شناسهٔ خبر: 67022686 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/گزارش/

اوج بلاتکلیفی در ورزش منطقه آزاد اروند

پریسا زنگنه منش

پس از گذشت حدود ۶ ماه از اختلافات بین اداره‌کل ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند و اداره کل ورزش و جوانان استان خوزستان، ورزش منطقه در بلاتکلیفی و سردرگمی به سر می برد.

صاحب‌خبر -

در همین راستا نیز هیات‌های ورزشی منطقه آزاد اروند از وضعیت موجود و بلاتکلیفی در ورزش منطقه و اداره‌کل ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند ابراز نارضایتی کرده و خواستار پیگیری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند و تقویت ساختار ورزش منطقه آزاد اروند شدند.

به گزارش ایسنا، اواخر آذرماه سال گذشته مدیرکل ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند در پی اختلافات شدید با هیات های ورزشی منطقه از یک سو و اختلاف با اداره‌ کل ورزش و جوانان استان خوزستان از سوی دیگر، از سمت خود استعفا کرد. در پی این استعفا و درخواست هیات های ورزشی منطقه برای رسیدگی به امورات ورزش منطقه، جلسه ای با حضور علی زارعی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، هادی زرشناس معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان، محمدرضا حلاج مدیر ورزش و جوانان سازمان و نیز هیات های ورزشی منطقه آزاد اروند و هیات های ورزشی خرمشهر، آبادان و مینوشهر تشکیل شد. در این جلسه همه هیات های حاضر در جلسه بر تقویت ساختار اداره کل ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند، حمایت بیش از پیش سازمان از هیات های ورزشی منطقه، رفع مشکلات پیشین و انتصاب مدیرکل با رزومه ورزشی و مدیریتی تاکید داشتند اما به گفته مسوولان هیات های ورزشی منطقه آزاد اروند اکنون پس از حدود ۶ ماه از آن جلسه، هنوز ورزش منطقه در بلاتکلیفی به سر می برد.

وجود ۲ رییس هیات در یک شهرستان

علی عباس پور دربندی رئیس هیات ورزش های همگانی منطقه آزاد اروند در این خصوص به ایسنا، گفت: با توجه به علاقه مندی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند به ورزش و حضور مستمر وی در کنار تیم فوتبال صنعت نفت آبادان انتظار داشتیم‌ او و دیگر مدیران منطقه آزاد اروند نیز نسبت به سر و سامان دادن به ورزش منطقه اهتمام بیشتری داشته باشند اما ظاهرا موضوع اداره کل ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند و هیات های ورزشی منطقه به دست فراموشی سپرده شده است.

او ادامه داد: در حال حاضر مشکل اصلی ورزش منطقه اقدام عجیب اداره کل ورزش و جوانان خوزستان است که بدون در نظر گرفتن ماده ۶۵ قانون برنامه توسعه دائم کشور و ماده ۲۷ الحاقی که درباره چگونگی فعالیت مناطق آزاد است و با وجود این که هیات ورزش های ورزشی منطقه آزاد اروند هم‌تراز با سایر هیات های ورزشی استان ها، از فدراسیون های ورزشی ابلاغ ریاست یا سرپرستی دارند و شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر جزو محدوده جغرافیایی منطقه آزاد اروند و حوزه فعالیت هیات های ورزشی منطقه آزاد اروند هستند، اخیرا شاهد صدور ابلاغ ریاست چند هیات ورزشی در شهرهای آبادان و خرمشهر از سوی هیات های استان خوزستان بودیم که این موضوع تخلف آشکار و نقض قوانین مذکور است و وجود دو رئیس هیات در یک شهرستان باعث‌ اختلال در روال عادی، بلاتکلیفی هیات ها و نارضایتی ورزشکاران و مربیان شده است.

استقلال هیات‌های ورزشی منطقه آزاد اروند چه دستاوردی داشت؟ 

همچنین مرتضی سام بوشهری، رئیس هیات بسکتبال منطقه آزاد اروند در این خصوص به ایسنا گفت: پس از استقلال هیات های ورزشی منطقه آزاد اروند، دستاوردهایی برای ورزش منطقه حاصل شد که امیدواریم با مدیریت صحیح و توجه مسوولان به ورزش منطقه این دستاوردها حفظ و رو به بهبود باشند. اعزام تیم های منتخب منطقه به لیگ های منطقه ای و ملی، برگزاری دوره های مربیگری و داوری و ارتقای سطح علمی و عملی ورزش منطقه از جمله دستاوردهایی بوده که با بروز اختلافات و سو مدیریت نباید از بین برود.

رئیس هیات بسکتبال منطقه آزاد اروند در خصوص وضعیت ورزش منطقه نیز تصریح کرد: در خیلی از موارد هیات های ورزشی منطقه آزاد اروند از هیات های ورزشی استان خوزستان جایگاه بهتری دارند و این نشان از پتانسیل بالای ورزش منطقه دارد و لزوم اهتمام مدیران و مسولان به ورزش و علاقه مندی جوانان را دوچندان می کند.

او در پاسخ به این سوال که آیا در خصوص این برتری مثال عینی هم دارید؟ گفت: در مورد رشته خودم به عنوان نمونه ای از ورزش منطقه می توانم بگویم حضور دو تیم لیگ برتری در بخش آقایان و بانوان و حضور یک تیم در لیگ ملی بسکتبال آقایان و تیم جوانان در لیگ کشور از دستاوردهای هیات بسکتبال منطقه آزاد اروند است که به لحاظ کیفیت از تیم های خوزستان بالاتر هستند.

سام بوشهری با گله مندی از مدیرکل ورزش و جوانان استان خوزستان، ادامه داد: این که اداره ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند و هیات های تابعه وجود داشته باشند یا خیر مسئله ای است که باید در سطح وزارت و طبق قانون با حضور مدیران منطقه آزاد تصمیم‌گیری شود ولی اینکه اداره کل ورزش خوزستان بدون در نظر گرفتن این مسئله که در حال حاضر هیات های ورزشی منطقه آزاد اروند دارای شخصیت حقوقی مستقل هستند و هیات های ورزشی شهرستان های آبادان و خرمشهر زیرمجموعه این هیات ها فعالیت دارند، اقدام به صدور حکم رئیس هیات شهرستان می کند نیز امری غیرقانونی و هم غیر اخلاقی است و باید خیلی سریع این موضوع متوقف شود.

اشتغال و درآمدزایی مربیان در پی استقلال ورزش منطقه آزاد اروند

همچنین محبوبه آبادی رئیس نجات غریق و غواصی منطقه آزاد اروند در گفت و گو با ایسنا در خصوص اینکه استقلال ورزش منطقه آزاد اروند دستاوردی برای ورزشکاران داشته یا خیر؟ عنوان کرد: هیچکس نمی تواند دستاوردهای ورزش منطقه آزاد اروند را منکر شود. اکنون بسیاری از نمایندگان سبک های کشوری رشته های رزمی، مدرسان هیات های مختلف، مربیان برجسته ای که در سطوح ملی فعالیت دارند و قهرمانان ملی و بین المللی در این منطقه هستند که نشان‌دهنده ظرفیت بالای ورزش منطقه است.

وی بیان کرد: از دیدگاه اشتغالزایی، استقلال ورزش منطقه آزاد اروند باعث اشتغال و درآمدزایی بسیاری از مربیان، نمایندگان سبک ها، ناجیان غریق و داوران شده است و این بلاتکلیفی و ناهماهنگی موجود نیز منجر به نارضایتی شده است. به هر حال اقدامات اداره کل ورزش و جوانان استان خوزستان موجب اعتراض این قشر زحمتکش شده است و مدیرکل ورزش خوزستان باید پاسخگوی این موضوع باشد.

همچنین باتوجه به وضعیت موجود در ورزش منطقه آزاد اروند و استعفای مدیرکل ورزش این منطقه و بلاتکلیفی موجود، برخی از روسای ورزشی در شهرهای آبادان و خرمشهر موافق پیوستن هیات های ورزشی منطقه آزاد اروند زیر نظر هیات های استانی هستند، زیرا معتقدند فرصت سوزی فعلی به ضرر استعدادهای ورزشی منطقه است.

موافقان اداره شدن هیات‌های منطقه آزاد اروند زیر نظر هیات‌های ورزشی خوزستان

مرتضی قربانی رییس هیات آمادگی جسمانی آبادان در گفت و گو با ایسنا، عنوان کرد: اگر منطقه آزاد اروند ساز و کار درستی برای هیات های ورزشی و ورزش منطقه داشت، موافق استقلال کاری بودیم زیرا منطقه خودش جهت اعزام تیم های ورزشی به رویدادهای کشوری و نیز برگزاری دوره های آموزشی یک پتانسیل است، اما با سیستم فعلی که بر سازمان منطقه آزاد اروند حاکم است و عملا به ورزش منطقه بی توجهی می‌شود، بهتر است که هیات های ورزشی منطقه زیرنظر هیات های استانی و همان اداره کل ورزش و جوانان خوزستان کار کنند.

او ادامه داد: به هر حال هرچه پیش می رویم شرایط بدتر می شود و حتی برای گرفتن یک نامه کاری با مشکل مواجه این چرا که در منطقه اداره ورزش و مدیری نداریم. البته اگر روند را اصلاح کنند، این که مستقل از ورزش استان کار کنیم، خوب است، اما در حال حاضر که مدیریت و نظارتی بر هیات های ورزشی منطقه و شهرهای آبادان و خرمشهر نیست، خوب نیست. در هر صورت اصلا همیتی برای رفع مشکل وجود ندارد و به دنبال احیای اداره ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند هم نیستند.

رییس هیات آمادگی جسمانی آبادان عنوان کرد: در این بین نباید یادمان برود یک کودک علاقه مند به ورزش یک بار سن ۱۰ سالگی را تجربه می کند و اگر فرصت سوزی شود او دیگر نمی تواند در قالب یک تیم نونهالان مقام بیاورد و عملا در ورزش منطقه آزاد اروند و شهرهای آبادان و خرمشهر در حال نابودی یک نسل هستیم. به هر حال باید هرچه زودتر درخصوص وضعیت پیش آمده تصمیم گیری و ساز و کاری مشخص شود.

همچنین عبدالحلیم طیبی هیات شمشیربازی خرمشهر به ایسنا، گفت: من با استقلال ورزش منطقه آزاد، البته نه به صورت فعلی یا گذشته موافق هستم. به هر حال باید ماده ۶۵ قانون برنامه توسعه دائم کشور اجرا شود. در هر صورت اگر قرار است بی توجهی منطقه آزاد اروند به ورزش ادامه داشته باشد، بهتر است هیات های ورزشی زیر نظر هیات های استانی کار کنند. اکنون در حال فرصت سوزی هستیم و با این شرایط زیر نظر استان کار کنیم بهتر است. در گذشته نیز به همین صورت بود و ما فعالیت زیادی داشتیم.

او ادامه داد: داشتن مدیرکل مستقل ورزش در اروند و هیات های مرکزی با مشارکت خرمشهر و آبادان مطلوب است زیرا این‌ مدیریت در زمان تاسیس هیچ کمکی به ورزش خرمشهر نداشت و صدها درخواست هیات‌های ورزشی خرمشهر از سال ۹۶ هنوز روی میزها خاک می‌خورند. همچنین هیچ‌ کمکی در برگزاری مسابقات و کلاس‌های آموزشی به هیات‌های ورزشی خرمشهر نشد به جز کمک به دوستان‌ نزدیک. ضمن این که هیات های ورزشی مرکزی اروند به طور انتصابی و بدون‌ در نظر گرفتن وجود کسانی دیگر انتصاب شده اند و حتی در هیات ها از وجود ‌پیشکسوتان‌ و دست اندرکاران ورزش خرمشهر استفاده‌ نشد. بنابراین تا زمان اجرایی ماده ۶۵، امکان استقلال ورزش اروند با تمام جوانب مالی، اماکن و زیر بنایی، شدنی نیست. پس همان طور که گفتم که این که فعلا زیر نظر هیات های ورزشی استان و اداره کل ورزش خوزستان باشیم، بهتر است.

پاسخگو نبودن مسئولان متولی

همچنین خبرنگار ایسنا علی رغم تلاش برای بررسی موضوع از سوی مسئولان منطقه آزاد اروند، موفق به صحبت با آن ها نشد. اما در ادامه خبرگزاری ایسنا مجددا پیگیر این موضوع از سوی مسئولان متولی خواهد بود.

همچنین حمید بنی تمیم مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان نیز پیش از این از حل مشکل پیش آمده در آینده نزدیک خبر داده بود.

اقدام مدیرعامل منطقه آزاد اروند جهت اخذ تفویض اختیار از وزارت ورزش و جوانان طبق ماده ۶۵ و ماده ۲۷ قانون فوق الذکر و انتصاب مدیرکل ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند جهت انجام امور جاری هیات‌ها و کمک به تقویت ساختار اداره کل ورزش و جوانان منطقه آزاد اروند از مهمترین درخواست‌های هیات های ورزشی منطقه آزاد اروند و شهرهای آبادان و خرمشهر هستند. 

اما آنچه در این بین کاملا مشهود است، استعدادسوزی در ورزش منطقه آزاد اروند و شهرهای آبادان و خرمشهر است. شهرهایی که مملو از علاقه مند به ورزش و استعداد ورزشی بوده ولی تعلل در تعیین تکلیف چگونگی اداره شدن اداره کل ورزش منطقه آزاد اروند و نیز بلاتکلیفی هیات های ورزشی منطقه، ضربه جبران ناپذیری به ورزش در این شهرها وارد کرده است. موضوعی که تداوم آن می‌تواند ورزش این منطقه و نیز شهرهای آبادان و خرمشهر را وارد بحران جدی‌تری کند. باید منتظر ماند و دید در ادامه اداره کل ورزش و جوانان خوزستان، منطقه آزاد اروند نیز و البته در راس آن وزارت ورزش چه تصمیمی در خصوص تعیین تکلیف ورزش منطقه آزاد اروند خواهد گرفت.

انتهای پیام

نظر شما