شناسهٔ خبر: 67026269 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

چوب ترموود و چوب طبیعی

صاحب‌خبر -
مقایسه چوب ترموود و چوب طبیعی؛ کدامیک متریال بهتری هستند؟
چوب یکی از کاربردی‌ترین و بهترین ماده‌‌های خام طبیعت برای ساخت‌‌وساز به شمار می‌آید. چوب طبیعی در اقتصاد نیز جهانی جایگاه مهمی دارد. در طرف مقابل ترموود یکی از متریال‌های ایده‌آل برای استفاده در پروژه‌های گوناگون ساختمانی می‌باشد که این روزها محبوبیت بسیار بالایی را در دنیا به دست آورده است. تفاوت بین چوب ترموود و چوب طبیعی را می‌توان از چندین جهت مختلف مورد بررسی قرار داد. اگر به استفاده از چوب طبیعی یا ترموود در پروژه‌‌های ساخت و ساز علاقه دارید و به دنبال انتخاب بهترین متریال از بین چوب ترموود و چوب طبیعی هستید، این مطلب را از دست ندهید.

منظور از چوب ترموود چیست؟
پیش از بررسی تفاوت‌های چوب ترموود و چوب طبیعی بهتر است کمی در مورد ترموود صحبت کنیم. چوب ترموود نوعی چوب فرآوری شده است که طی فرآیندی خاص، به آن حرارت داده شده و این موضوع مقاومت و طول عمر آن را در قیاس با سایر متریال چوبی افزایش داده است.
چوب ترمو در حقیقت چوب خام می‌باشد که با توجه به نوع تولیدی که دارد، بسیاری از معایب آن از بین رفته است. این معایب تعدد زیادی دارند و برای اشاره به آن‌ها می‌توان از تغییر رنگ، تورم، تغییر ابعاد، پوسیدگی، تاب‌ برداشتن، ترک خوردگی و... نام برد.
در حال حاضر این متریال در بسیاری از پروژه‌های مختلف از قبیل طراحی دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و محبوبیت بالایی دارد. البته مزایای ترموود تنها به مقاومت و طول عمر آن ختم نمی‌شود؛ چرا که این محصول هم زیبا است و هم از آن می‌توان در شرایط مختلف آب و هوایی استفاده کرد.

تعریف چوب طبیعی
چوب طبیعی عبارت است از بخش‌های داخلی ساقه، شاخه، ریشه و درختچه‌ها که می‌توان آن‌ها را در مصارف مختلف مورد استفاده قرار داد. در ضمن می‌توان با اجرای برخی از فرآیندها بر روی چوب طبیعی، میزان مرغوبیت و ارزش آن را بالا برد. چوب طبیعی از میلیون‌ها لوله باریک که امتداد طول تنه‌های درختان کشیده شده، ایجاد شده است.
زمانی که درختان جان دارند، لوله‌های ذکرشده شیره گیاهی از طریق ریشه به درون برگ می‌رسانند. چوب چندین نوع مختلف از لحاظ رگه، سختی و همچنین رنگ دارد که هر یک از آن‌ها دارای خواص و مزایای خاص خود هستند.
چوب خام به شکل طبیعی یک ماده با قابلیت تجزیه شدن است که میل ترکیبی بالا دارد و همچنین از ثبات ابعاد مناسبی نیز برخوردار نیست. این ویژگی ذاتی ممکن است چوب را با مشکلاتی مختلفی از قبیل تاب برداشتن، پوسیدگی و... مواجه کند. البته چوب ترموود و چوب طبیعی از این نظر تفاوت‌های زیادی دارند.



مقایسه چوب ترموود و چوب طبیعی
همانطور که اشاره شد، چوب ترموود و چوب طبیعی از جهات گوناگونی با هم متفاوت هستند. ترموود یا همان چوب ترمو یکی از مدرن‌ترین فناوری‌های در دنیا به شمار می‌آید و نسبت به چوب طبیعی از مزایای بسیار بیشتری برخوردار است.
البته هر دو متریال از زیبایی خاصی برخوردار هستند، اما مهم آن است که زیبایی ترموود بر اثر عوامل مختلف کاهش پیدا نمی‌کند، اما زیبایی چوب طبیعی به مرور زمان کم‌تر می‌شود. چوب ترموود از نظر مقاومت، طول عمر و استفاده در شرایط آب و هوایی گوناگون نیز برتری زیادی در قیاس با چوب طبیعی دارد. در ادامه برخی دیگر از تفاوت‌های چوب ترموود و چوب طبیعی از لحاظ گوناگون بررسی می‌کنیم.

تفاوت چوب طبیعی و ترموود از نظر وزن
یکی از تفاوت‌های ترموود و چوب‌های طبیعی، وزن آن‌ها است. حمل و نقل چوب‌های طبیعی با توجه به وزن بالای این متریال، همواره چالش‌های مختلفی را به همراه داشته است. وزن چوب‌ها به اندازه میزان رطوبت و همچنین خلل‌وفرج آن‌ها بستگی دارد.
وزن چوب طبیعی با توجه به رطوبت و همچنین خلل‌وفرجی که دارد، بالا است. اما ترموود با توجه به پروسه تولیدی که دارد، میزان قابل توجهی از وزن خود را از دست داده و در قیاس با چوب‌های های طبیعی چگالی به مراتب کم‌تری دارد. همین امر باعث شده که جابه‌جایی چوب‌ طبیعی سخت‌تر و وزن‌ آن‌ها بیشتر از ترموود باشد. به خصوص در پروژه‌های مانند اجرای روف‌گاردن که ارتفاع زیادی دارند.

مقایسه مقاومت ترموود و چوب طبیعی در برابر نفوذ حشرات و قارچ‌ها
چوب ترموود و چوب طبیعی از نظر نفوذ حشرات نیز تفاوت‌های زیادی دارند. ترموود یکی از بهترین متریال‌ها برای استفاده در نمای بیرونی ساختمان است؛ چرا که علاوه بر استحکام، این چوب در برابر نفوذ حشرات و قارچ نیز مقاومت فوق‌العاده بالایی دارد.
جالب است بدانید که این موضوع هم با نوع تولید ترموود در ارتباط می‌باشد. در مکان‌های که قرار بر استفاده از چوب ترموود است، احتمال نفوذ حشرات به داخل بافت این چوب وجود ندارد. اما چوب‌های معمولی از این مقاومت برخوردار نیستند و همین موضوع منجر به پوسیدگی آن‌ها با گذشت زمان می‌شود.

تفاوت چوب طبیعی و چوب ترموود از نظر مقاومت در برابر نفوذ رطوبت و آب
چوب درختان از نظر میزان رطوبت تفاوت‌های زیادی با یک‌دیگر دارند. عواملی که اندازه رطوبت در چوب را مشخص می‌کنند شامل شرایط مراقبت از چوب، فصل برش و همچنین زمان برش آن می‌شوند. با توجه به این که افزایش یا کاهش رطوبت در چوب‌ها، منجر به تحولاتی در حجم و فرم آن‌ها می‌شود، در نتیجه مقاومت مکانیکی آن‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.
علاوه بر این، افزایش رطوبت در این متریال منجر به نفوذ قارچ، حشرات و البته بالا رفتن میزان بیماری‌‌ها چوب می‌‌شود. از آنجایی که در پروسه تولید ترموود، رطوبت این چوب از آن گرفته شده و به چیزی نزدیک به 5 درصد می‌رسد، پس می‌‌توان نتیجه گرفت که دوام چوب ترموود در برابر نفوذ آب و رطوبت، نسبت به چوب طبیعی بسیار بالاتر است.



سفارش خرید ترموود را در پارس آرای کوهستان ثبت کنید
در این مطلب به مقایسه چوب ترموود و چوب طبیعی پرداختیم و دانستیم که ترموود از نظر مقاومت، طول عمر، کیفیت و.... برتری قابل توجهی نسبت به چوب طبیعی دارد. ترموود کاربردهای بسیار زیادی دارد و یکی از بهترین گزینه‌ها برای پروژه‌های ساخت و ساز به شمار می‌آید؛ البته برای تضمین کیفیت، خرید این متریال باید از مجموعه‌ای معتبر انجام شود.
مجموعه پارس آرای کوهستان سال‌ها است که در زمینه ارائه خدمات فروش و اجرای ترموود فعالیت دارد. کلیه ترموود و پارکت چوبی مجموعه ما وارداتی هستند و کیفیت بسیار بالایی دارند. شما می‌توانید با ثبت سفارش خرید ترموود و همچنین سفارش اجرای ترموود به پارس آرای کوهستان، از مزایای متنوعی مانند کیفیت بالای ترموود، اجرای سریع و اصولی پروژه، قیمت مناسب و گارانتی اصالت ترموود برخوردار شوید.

سوالات متداول
مهم‌ترین کاربردهای ترموود چیست؟
ترموود کاربردهای بسیار زیادی دارد که برای مثال می‌توان به استفاده در طراحی دکوراسیون داخلی، نمای بیرونی ساختمان، دکینگ، آلاچیق، درب و پنجره، میز و صندلی، پرگولا، روف گاردن و... اشاره کرد.
تفاوت نصب ترموود و چوب طبیعی در چه مواردی است؟
برای نصب ترموود فرآیندهایی مانند عایق‌کاری سطوح زیرین و زیرسازی برای نصب ترموود به انجام می‌رسد که موجب عدم پوسیدگی و بالا رفتن طول عمر ترموود خواهد شد. اما چوب طبیعی تنها با استفاده چند میخ یا پیچ نصب می‌شود. چوب طبیعی از نظر زمان نصب و همچنین مقاومت کمی برخوردار است.

نظر شما