جمشید فروزش، دبیر انجمن پودر شوینده در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهارداشت:در بحث صادرات شرکتهای مواد شوینده مصمم هستند تا ظرفیتهای خالی برای صادرات این محصولات را رفع کنند.
فروزش افزود: البته برنامههایی برای آینده هدفگذاری شده اما این برنامه ها هم باید بر اساس کشش و نیاز بازار باشند و با توجه به اینکه در صنعت مواد شوینده، شرکتهای متعددی در زمینه اقلام بهداشتی از جمله: صابون، پودر، شامپو، مایع دستشویی، مایع ظرفشویی و ... فعالیت میکنند، هر شرکتی به نوبهی خود تلاش میکند تا با کمک به رشد تولید، سهم بیشتری از بازار دریافت کند که این خود به قدرت برند و انتخاب مصرفکننده وابسته است.
وی در خصوص افزایش تولیدات محصولات شوینده و بهداشتی گفت:حداکثر حدود 10 درصد افزایش تولید میتواند اتفاق بیفتد که آن هم به قدرت خرید و استفاده مواد شوینده در میان مصرفکنندگان و البته کشش بازار بستگی دارد.
دبیر انجمن پودر شوینده در خصوص اشتغالزایی این صنعت نیز افزود: 50 هزار نفر بهطور مستقیم و بیش از 300 هزار نفر بهطور غیرمستقیم در صنعت شوینده و بهداشتی فعالیت میکنند.
صادرات به کشورهای همجوار
فروزش ادامه داد: صادرات محصولات شوینده و بهداشتی به کشورهای همجوار و کشورهای آسیای میانه از جمله: افغانستان، پاکستان، عراق، و البته سوریه به مقدار کمی صورت می گیرد و طبق روال سابق در حال انجام است، اما اخیرا برخی از شرکتها موفق به صادرات مواد شوینده و بهداشتی به روسیه نیز شدهاند.
وی از عمده چالشهای کاری را تاخیر در تخصیص ارز عنوان کرد و گفت: تاخیر در تخصیص ارز، تهیهی مواد اولیه را با مشکل مواجه میکند؛ از طرف دیگر تغییر قیمت ارز از تالار اول به تالار دوم، بهدلیل تامین نقدینگی است و به دلیل آنکه سیستم بانکی به نوعی با سیاستهای انضباطی گره خورده است، به همین دلیل شرکتها برای تامین منابع مالی و سرمایه در گردش با مشکل مواجه خواهند شد.
نظر شما