شناسهٔ خبر: 67011359 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

عاشقانه‌های زندگی خانوادگی امام روح‌الله به روایت «بانو قدس ایران»

مستند «بانو قدس ایران» وجه عاشقانه زندگی خانوادگی امام راحل (ره) را به تصویر کشیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، وجوه زندگی شخصی و رابطا عاشقانه بزرگان تاریخ همیشه مورد توجه بوده است، در این میان این وجه از زندگی معمار کبیر انقلاب به‌عنوان شخصیتی مهم در تاریخ معاصر جهان قابل توجه است. مصطفی رزاق کریمی کارگردان نام آشنای سینمای مستند، مستند‌های «راه ناتمام»، «یاد و یادگار»، «خاطراتی برای تمام فصول»، «احمد» و «بانو قدس ایران» را در کارنامه دارد و به بهانه سالروز ارتحال امام خمینی (ره) نگاهی به مستند «بانو قدس ایران» ساخته این مستندساز انداخته ایم.

«بانو قدس ایران» برنده تندیس بهترین فیلم یازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» و منتخب سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در موسسه فرهنگی و هنری عروج فیلم و مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی تولید شده است و روایت زندگی بانویی است که تا آخرین لحظه همراه، همدم و امین امام خمینی (ره) بود. دختری که در یک خانواده مرفه تهرانی به دنیا آمد و بعد از کش و قوس‌های بسیار و در پی ۸ ماه خواستگاری و به توصیه پدر و به خاطر خوابی که می‌بیند سرانجام رضایت می‌دهد تا به عقد سید روح الله خمینی دربیاید و همسر او شود. دختر ۱۶ ساله‌ای که اهل کتاب خواندن بوده و زبان فرانسه می‌دانسته، از تهران و زندگی آسوده به قم می‌‎رود که وضعیت زندگی در آن با تهران قابل قیاس نبوده است. خانم ثقفی متولد اسفند سال ۱۲۹۲ خورشیدی بوده و اول فروردین سال ۱۳۸۸ خورشیدی یعنی قریب ۲۰ سال پس از امام خمینی (ره) درگذشته است.

مصطفی رزاق کریمی در مصاحبه‌ای بیان می‌کند که این مستند به او پیشنهاد شده است و ادامه می‌دهد: «من با فضای زندگی علما آشنایی کلی داشتم، چون از طرف خانواده مادری، زندگی مذهبی داشتیم. اتفاقا در پنج‌سالگی همراه خانواده به دیدن امام خمینی (ره) در نجف رفته بودم که البته این دیدار ربطی به حوادث و مسائل انقلاب نداشت و ریشه‌ای قدیمی‌تر از آن دارد. وقتی به بنده پیشنهاد ساخت این مستند شد، از آن استقبال کردم، اما واقعا اطلاعاتم در رابطه با همسر امام محدود بود، شروع به خواندن دو یا سه کتاب کردم که موضوع برایم جذاب شد و به این نتیجه رسیدم که اصلا خانواده‌های امام خمینی (ره) و همسرشان به‌نوعی و در ظاهر ارتباطی با هم نداشتند، اما بیش از ۶۰ سال با هم زندگی کردند! همین موضوع کار را برای من جذاب کرد و تحقیق را به‌صورت جدی آغاز کردم.»

این مستندساز ضمن اشاره به تحقیقات گسترده‌ای که داشته است، بیان می‌کند: «سه‌بار تحقیقات گسترده‌ای انجام دادم تا درنهایت در سومین بار کار نهایی شد. آنقدر مساله ظریف بود که دائما سُر می‌خوریم و از جایی به جای دیگر می‌رفتیم! حرف حرف خانم است، حتی حرف امام نیست! درواقع خدیجه ثقفی بدون امام مطرح نمی‌شود، پس امام به هر شکل وزنش در کار حضور داشت، هر جا کم می‌آوردیم رجوع می‌کردیم به امام، در این مسیر فرازوفرود‌های بسیاری داشته‌ایم تا اینکه کامل متوجه شدم امام از چه خانواده‌ای و دارای چه منشی است و اینکه همسر امام از چه خانواده‌ای است. کاملا متفاوت بودند، خانم از یک خانواده قاجاری و مرفه بودند و امام با اینکه خانواده‌شان نسبتا به لحاظ مالی خوب بودند با این حال، ایشان جوانی ۲۷ ساله بوده است که نزدیک به ۹ ماه منتظر بوده تا جواب مثبت از خانم بگیرد. من در مرحله تحقیق با یک رمان عاشقانه روبه‌رو شدم، کسی که مردی انقلابی است و پس از هزاران سال سلطنت را در ایران برهم زد، اینجا در یک عشق عجیبی غوطه‌ور بود، درعین‌حال خانم با اینکه با فردی، چون امام ازدواج کرده بود، استقلال خودش را حفظ می‌کرد. کتابخانه خودش را داشت که شاید امام آنها را نمی‌خواند و فکر و عقیده خودش را داشت، با امام همراه بود، احترام عجیبی برای ایشان قائل بود. یکی از دلایل آن هم این بود که خانم باسواد بود، تا ۱۶ سالگی فرانسه خوانده بود و عربی هم پیش امام آموخت، حتی مادربزرگ خانم می‌خواست او را به فرانسه بفرستد تا در آنجا ازدواج کند، اما تقدیر این‌گونه بود که با امام ازدواج کند.»

مستند «بانو قدس ایران» یک رمان عاشقانه از زندگی بانویی است که تا آخرین لحظه همراه، همدم و امین امام خمینی (ره) بود.
پس از موفقیت‌هایی که این مستند کسب کرد، برخی از چهره‌های سرشناس نیز پس از تماشای آن، نسبت به آن واکنش نشان دادند که به ذکر چند نمونه از آن‌ها می‌پردازیم. ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان سرشناس سینمای ایران در یادداشتی درباره «بانو قدس ایران» نوشت: «یا لطیفچه عنوان زیبایی است، بانوی قدس ایران! نسل من در پرتو جذبه امام خمینی چنان ذوب شده که هنوز بعد از سه دهه توان خارج شدن از سیطره این جذبه را ندارد، اما اکنون به مدد هنرمندانه آقا مصطفی رزاق کریمی قادریم گوشه‌ای از سایه‌های این خورشید را بهتر و عمیق‌تر ببینیم. فیلم مستند «بانوی قدس ایران» اثری است اثرگذار، که از یاد نمی‌رود. فیلمی که با یک بار دیدن در وجودت جاری می‌شود و بار‌ها روحت آن‌را بازخوانی می‌کند. من در مقابل قدرت و حوصله و دستخط آقا مصطفی رزاق کریمی سر تعظیم فرود می‌آورم. او هنرمندی کمال‌گراست که در شکار و هدایت لحظه‌ها، تابلویی جدید از امام خمینی در قاب روحمان زنده می‌کند. ابراهیم حاتمی‌کیا. پائیز ۱۴۰۰» احمدرضا درویش دیگر کارگردانی بود که پس از تماشای این مستند نوشت: «یک گلبرگ، چیزی از ستارگان کم ندارد و ستارگان، گلبرگی کوچک اند از گلستان هستی. همه کس از این ملکِ مشاع سهم دارد؛ که با دیدن، شنیدن و بوئیدن، از شاخه‌ی آن بچیند و با نثار جرعه‌ای آب، بر گل‌های آن بیفزاید. تجسم لایتناهی عالم، چشم بینا، گوش شنوا، شامه‌ی قوی و دلی محرم می‌خواهد، تا شعله‌ی شمعی را در خورشید، قطره را در دریا و عصاره‌ی گلبرگ را در عطر گلاب تجسم کند.

مکاشفه دوربین در فیلم بانو قدس ایران به تجسمی شگفت انگیز از واژه «عشق» می‌انجامد. نام خمینی و خانم در این اثر فاخر، آنچنان بر چشم و گوش و جان می‌نشیند، که عطر گلاب بر کعبه. بانو قدس ایران عطر گلاب دارد.» «بانو قدس ایران» در سال ۱۴۰ اکران آنلاین شد و در این فضا هم مانند حضور‌های جشنواره‌ای مورد توجه قرار گرفت. فیلم ستایش شده رزاق کریمی یکی از بهترین منابع برای پرداختن به زندگی یکی از بزرگترین رهبران سیاسی تاریخ معاصر است. مردی کاریزماتیک با سرنوشتی الهام بخش، که تا آخرین روز‌های زندگی، شیفته همسرش بود.

انتهای پیام/ 161

نظر شما