شناسهٔ خبر: 67274156 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ثبت مصرف مرداد در روز‌های پایانی خرداد

صرفه‌جویی نکنیم خاموشی‌ها مثل برق از راه می‌رسد

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: مصرف برق کشور در روز‌های اخیر رکورد‌های عجیب و غریبی‌زده است. با توجه به اینکه هنوز فصل تابستان و گرمای بالای ۴۰ درجه به تهران و بالای ۵۰ درجه در شهر‌های جنوبی نرسیده، در روز‌های گذشته، مصرف برق از عدد ۷۳ هزارمگاوات هم عبور کرده و این در حالی است که مشابه این مقدار مصرف در ١٥ مرداد سال ۱۴۰۲ به میزان ٧٣هزارو ٤٦٣ مگاوات به ثبت رسیده بود. برای اینکه بتوانیم این میزان مصرف را درک کنیم، کافی است توجه کنیم ۷۳ هزار مگاوات، معادل فعالیت ۷۳ نیروگاه اتمی بوشهر است. در سایه همکاری خوب مردم و مشارکت در طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی در سال گذشته از ۳۱ خرداد تا دوم مرداد، تعداد ۹‌میلیون قبض معادل ۳۵ درصد کل قبوض مشمول پاداش صرفه‌جویی برق شدند. امسال نیز علاوه بر قبوض رایگان برای مشترکان کم‌مصرف، ۸۰ میلیون جایزه برای مشترکانی که در مصرف برق صرفه‌جویی کنند در نظر گرفته شده که از جمله آن صد‌ها خودرو است. روز عید غدیر اولین قرعه‌کشی پویش با انرژی انجام خواهد شد. 
 
این شعار «هرگز نشه فراموش، لامپ اضافی خاموش» را همه هم‌نسل‌های ما یادشان می‌آید که بابابرقی با یک تبلیغ ساده تلویزیونی چه چیز‌هایی را به ما یاد داد و در وجودمان نهادینه کرد. شاید تا همین الان هم اگر به افرادی این را بگوییم، اعتراض کنند و بگویند مگر می‌شود با مصرف چند لامپ صرفه‌جویی کرد؛ واقعاً می‌شود، چراکه به تصاعد اگر هر خانواده‌ای تا شباهنگام لامپی در خانه روشن نکند و شب‌ها نیز تمام لامپ‌های غیرلازم مثل اتاق‌های مختلف یا حمام و سرویس بهداشتی را روشن نگه ندارد، به صرفه‌جویی در مصرف انرژی کمک بزرگی کرده است. پس اگر روبه‌روی باد کولر نشسته‌اید، تلویزیون تماشا می‌کنید، ماشین لباسشویی هم همزمان روشن است، این مسئله را شوخی نگیرید، چون ممکن است در همین لحظه برق شما یا دیگر همشهریانتان قطع شود. 
مدیرعامل شرکت توانیر از ثبت نصاب جدید ٧٣هزار و ٥٦٥ مگاواتی تقاضای مصرف برق در روز سه‌شنبه ٢٩ خرداد خبر می‌دهد و می‌گوید: این میزان مصرف، حدنصاب سال گذشته را که در مرداد‌ماه و در گرمترین روز‌های سال اتفاق افتاده بود، شکست. مشابه این مقدار مصرف در ١٥ مرداد سال ۱۴۰۲ به میزان ٧٣ هزارو ٤٦٣ مگاوات به ثبت رسیده بود. سخنگوی صنعت برق می‌افزاید: این میزان تقاضا برای روز‌های انتهایی بهار، رشد فزاینده ١٢ درصدی را نشان می‌دهد و نصاب‌های جدیدی که با فاصله زمانی کم ثبت می‌شود، نشان می‌دهد مصرف برق در کشور بالاست که امیدواریم در روز‌های آتی که تابستان و گرمای شدید رسماً آغاز خواهد شد، شاهد همکاری و مشارکت هموطنان در کاهش مصرف برق باشیم. 
رجبی‌مشهدی با تأکید بر اینکه شبکه برق کشور پایدار است و مشکلی در تأمین برق هموطنان وجود ندارد از مردم درخواست کرد به مصرف برق خود توجه بیشتری داشته باشند تا امکان تأمین برق پایدار برای همه هموطنان فراهم شود. وی خاطرنشان می‌کند: از همه هموطنان درخواست می‌کنیم با شرکت در پویش با انرژی از جوایز ارزنده مدیریت مصرف برق که شامل ۳۰۰ دستگاه خودرو و میلیون‌ها جایزه ارزشمند، لوازم خانگی و لوازم دیجیتال است، بهره‌مند شوند. 
سخنگوی صنعت برق عنوان می‌کند: فرارسیدن گرمای زودرس که در بسیاری از شهر‌های کشور قبل از نیمه خرداد آغاز شده است، مؤید این موضوع است که تابستان بسیار زودتر از آنچه تصور می‌شد از راه رسیده است. وی با اشاره به اینکه دمای ۲/۵۱ درجه گتوند، ۱/۵۱ درجه اهواز، ۲/۵۰ درجه امیدیه و ۵۰ درجه بستان، شوش، شوشتر، آبادان و دزفول نشانگر شرایط سخت هم برای تأمین برق در این منطقه و هم شرایط زندگی مردم در تابستان پیش‌روست؛ تأکید می‌کند که گذر از این شرایط یقیناً با همراهی مردم عزیز با صنعت برق در اجرای برنامه‌های سراسری مدیریت مصرف برق میسر خواهد شد. 

 اولین قرعه‌کشی پویش با انرژی در عید غدیر
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حامد احمدی، مدیرکل دفتر هوشمندسازی شرکت توانیر در خصوص رکورد مصرف در ۲۹ خرداد‌ماه می‌گوید: بیشترین رشد مصرف در بخش خانگی و در استان‌های تهران، خوزستان، اصفهان و خراسان رضوی بوده است. امسال برای افزایش مدیریت مصرف علاوه بر پاداش صرفه‌جویی که به‌صورت تخفیف در قبض‌های برق مشترکان پرداخت می‌شود، طرحی به اسم «پویش با انرژی» نیز در حال اجراست و مشترکان می‌توانند با کاهش مصرف برق وارد قرعه‌کشی این پویش شوند. وی با بیان اینکه هر استانی که بیشترین مشارکت را داشته باشد، جوایز بیشتری هم می‌گیرد، می‌افزاید: در حال حاضر استان یزد، اصفهان، خراسان جنوبی، مازندران، بوشهر و استان مرکزی بیشترین مشارکت را در این طرح داشته‌اند. روز عید غدیر اولین قرعه‌کشی پویش با انرژی انجام خواهد شد.

نظر شما