شناسهٔ خبر: 67007950 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استفاده از سامانه «تعیین اجاره بها» در مشهد اجباری است

مشهد- ایرنا- مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد گفت: استفاده از سامانه «تعیین اجاره بها» برای مشاوران معاملات املاک در این شهر اجباری است و با متخلفان برخورد قانونی می شود.

صاحب‌خبر -

محسن صیادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۶ بنگاه مشاوره معاملات املاک در مشهد به دلیل تخلفات عدم استفاده از نرم افزار تعیین اجاره بها به صورت آنلاین، عدم درج حق الزحمه در قولنامه و مبایعه نامه و دریافت حق‌الزحمه مازاد مهرو موم شدند.

وی اظهار کرد: میزان سقف افزایش اجاره بها برای واحدهای مسکونی مشهد در سال ۱۴۰۳ به میزان ۲۰ درصد اعلام شده است.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد ادامه داد: در این صورت مستاجرانی که برای آنان حکم تخلیه گرفته شده است، برای ابطال آن می توانند به اتحادیه مشاوران املاک مشهد مراجعه تا راهنمایی های لازم را دریافت کنند.

صیادی به غیرمجاز بودن تعدادی از واحدهای مشاور معاملات املاک در مشهد اشاره و بیان کرد: در این راستا تاکنون ۱۱۱ واحد صنفی بنگاه مشاور املاک نیز به دلیل غیر مجاز بودن (نداشتن پروانه کسب) در این شهر پلمب شدند.

به گزارش ایرنا، در سازوکار تعیین قیمت اجاره بها در این سامانه https://new.mreu.ir/ چند مؤلفه برای ساختار قیمت در نظر گرفته شده است. اولین و مهم‌ترین مؤلفه، قیمت منطقه‌ای است که معمولا به طور سنواتی از سوی وزارت اقتصاد و دارایی برای اراضی شهری اعلام می‌شود، همچنین در این زمینه از چند خبره و کارشناس محلی برای قیمت گذاری در هر پهنه سؤال شده است.

یکی از مزایای ین سامانه تعیین دقیق حق کمیسیون معاملات املاک و سهم موجر و مستأجر از آن است. بر اساس فرمول تعیین شده در این سامانه، مستأجر پنج روز ماه و موجر هشت روز ماه را به عنوان حق کمیسیون پرداخت می‌کند.

بر این اساس هر مالکی که بخواهد قرارداد جدید تنظیم کند، باید میزان اجاره بها را بر اساس قیمت تعیین شده در این سامانه در نظر بگیرد و هیچ بنگاهی اجازه ندارد با بیش از این مبلغ قرارداد تنظیم کند. بدیهی است هر موجری بخواهد، می‌تواند اجاره بهای ملک خود را کمتر از مبلغ اعلام شده در این سامانه اجاره بدهد، اما مبلغ بیشتر ممنوع است.

نظر شما