شناسهٔ خبر: 66976410 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فضاپیمای چین با موفقیت روی سطح ماه فرود آمد

تهران- ایرنا- اداره ملی فضانوردی چین اعلام کرد که فضاپیمای «چانگ‌ئه-۶» این کشور بامداد یکشنبه با موفقیت روی سطح پنهان ماه فرود آمد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این فضاپیما در «بستر آیتکن-قطب جنوب» در روی پنهان یا تاریک ماه فرود آمده و ماموریت آن جمع‌آوری سنگ و خاک است.

به نوشته خبرگزاری چینی شینهوا، این اولین بار است که نمونه‌های سنگ و خاک از بخشی از ماه که کمتر تحقیق و بررسی شده است، برداشته می‌شود.

ماموریت چانگ‌ئه-۶ از سوم می (چهارم اردیبهشت) شروع شده و ۵۳ روز طول خواهد کشید.

به گزارش شینهوا، این فضاپیما علاوه بر نمونه‌برداری از خاک و سنگ ماه آزمایش‌های دیگری نیز انجام خواهد داد. انتظار می‌رود که این نمونه‌برداری و آزمایش‌های دیگر ۲ روز به طول بیانجامد.

چانگ‌ئه-۶ در این ماموریت از ۲ روش برای نمونه‌برداری استفاده می‌کند: اول، حفاری و نمونه‌برداری از زیر سطح ماه و دوم، استفاده از بازوی رباتیک برای برداشتن نمونه‌های سنگ و خاک.

طرف تاریک یا پنهان ماه همیشه از سطح کره زمین ناپیداست و دیده نمی‌شود. انتظار می‌رود، نمونه‌هایی که چانگ‌ئه-۶ به زمین منتقل می‌کند اطلاعات بیشتری در مورد نحوه تشکیل کره ماه ارائه کند.

چین ربات‌هایی به سطح مریخ و ماه فرستاده است. چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ فضاپیمای سرنشین دار به ماه بفرستد و یک پایگاه در سطح ماه ایجاد کند.

آمریکا مدعی است که برنامه فضایی چین پوششی برای اهداف نظامی و تلاشی به منطور سلطه بر فضاست.

نظر شما