شناسهٔ خبر: 67328128 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیرعامل «شرکت داروسازی امین» در گفتگو با ایلنا مطرح کرد:

بدعهدی دولت با شرکت‌های داروسازی/ هزینه‌های به‌روزرسانی صنعت بسیار بالا است

مدیرعامل «شرکت داروسازی امین» در گفتگو با ایلنا مطرح کرد: مدیرعامل «شرکت داروسازی امین» با اشاره به اینکه در جریان گذار از ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی به ۲۸ هزار تومانی، قرار بود مابه‌التفاوت نرخ ارز در زنجیره تولید دارو به کار گرفته شود،گفت: متاسفانه با بدعهدی دولت، فشارهای زیادی به تولیدکنندگان وارد شد.

صاحب‌خبر -

محمدمهدی حقوقی، مدیرعامل «شرکت داروسازی امین» با اشاره به تغییر نرخ ارز به خبرنگار ایلنا گفت: سال ۱۴۰۱ که سیاست‌های یارانه‌ای دولت تغییر کرد و نرخ ارز دولتی از ۴۲۰۰ تومان به ۲۸۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرد، نقدینگی مورد نیاز صنعت ۷ برابر شد و قرار بر این بود تا مابه‌التفاوت نرخ ارز در زنجیره تولید بچرخد، اما به‌دلیل بدعهدی‌های دولت و بیمه‌ها، مشکلاتی برای تولیدکنندگان بوجود آمد.

حقوقی توضیح داد: به‌دلیل اینکه دارو یک کالای راهبردی است، حساسیت‌های زیادی هم برای آن وجود دارد؛ اول اینکه با سلامت جامعه سر و کار دارد و از سوی دیگر یک طرف مصرف دارو به بیمه‌ها ارتباط پیدا می‌کند و اگر ابزار حمایتی دولت از روی دارو برداشته شود، با افزایش قیمت مواجه می‌شود که ممکن است فشارهایی به بیمه‌ها وارد کند و در نتیجه خدمت‌رسانی به جامعه دچار مشکل شود.

چالش‌های صنعت

حقوقی با اشاره به توانمندی و جایگاه صنعت داروسازی کشور، گفت: درست است که صنعت داروسازی با پیشینه ۱۰۰ ساله، افتخارات و جایگاه خوبی دارد و با همه فشارهایی که به صنعت داروسازی وارد شد، در منطقه از جایگاه مناسبی برخورداریم و در مواردی از کشورهایی مانند ترکیه، عربستان و برخی کشورهای آسیای میانه جلوتر هستیم، اما به هر حال تحریم‌ها و کاهش مبادلات علمی و ... ما را در برخی موارد عقب نگه داشته است.

وی با بیان اینکه به دلایلی مانند تحریم‌ها و نرخ ارز، ورود تکنولوژی به کشور دچار اختلالاتی شده است، گفت: با این سیاست انقباضی بانک‌ها حتی برای سرمایه‌های جاری وام کافی در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی‌دهند، چه برسد برای اقلام سرمایه‌ای! و به حدی هزینه‌ها در حوزه تامین ادوات و لوازم بالا رفته است که ممکن است مقرون به صرفه نباشد که بخواهیم ماشین‌آلات با تکنولوژی بالاتر را خریداری و وارد کشور کنیم.

حقوقی اضافه کرد: ضرورت و ناگریزی دولت در قیمت‌گذاری دستوری و عقب بودن قیمت فروش از روند تورم، نیز یکی دیگر از چالش‌هایی است که برای این صنعت وجود دارد و باعث شده که از توان شرکت‌ها برای به‌روز رسانی صنایع کاسته شود.

وی توضیح داد: به عنوان مثال سال گذشته کارخانه داروسازی امین حدود ۳۰ درصد سود داشت، در صورتیکه تورم ۴۰ درصدی را شاهد بودیم و مانند این می‌ماند که شما ۱۰ درصد از لوازم و ماشین‌آلات شرکت را فروخته باشید که سود سهامداران را پرداخت کنید.

این متخصص و فعال صنعت داروسازی با بیان اینکه اگرچه سهم کل صنعت دارو از میزان  GDP بسیار اندک است اما یک کالای بسیار راهبردی است که جایگاه تعیین کننده‌ای در جامعه دارد، گفت: به‌عنوان یک صنعت پرافتخار، باید راهکارهایی برای صنعت داروسازی اندیشیده شود. متخصصان بسیار خوبی در کشور وجود دارد و اگر زیرساخت‌های مناسبی از جنبه‌های مختلف برای آنها فراهم شود، این متخصصان توانمندی‌های خود را به شکل شایسته‌ای در صنعت داروسازی بروز می‌دهند.

بدعهدی دولت با شرکت‌های داروسازی/ هزینه‌های به‌روزرسانی صنعت بسیار بالا است

اولین کارخانه داروسازی بعد از انقلاب

محمدمهدی حقوقی دارای دکترای داروسازی از دانشگاه تهران و ۲۱ سال سابقه در کارخانه داروسازی امین است او در بخش دیگری از سخنانش به کارخانه داروسازی امین اشاره کرد و گفت: این کارخانه، اولین کارخانه داروسازی بعد از انقلاب است که در سال ۱۳۶۸ با تولید ۶ قلم محصول آغاز به کار کرده و در حال حاضر تعداد محصولاتی که تولید می‌کند، حدود ۲۰۰ ردیف دارویی است و به عنوان بزرگترین تولیدکننده قراردادی داروهای جنرال در کشور فعالیت دارد.

۳۵ درصد از ظرفیت کارخانه در اختیار تولیدات قراردادی است و کارخانه داروسازی امین در صنعت داروسازی، در ردیف حدود ۱۰ الی یازده بورس قرار دارد که۳۷ درصد سهام آن متعلق به شرکت داروسازی "کوثر"  و ۱۶ درصد سهام متعلق به سازمان تامین اجتماعی (شرکت داروسازی پارس دارو) است و مابقی سهام شرکت هم به شکل شناور در بورس عرضه می‌شود.

این کارخانه با شرکت‌های معتبر کشورهای فرانسه، هند، انگلستان، آلمان و... همکاری دارد. اشکال دارویی مختلف از جمله قرص (ساده یا روکش‌دار)، کپسول، شربت‌ها و ساشه‌های خوراکی که تولید و برای تامین نیاز دارویی کشور به بازار عرضه می‌شود.

 ۶۰ درصد مواد اولیه دارو در داخل کشور تولید می شود

تقریبا ۶۰ درصد ماده موثر مورد نیاز تولید داخل است و حدود ۴۰ درصد دیگر نیز از کشورهای چین و هند وارد می‌شود و متاسفانه به‌دلیل وجود تحریم‌ها امکان تهیه ماده موثر از کشورهای اروپایی فراهم نیست.

حدود ۵۵۰ نفر به‌صورت مستقیم در این شرکت فعالیت دارند و به‌صورت غیرمستقیم نیز تقریبا ۲۵ هزار نفر اشتغالزایی دارد. همچنین میزان تولید در  سال گذشته ۱۳۰۰ میلیارد تومان بوده و در کدال بورس هم قابل روئیت است و امسال پیش‌بینی می‌کنیم که بتوانیم ۱۴۰۰ الی ۱۵۰۰ میلیارد تومان تولید داشته باشیم.

پیش از این برخی محصولات شرکت صادر هم می‌شد اما در چند سال اخیر به دو دلیل یکی به خاطر موضوع ارز حمایتی برای تولید دارو و ملاحظات ناشی از آن و دیگر اینکه به دلیل تامین نیاز بازارهای داخلی، تمایل کمتری به صادرات داشته‌ایم اما در بهترین حالت، کارخانه داروسازی امین در برهه‌هایی تا ۲ میلیون دلار در سال صادرات داشته است.

کارخانه داروسازی امین در یک حوزه جدید، به نام «فاژ‌»ها، توانسته که به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان و فناور ثبت شود که این محصولات فاز مطالعاتی را طی کرده و در حال ورود به تولید انبوه است.

انتهای پیام/

نظر شما