب‌های سنتی مانند چوب روسی، ساج، بلوط، و ایروکو، مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت داشته و همچنین به دلیل تطبیق پذیری با شرایط مختلف آب و هوایی و طول عمر بالا، هزینه‌ی مراقبت و تعمیرات را نیز کاهش می‌دهد. برای استفاده خدمات مشاوره پیش از خرید چوب نمای ساختمان، استعلام قیمت بهترین چوب ترموود برای نمای چوبی ساختمان و یا خرید ترموود از گروه تولید جی‌پی وود با کارشناسان ما تماس بگیرید.



 

این محتوا حاوی تبلیغات میباشد

نظر شما