شناسهٔ خبر: 67017154 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کاهش دوباره بهای نفت در بازار جهانی

بهای طلای سیاه در معاملات امروز بازار انرژی شاهد کاهش یک درصدی بود.

صاحب‌خبر -

بهای نفت طی روز‌های اخیر شاهد روند نزولی شدیدی به دلیل نگرانی از تقاضا و شرایط عرضه به بازار بوده است، موضوعی که بازار امروز نیز شاهد آن بود. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، بهای طلای سیاه در معاملات امروز بازار انرژی بیش از یک درصد سقوط را تجربه کرد. 

بر این اساس، نفت برنت دریای شمال با یک دلار و یازده سنت کاهش، ۷۷ دلار و ۲۵ سنت در هر بشکه داد و ستد شد. بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز یا یک دلار و شش سنت کاهش، به ۷۱ دلار و ۵۱ سنت رسید. 

گرچه اوپک پلاس شامل کارتل نفتی اوپک و شرکایش از جمله روسیه روز یکشنبه توافق کردند کاهش داوطلبانه نفت را تا سال ۲۰۲۵ تمدید کنند، اما این کارتل نفتی فضا را برای هشت کشور عضو به منظور کاهش داوطلبانه باز گذاشت. 

اکنون تحلیلگران بازار به شدت نگران نرخ بالای بهره هستند که مانع از رونق گرفتن فعالیت‌های اقتصادی می‌شود. فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) هنوز تصمیم قطعی برای کاهش نرخ بهره را نگرفته است، زیرا نگرانی‌هایی وجود دارد که نرخ بهره بالا هنوز نتوانسته نرخ تورم را کنترل کند. 

همچنین داده‌های آماری درباره اقتصاد آمریکا، چین، و اتحادیه اروپا نشان می‌دهد ممکن است تقاضا برای نفت خام تا پایان سال جاری میلادی بالا نباشد. 

به جز موضوع عرضه و تقاضا، مسائل سیاسی نیز در بهای جهانی طلای سیاه تاثیر گذار است. اکنون نگرانی‌ها درباره گسترش جنگ غزه به سایر مناطق خاورمیانه تا حدودی کاهش یافته و از طرفی، جنگ روسیه و تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو تاثیر چشمگیری بر صادرات نفت این کشور نداشته است. 

مترجم: ابوالفضل هاشمی

برچسب‌ها:

نظر شما