شناسهٔ خبر: 67024382 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

نتایج رتبه‌بندی کیو اس اعلام شد؛ ۹ دانشگاه ایرانی در میان برترین‌های جهان

صاحب‌خبر -

شفقنا_ رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) از اعلام نتایج رتبه بندی جهانی کیواس ۲-۲۵ خبر داد و گفت: ۹ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران موفق شدند در بیست و یکمین رتبه بندی جهانی کیو اس قرار گیرند.

به گزارش ایرنا، سید احمد فاضل‌زاده روز چهارشنبه بیان کرد: در میان دانشگاه‌های ایرانی دانشگاههای صنعتی شریف با رتبه ۳۴۲، تهران با رتبه ۳۶۸، صنعتی امیرکبیر با رتبه ۴۰۳ و علم و صنعت ایران با رتبه ۴۳۶ و صنعتی اصفهان با رتبه ۴۸۹ به ترتیب رتبه اول تا پنجم را در کیواس ۲۰۲۵ کسب کردند.

وی افزود: دانشگاه‌های تبریز با رتبه ۵۵۲، شیراز با رتبه ۷۰۰-۶۹۱، شهید بهشتی با رتبه ۹۰۰-۸۵۱ و فردوسی مشهد با رتبه ۱۰۰۰-۹۵۱ دیگر دانشگاه‌های ایرانی حاضر در این رتبه بندی هستند.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام ادامه داد: در رتبه بندی کیو اس ۲۰۲۵، برای سیزدهمین سال متوالی، موسسه فناوری ماساچوست (MIT) در رتبه اول قرار گرفته است، امپریال کالج لندن دوم شد و دانشگاه‌های آکسفورد، هاروارد و کمبریج به ترتیب در رتبه های سوم تا پنجم قرار گرفتند.

فاضل‌زاده عنوان کرد: موسسه‌های ۱۰۵ کشور دنیا موفق به حضور در این رتبه‌بندی معتبر جهانی شدند که در این میان موسسات کشورهای ایالات متحده آمریکا، انگلستان و چین به ترتیب بیشترین حضور را در کیواس ۲۰۲۵ دارند.

نگاهی به دانشگاه‌های کشورهای اسلامی در کیو اس ۲۰۲۵

فاضل زاده درباره جایگاه دانشگاه‌های کشورهای اسلامی در این رتبه‌بندی جهانی، گفت: ۲۷۰ دانشگاه‌ از ۲۹ کشور اسلامی در رتبه‌بندی کیواس ۲۰۲۵ جای گرفتند.

وی عنوان کرد: که در میان کشورهای اسلامی، مالزی با ۳۵، اندونزی با ۲۷ و ترکیه با ۲۵ دانشگاه بیشترین تعداد حضور را دارند.

نتایج رتبه‌بندی کیو اس اعلام شد؛ ۹ دانشگاه ایرانی در میان برترین‌های جهان

روش شناسی رتبه‌بندی کیو اس

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام توضیح داد: رتبه بندی کیواس از سوی مؤسسه “کاکارلی سیموندز” انگلستان انجام می‌شود و از سال ۲۰۱۰ به صورت مستقل دانشگاه‌های دنیا را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

فاضل‌زاده یادآور شد: اطلاعات انتشارات علمی دانشگاه‌ها در این رتبه بندی از پایگاه استنادی اسکوپوس (Scopus) در بازه زمانی ۵ ساله و استنادات در بازه زمانی ۶ ساله محاسبه می شود.

برچسب‌ها:

نظر شما