شناسهٔ خبر: 67024322 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

رئیس موسسه ISC اعلام کرد:

حضور ۹ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در رتبه‌بندی جهانی کیو اس (QS) ۲۰۲۵

رئیس موسسه ISC گفت: در بیست و یکمین رتبه‌بندی جهانی کیو اس؛ بیش از ۱۵۰۰ موسسه از ۱۰۵ کشور رتبه‌بندی شده‌اند که به لحاظ حضور، ایالات متحده آمریکا، انگلستان و چین به ترتیب بیشترین تعداد مؤسسه را در این رتبه‌بندی داشته‌اند و تعداد ۹ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در این رتیه‌بندی حضور دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، سیداحمد فاضل‌زاده اظهار داشت: در رتبه‌بندی کیو اس 2025، برای سیزدهمین سال متوالی، موسسه فناوری ماساچوست (MIT) در رتبه اول قرار گرفته است و امپریال کالج لندن در رتبه دوم و دانشگاه آکسفورد، دانشگاه هاروارد و دانشگاه کمبریج به ترتیب در رتبه‌های سوم تا پنجم قرار دارند.

ده دانشگاه برتر جهان در رتبه‌بندی کیو اس 2025 در جدول 1 قابل مشاهده است.

رئیس مؤسسه ISC گفت: در رتبه‌بندی کیو اس 2025 تعداد 9 دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران حضور دارند. دانشگاه‌­های صنعتی شریف با رتبه 342، تهران با رتبه 368، صنعتی امیرکبیر با رتبه 403 و علم و صنعت ایران با رتبه 436 و صنعتی اصفهان با رتبه 489 به ترتیب رتبه اول تا پنجم ایران را کسب کرده­اند. همچنین دانشگاه‌های تبریز با رتبه 552، شیراز با رتبه 700-691، شهید بهشتی با رتبه 900-851 و فردوسی مشهد با رتبه 1000-951 دیگر دانشگاه‌های حاضر در این رتبه‌بندی هستند.

وی ادامه داد: عملکرد دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی جهانی کیو اس در سال‌های مختلف در جدول 2 نشان داده شده است.

 جایگاه دانشگاه‌های کشور‌های اسلامی در رتبه‌بندی کیو اس (QS) 2025

فاضل‌زاده خاطرنشان کرد: در این رتبه‌بندی تعداد 29 کشور اسلامی با 270 دانشگاه حضور داشته‌اند. در میان کشورهای اسلامی کشور مالزی با 35، اندونزی با 27 و ترکیه با 25 دانشگاه بیشترین تعداد حضور را دارند.

تعداد دانشگاه‌های کشورهای اسلامی در این رتبه‌بندی در نمودار 1 قابل مشاهده است.

روش‌شناسی رتبه‌بندی کیو اس

رئیس مؤسسه ISC گفت: رتبه‌بندی کیو اس توسط مؤسسه "کاکارلی سیموندز" در کشور انگلستان صورت می‌گیرد و عملا از سال 2010 به صورت مستقل دانشگاه‌های دنیا را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

اطلاعات انتشارات علمی دانشگاه‌ها در این رتبه‌بندی از پایگاه استنادی اسکوپوس (Scopus) در بازه زمانی 5 ساله و استنادات در بازه زمانی 6 ساله محاسبه می‌شود.

شاخص‌های مورد استفاده در رتبه‌بندی جهانی کیو اس 2025 در جدول 3 نشان داده شده است.

نظر شما