شناسهٔ خبر: 66994189 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ماه‌نشین چینی چانگ‌ای ۶ با موفقیت در نیمه پنهان ماه فرود آمد

با فرود موفقیت‌آمیز چانگ‌ای ۶ در نیمه پنهان ماه، چینی‌ها به زودی جمع‌آوری نمونه‌های منحصربه‌فرد خاک و سنگ قمری را آغاز خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

ماه‌نشین ماموریت چانگ‌ای ۶ از چین بامداد امروز یکشنبه به وقت ایران فرود نرمی موفقیت‌آمیز در سمت دور ماه انجام داد و به‌زودی جمع‌آوری نمونه‌های منحصربه‌فرد قمری را آغاز خواهد کرد.

براساس اعلام سازمان ملی فضایی چین (CNSA)، فضاپیمای چانگ‌ای ۶ بامداد یکشنبه ۱۳ خرداد در ساعت ۰۱:۵۳ به وقت ایران موفق به فرود نرم روی نیمه‌ی پنهان ماه شد. ماه‌نشین چینی بخش جنوبی دهانه‌ی آپولو در حوضه‌ی قطب جنوب - آیتکن (SPA) را به عنوان محل فرود خود هدف قرار داد.

فرود بی‌دردسر گام حیاتی در جهت جمع‌آوری و آوردن نمونه‌های منحصربه‌فرد و ارزشمند قمری به‌منظور تجزیه‌وتحلیل روی زمین بود. گزارش‌های ده‌سالانه‌ی نجومی در آمریکا، بازگشت نمونه از حوضه‌ی SPA را به‌عنوان یکی از بالاترین اولویت‌های علمی برجسته کرده‌اند.

ماه‌نشین چانگ‌ای ۶ در حوضه‌ی قطب جنوب - آیتکن (SPA) فرود آمده است

چانگ‌ای ۶ از یک رانشگر متغیر ۷۵۰۰ نیوتنی برای کاهش سرعت خود در مدار ماه و آغاز فرود استفاده کرد. این ماه‌نشین قرار بود پیش از ادامه‌ی فرود، اصلاحات موقعیتی سریع را در ارتفاع تقریبا ۲٫۵ کیلومتری از سطح ماه انجام دهد. فضاپیما به‌منظور اجتناب از مخاطراتی که می‌توانستند شکست ماموریت را رقم بزنند، در ارتفاع تقریبا ۱۰۰ متری از سطح وارد فاز شناوری شد و برای یافتن نقطه‌ی فرود ایمن از فناوری لیدار و دوربین‌های نوری استفاده کرد.

چانگ‌ای ۶ چهارمین فرود موفقیت‌آمیز چین روی ماه از مجموع چهار تلاش و دومین فرود بشر در نیمه‌ی پنهان ماه را رقم زد. این فرود همچنین پس از فرود ماه‌نشین ژاپنی اسلیم در ژانویه و ماه‌نشین اودیسئوس از شرکت آمریکایی اینتوئتیو ماشینز در ماه فوریه، سومین فرود قمری در سال ۲۰۲۴ محسوب می‌شود.

اکنون تیم‌های ماموریت بررسی‌های اولیه‌ی سامانه‌های ماه‌نشین را آغاز کرده‌اند و به زودی اقدام به جمع‌آوری نمونه‌ها خواهند کرد. ماه‌نشین چین با استفاده از بیلچه برای برداشت رگولیت سطحی و دستگاه حفاری به‌منظور جمع‌آوری مواد زیرسطحی، حداکثر دو هزار گرم سنگ و خاک ماه را جمع‌آوری خواهد کرد. انتظار می‌رود نمونه‌ها ظرف مدت ۴۸ ساعت به مدار ماه فرستاده شوند. بااین‌حال، مقام‌های چین هنوز جدول زمانی ماموریت و مراحل آن را منتشر نکرده‌اند.

هنوز مراحل پیچیده‌ای باقی مانده است تا نمونه‌ها بتوانند برای تجزیه‌وتحلیل به زمین آورده شوند. بااین‌حال، چانگ‌ای ۶ تا همین‌جای ماموریت نیز دستاورد بزرگی را رقم زده است. زو یی، استادیار دانشگاه علم و صنعت ماکائو، به اسپیس‌نیوز گفت: «من درحال تجزیه‌وتحلیل داده‌های علمی ماموریت چانگ‌ای ۶ هستم و پیوسته مشتاقم که یافته‌های تازه از داده‌های ماه‌نشین داشته باشم.»

یی افزود دلایل ناهمگونی در مقیاس فعالیت‌های آتشفشانی بین نیمه‌ی پیدا و پنهان ماه هنوز در معرض فرضیه‌های مختلف است. چانگ‌ای ۶ احتمالا نمونه‌های ماه را از منابع مختلف، ازجمله محتویات حاصله از فعالیت‌های آتشفشانی محلی جمع‌آوری خواهد کرد. تاریخ‌گذاری و تجزیه‌وتحلیل ترکیبی این نمونه‌ها، اطلاعات بیشتری را در مورد فعالیت‌های آتشفانی در سمت دور ماه ارائه می‌دهد.

نمونه‌ها ممکن است حاوی موادی باشند که از گوشته‌ی ماه خارج شده‌اند. درنتیجه، بررسی آنها نه‌تن‌ها در مورد اعماق ماه، ترکیب و تکامل آن، بلکه همچنین شناختی گسترده‌تر از تاریخچه‌ی منظومه شمسی اولیه، به دانشمندان خواهند داد.

نمونه‌ها پس از جمع‌آوری به یک کپسول برای ورود به جو زمین منتقل می‌شوند. ترک ماه در زمان محاسبه‌شده انجام خواهد شد. سپس مدارگرد ماموریت، کپسول حاوی نمونه‌ها را در حوالی ۲۵ ژوئن در نزدیکی زمین رها خواهد کرد. کپسول ابتدا مانند تکه‌سنگی پرتاب‌شده روی آب، یک بار از روی جو کمانه خواهد کرد و سپس با فرو رفتن درون آن، در علفزار‌های مغولستان داخلی فرود خواهد آمد. درنهایت نمونه‌ها برای نگهداری و تجزیه‌وتحلیل و به مراکز ویژه منتقل خواهند شد.

ماه‌نشین چانگ‌ای ۶ فراتر از نمونه‌های گران‌بها، حامل برخی محموله‌ها برای انجام طیف وسیعی از پژوهش‌های علمی روی سطح ماه است. انتظار می‌رود ماه» شین یک ماه‌نورد کوچک را برای عملیات کوتاه‌مدت روی سطح قمری مستقر کند.

چانگ‌ای ۶ بخشی از برنامه‌ی گسترده‌تر قمری چین است. این کشور دو ماموریت به‌نام‌های چانگ‌ای ۷ و چانگ‌ای ۸ را برای پرتاب به قطب جنوب ماه به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۶ و ۲۰۲۸ برنامه‌ریزی کرده است. چینی‌ها قصد دارند اولین گروه از فضانوردان خود را تا سال ۲۰۳۰ به ماه اعزام کنند.

ماموریت‌های رباتیک و سرنشین‌دار هردو بخشی از برنامه‌ی چین برای استقرار پایگاه دائمی روی ماه هستند. این پروژه که با عنوان برنامه ایستگاه تحقیقات بین‌المللی قمری (ILRS) شناخته می‌شود، برای دهه‌ی ۲۰۳۰ برنامه‌ریزی شده است و با مشارکت شماری از کشور‌ها و سازمان‌ها اجرا خواهد شد.

منبع: زومیت

نظر شما