شناسهٔ خبر: 67012723 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

واریزی جدید دولت برای یارانه بگیران دهک یک تا هفت | پرداخت یارانه معیشتی 600 هزار تومانی به هر کد ملی

کمک‌هزینه خرید لوازم بهداشتی اردیبهشت ماه با ۱۳ روز تاخیر مطابق سال گذشته و بدون هیچ‌گونه افزایشی به مبلغ ۶۰۰ هزار تومان به حساب معلولان شدید و خیلی شدید آسیب نخاعی و بسترگرا واریز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس خبری ایران فوری با اعلام سازمان بهزیستی  مستمری کمک‌هزینه لوازم بهداشتی واریز شده است.

کمک‌هزینه خرید لوازم بهداشتی اردیبهشت ماه با ۱۳ روز تاخیر مطابق سال گذشته و بدون هیچ‌گونه افزایشی به مبلغ ۶۰۰ هزار تومان به حساب معلولان شدید و خیلی شدید آسیب نخاعی و بسترگرا واریز شد.

گفتنی است درصورتی‌که این مبلغ برای شما واریز نشده یا نمی‌شود، برای دریافت آن باید از طریق مددکار یا بهزیستی شهر خود اقدام کنید.

بهروز مروتی (فعال حقوق معلولان) از عدم واریزِ کمک هزینه لوازم بهداشتی به معلولان آسیب نخاعی و بسترگرا خبر داد و گفت: سازمان بهزیستی هنوز مبلغ ۶۰۰ هزار تومانی که بابتِ هزینه لوازم بهداشتی به معلولان آسیب نخاعی و بسترگرا تعلق می‌گیرد را پرداخت نکرده است. این موضوع تبعاتِ بسیاری برای افرادِ دارای معلولیت دارد. تعلل در پرداختِ این کمک هزینه بازی با جانِ آن‌هاست و این را متاسفانه درک نمی‌کنند!

مروتی بیان کرد: عدم دسترسیِ به موقع به لوازم بهداشتی، عواقب جبران‌ناپذیری برای این افراد به دنبال دارد. عفونت‌های شدید، زخم بستر، مشکلات گوارشی و ادراری و حتی مرگ، بخشی از این خطرات هستند.

شرایطِ زندگی برای معلولان خیلی سخت است و معلولان قطع نخاعی و بسترگرا شرایطِ بسیار بدتری دارند. با این وضعیتِ افزایشِ روز به روزِ قیمتها، کمک هزینه بهداشتیِ معلولان هنوز برای سال جدید افزایش پیدا نکرده است. به طوریکه این کمک هزینه ۶۰۰ هزار تومانی تنها ۱۰ درصد از هزینه‌های لوازم بهداشتی معلولان بسترگرا را پوشش می‌دهد. این در حالی است که تأمین لوازم بهداشتی برای یک فرد آسیب نخاعی یا بسترگرا، حداقل ۶ تا ۷ میلیون تومان در ماه هزینه دارد.

وی بیان کرد: طی یک هفته اخیر، قیمت کمک هزینه لوازم بهداشتی حدود ۱۵ درصد گران‌تر شده است. با ۶۰۰ هزار تومانی که هنوز پرداخت نشده است، چگونه فردِ قطع نخاعی می‌تواند حداقل لوازم بهداشتیِ مورد نیاز خود را تأمین کند؟

این فعال حقوق معلولان همچنین به طولانی شدنِ صف انتظار برای دریافت همین کمک‌هزینه‌ی ناچیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر برخی از معلولان بسترگرا در صف دریافت این کمک هزینه هستند. در حالیکه به تازگی مدیرکل بهزیستیِ استان البرز اشاره کرده است که ما هیچ معلولِ آسیبِ نخاعی پشت نوبت نداریم؛ باید به ایشان گفت که پس باقیِ معلولانِ بسترگرا چی؟ آیا معلولانِ بسترگرا نیز پشت نوبت نیستند؟ قطعا معولانِ بسترگرا پشت نوبت دریافت کمک هزینه لوازم بهداشتی داریم، که بهتر است در گزارش‌هایی که می‌دهند به این موضوع نیز اشاره کنند. آیا شما هیچ کودکِ اوتیستیکی ندارید که پشتِ نوبت دریافت حق پرستاری یا کمک هزینه لوازم بهداشتی باشد؟!

مروتی به تأکید سازمان بهزیستی بر کتمان آمار مرگ و میر معلولان بر اثر کمبود لوازم بهداشتی اشاره کرد و گفت: سال گذشته خبری مبنی بر فوتِ ۱۷۰ نفر از اعضای یک انجمن به دلیل کمبود لوازم بهداشتی رسانه‌ای شد که ازسوی سازمان بهزیستی این خبر حذف شد. واقعیت این است که دولت بودجه کافی را برای تأمین لوازم بهداشتی مورد نیاز معلولان اختصاص نمی‌دهد و بهزیستی نیز به جای حل مشکل، آمار واقعی مرگ و میر را اعلام نمی‌کند.

وی گفت: این مسائلِ واقعیتِ زندگیِ افراد دارای معلولیت است؛ زندگیِ سخت در جایی که نرخ تورم روز به روز افزایش پیدا می‌کند با کمترین حمایت؛ حمایت‌هایی که همانطور که گفتم با اما و اگرِ بسیار انجام می‌شود. این در حالی است که کوچکترین افزایشِ کمک هزینه‌ای را در بوق و کرنا می‌کنند. هنوز یادمان نرفته که سال گذشته بعد از گذشت شش ماه از سال قانونِ افزایشِ ۴۰درصدیِ مستمریِ معلولان را اجرا کردند در حالیکه این قانون مصوب مجلس بود و باید از همان ابتدای سال اجرا می‌شد. حتی مابه‌التفاوتِ این افزایش ۴۰درصدی هم تا امروز پرداخت نکردند و اعتراض ما هم به جایی نرسید.

منبع: مکتوب نامه

نظر شما