شناسهٔ خبر: 67026053 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

جابه جایی با قطار سریع السیر سبب ارتقای امنیت زائران خانه خدا

تاکنون بیش از ۷۶ درصد زائران ایرانی از طریق فرودگاه‌های مدینه و جده وارد سرزمین وحی شده‌اند و تردد آنها بین شهرهای مدینه تا مکه و بالعکس نیز با قطار سریع‌السیر انجام می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

سازمان حج و زیارت پس از برنامه‌ریزی‌های مستمر و اجرای آزمایشی بهره‌مندی از قطار در موسم حج گذشته، تصمیم گرفت تا همه زائران کشورمان در حج ۱۴۰۳ را از مدینه تا مکه و بالعکس با قطار سریع‌السیر حرمین جابجا نماید، اقدامی که هنوز هیچ یک از کشورهای حاضر در موسم حج به صورت کاروانی به آن مبادرت نکرده‌اند.

بر همین اساس پس از شروع اعزام‌ها که از ۲۴ اردیبهشت کلید خورد، نخستین گروه زائران مدینه قبل، پس از ۵ روز اقامت در شهر پیامبر(ص)، به وسیله قطار سریع‌السیر رهسپار مکه شدند که طبق این فرایند تاکنون ۳۴ هزار و ۱۰۱ نفر زائر و عوامل بدین ترتیب وارد مکه شده‌اند.

حرکت با قطار نه‌تنها موجب کاهش مدت زمان سفر از ۸ ساعت به ۲ ساعت شده بلکه باعث ارتقای امنیت زائران و سلامت آن‌ها شده و رضایتمندی را افزایش داده است.

این حرکت عظیم که همچنان ادامه دارد برای زائران مدینه بعد هم اجرایی خواهد شد و تمامی زائران ایرانی با قطار جابجا می‌شوند که این روند در گذشته با اتوبوس انجام می‌گرفت و علی‌رغم استفاده از اتوبوس‌های با کیفیت، مخاطرات زیادی برای زائران کشورمان به‌وجود می‌آمد.

در خصوص آخرین آمار ورود به مدینه و مکه نیز باید گفت که تاکنون ۳۲۱ کاروان با جمعیت ۴۴ هزار و ۴۰۳ نفر وارد شهر پیامبر(ص) شده‌اند که از این تعداد فقط ۱۰ هزار و ۳۰۲ نفر باقی مانده‌اند و سایر افراد پس از اقامت ۵ روزه با قطار شهری رهسپار مکه شده‌اند.

خوشبختانه وضعیت زائران در مکه نیز مناسب است و رفته رفته بر تعداد آن‌ها در مکه مکرمه افزوده می‌شود و در حال حاضر ۴۰۳ کاروان با جمعیت در حدود ۵۵ هزار و ۳۶۹ نفر در این شهر حضور دارند.

تا پایان وقت ۱۴ خرداد جمعیت ایرانی حاضر در سرزمین وحی ۶۵ هزار و ۶۷۱ نفر می‌باشد که بخشی از این زائران در مدینه حضور دارند و در روزهای آتی به شهر مکه ورود می‌یابند.

همچنین پروازهای زائران ایرانی به مدینه و جده انجام گرفت که سهم فرودگاه مدینه تا کنون ۱۹۴ پرواز و سهم فرودگاه جده ۹۸ پرواز بوده است. روند پروازهای زائران ایرانی به سرزمین وحی ادامه دارد و طی روزهای آینده همه زائران کشورمان وارد می‌شوند.

نظر شما