شناسهٔ خبر: 67021900 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

حضور ۹ دانشگاه ایرانی در جدیدترین رتبه‌بندی جهانی QS سال ۲۰۲۵

رتبه‌بندی جهانی QS سال ۲۰۲۵ منتشر شد و ۹ دانشگاه از ایران در جدیدترین نتایج این رتبه‌بندی حضور دارند که در مقایسه با سال گذشته با رشد نسبی مواجه شده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، روابط عمومی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، دکتر سید احمد فاضل‌زاده رئیس موسسه ISC گفت: بیست و یکمین رتبه بندی جهانی کیو اس، در ۴ ژوئن ۲۰۲۴، منتشر شد. در این رتبه بندی بیش از ۱۵۰۰ موسسه از ۱۰۵ کشور رتبه بندی شده اند که به لحاظ حضور، ایالات متحده آمریکا، انگلستان و چین به ترتیب بیشترین تعداد مؤسسه را در این رتبه بندی داشته اند.

فاضل‌زاده اظهار داشت: در رتبه بندی کیو اس ۲۰۲۵، برای سیزدهمین سال متوالی، موسسه فناوری ماساچوست (MIT) در رتبه اول قرار گرفته است و امپریال کالج لندن در رتبه دوم و دانشگاه آکسفورد، دانشگاه هاروارد و دانشگاه کمبریج به ترتیب در رتبه های سوم تا پنجم قرار دارند.

* ۱۰ دانشگاه برتر جهان در رتبه‌بندی کیو اس ۲۰۲۵ در جدول ۱ قابل مشاهده است

حضور ۹ دانشگاه ایرانی در جدیدترین رتبه‌بندی جهانی QS سال ۲۰۲۵

رئیس مؤسسه ISC گفت: در رتبه بندی کیو اس ۲۰۲۵ تعداد ۹ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران حضور دارند. دانشگاه­های صنعتی شریف با رتبه ۳۴۲، تهران با رتبه ۳۶۸، صنعتی امیرکبیر با رتبه ۴۰۳ و علم و صنعت ایران با رتبه ۴۳۶ و صنعتی اصفهان با رتبه ۴۸۹ به ترتیب رتبه اول تا پنجم ایران را کسب کرده­اند. همچنین دانشگاه های تبریز با رتبه ۵۵۲، شیراز با رتبه ۷۰۰-۶۹۱، شهید بهشتی با رتبه ۹۰۰-۸۵۱ و فردوسی مشهد با رتبه ۱۰۰۰-۹۵۱ دیگر دانشگاه های حاضر در این رتبه بندی هستند.

وی ادامه داد: عملکرد دانشگاه های کشور در رتبه بندی جهانی کیو اس در سال های مختلف در جدول ۲ نشان داده شده است.

حضور ۹ دانشگاه ایرانی در جدیدترین رتبه‌بندی جهانی QS سال ۲۰۲۵

* جایگاه دانشگاه های کشور های اسلامی در رتبه بندی کیو اس (QS) ۲۰۲۵

فاضل زاده خاطرنشان کرد: در این رتبه بندی تعداد ۲۹ کشور اسلامی با ۲۷۰ دانشگاه حضور داشته اند. در میان کشورهای اسلامی کشور مالزی با ۳۵، اندونزی با ۲۷ و ترکیه با ۲۵ دانشگاه بیشترین تعداد حضور را دارند.

تعداد دانشگاه های کشورهای اسلامی در این رتبه بندی در نمودار ۱ قابل مشاهده است.

حضور ۹ دانشگاه ایرانی در جدیدترین رتبه‌بندی جهانی QS سال ۲۰۲۵

*روش شناسی رتبه بندی کیو اس

رئیس مؤسسه ISC گفت: رتبه بندی کیو اس توسط مؤسسه "کاکارلی سیموندز" در کشور انگلستان صورت می گیرد و عملا از سال ۲۰۱۰ به صورت مستقل دانشگاه های دنیا را مورد ارزیابی قرار می دهد.

اطلاعات انتشارات علمی دانشگاه ها در این رتبه بندی از پایگاه استنادی اسکوپوس (Scopus) در بازه زمانی ۵ ساله و استنادات در بازه زمانی ۶ ساله محاسبه می شود.

شاخص های مورد استفاده در رتبه بندی جهانی کیو اس ۲۰۲۵ در جدول ۳ نشان داده شده است.

حضور ۹ دانشگاه ایرانی در جدیدترین رتبه‌بندی جهانی QS سال ۲۰۲۵

انتهای پیام

نظر شما