شناسهٔ خبر: 67009862 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

۱۵ خرداد ۴۲ چه گذشت؟

دستگیری امام خمینی (ره) در سحرگاه ۱۵ خرداد و شکل گیری قیامی که مبدا نهضت اسلامی شد.

صاحب‌خبر -
۱۵ خرداد ۴۲ چه گذشت؟
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، قیام ۱۵ خرداد، در حالی بعد از چهار ماه از انقلاب سفید «شاه و مردم» شکل گرفت، که پرچم سه رنگ سبز مرجعیت و ولایت، سفید کفن و سرخ خون شهدا برافراشته بود.
 
پرچم سرخ و سفید در ۱۵ خرداد ورامین برافراشته شد
 
درست چهار ماه بعد از آنکه محمدرضا پهلوی کوشیده بود، در انقلابی موسوم به «انقلاب شاه و مردم» در شش بهمن ۱۳۴۱ به ایجاد اصلاحاتی با هدف تحول در ساختار سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران حال و هوای مذهبی و فرهنگی جامعه ایران را تغییر دهد.
 
اما مردم اکنون پرچم سه رنگ سبز (مرجعیت و ولایت) سفید (کفن) و سرخ (خون شهدا که بر کفن‌ها ریخته شده بود) را به جای رنگ‌های انقلاب سفید بلند کرده بودند و حالا همان پرچم را دور تابوتشان می‌شد، نظاره گر بود و آن روز از آسمان نیز ورامین سبز، سفید و سرخ دیده می‌شد، بله سال ۱۳۴۲ در تاریخ انقلاب اسلامی ایران اهمیت خاصی دارد و ۱۵ خرداد این سال بود، که قیامی شکل گرفت و مبدا نهضت اسلامی شد.
 
ماجرا از جایی شروع شد، که سخنان افشاگرانه امام خمینی (ره) در روز‌های پایانی سال ۴۱ باعث شده بود مزدوران ساواک و حکومت پهلوی احساس خطر کرده و فشار بیشتری بر انقلابیون وارد کنند تا جایی که تعدادی از انقلابیون در شامگاه ۱۴ خرداد دستگیر شدند، تعداد زیادی از کماندو‌های پهلوی نیز سحرگاه ۱۵ خرداد منزل امام در قم را محاصره کرده و ایشان را در حالی با ترس فراوان پس از دستگیری به تهران منتقل کردند که آرامشی بی‌بدیل در چهره امام دیده می‌شد.
 
صبح ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ مصادف با ۱۲ ماه محرم و روز بنی اسد خبر دستگیری امام و انتقال شبانه به تهران در کشور پیچید.
 
از تاریخ ایران می‌گویم؛ تاریخی که عجب روز‌هایی به خود دیده است، تک تک روز‌های تقویم در تاریخ این کشور گواه روز‌های غم و شادی ایران است، سحرگاه یک روز دستگیری امام و قیام خونین ۱۵ خرداد را دیده و ۱۵ سال بعد ورود امام و پیروزی انقلاب اسلامی و ۱۱ سال بعد هم وداع تاریخی مردم با آن پیر سفر کرده را می‌بینید.
 
مغازه‌ها در ورامین و پیشوا تعطیل شد
 
اما در ۱۵ خرداد چه بر ورامین و پیشوا گذشت، هرچند آن روز شهر ساخت و سازهایش مثل امروز نبود، اما ستون به ستونش خاطره‌های ۱۵ خرداد را فریاد می‌زند.
 
در ورامین و پیشوا مغازه‌ها و بازار پس از شنیدن خبر دستگیری امام (ره) تعطیل شد، همه به خیابان‌ها ریختند و با فریاد «یا مرگ یا خمینی» اعتراض خود را به این دستگیری اعلام و در واقع قیام ۱۵ خرداد رقم خورد.
 
ریشه این قیام سال ۱۳۴۰ و با رحلت آیت الله بروجردی شروع شد و کسانی که در پی این بودند، که ببینند، بعد از ایشان مجتهد اعظم چه کسی است، عازم قم شدند و زمانی که بازگشتند، اسم آقا روح الله خمینی مطرح شد و این افراد مقلدین آقا شدند و هسته مرکزی قیام ۱۵ خرداد شکل گرفت.
 
بیشتر فعالیت مقلدین امام (ره) بعد از ظهر‌های جمعه در دعای سمات بود، قبل از ۱۵ خرداد بیشتر صحبت راجع به برنامه‌های فلسطین بود، اما از مدتی بعد مقلدین حضرت امام به طور رسمی وارد صحنه مبارزات و عمل به دستورات حضرت امام شدند.
 
در ورامین برخی از مغازه‌ها به حالت نیمه تعطیل درآمد و این حالت تا زمانی که یک موتور سوار از تهران آمد و خبر داد، که حرکت مردم تهران به خاک و خون کشیده و سرکوب شد، ادامه داشت، با کشتاری که در تهران انجام شده بود و دستگیری حضرت امام صبر مردم لبریز شد.
 
از اینجا به بعد هیجان مردم زیاد و مغازه‌ها تعطیل شد و مردم برای نماز به سوی مسجد خاتم الانبیا (ص) حرکت کردند، که از آن به بعد خفقان شکسته شده و قیام شروع شد، در واقع ترس مردم که دوران رضاشاه را دیده بوده و جرأت اظهار نظرات خود را نداشتند، ریخته بود.
 
در طول تاریخ حوادث متعددی رخ می‌دهد، که یک روز است و بعد از آن تمام می‌شود، اما این حادثه به نظر من استثنایی‌ترین حادثه تاریخی معاصر در دنیا بود، که در یک روز تمام نشد و هرچه گذشت بیشتر و بیشتر پر و بال گرفت و تازه‌تر شد، تا به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد.
 
حال و هوای ۱۵ خرداد ۴۲ مانند روز عاشورا و شهادت امام حسین (ع) بود، در آن روز در ظاهر ظالمان بر مظلومین و حق خواهان پیروز شدند، اما در حقیقت هرچه گذشت بیشتر و بیشتر نشانه‌های پیروزی خون بر شمشیر آشکار شد.
 
<div id="video-display-embed-code_11184093"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4251274/11184093?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما