شناسهٔ خبر: 66990419 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

کاوشگر چین در سمت اسرارآمیز ماه فرود آمد

صاحب‌خبر -
گروه علمی: کاوشگر رباتیک «چانگ ای ۶» چین که برای نمونه‌برداری از سمت دور ماه پرتاب شده است، روز شنبه اول ژوئن در مقصد خود نشست.به گزارش ایسنا، چین بار دیگر در سمت دور مرموز ماه فرود آمد.
 
مقامات فضایی چین گفتند که کاوشگر رباتیک «چانگ ای ۶»(Chang'e 6) روز اول ژوئن ساعت ۶:۲۳ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی در «دهانه آپولو»(Apollo Crater) واقع در «حوضه قطب جنوب-آیتکن»(South Pole–Aitken basin) فرود آمد. «سازمان ملی فضایی چین»(CNSA) گفت که کاوشگر با موفقیت در منطقه از پیش انتخاب‌شده فرود آمده است.سازمان ملی فضایی چین تاکنون دو فرود را در سمت دور ماه داشته که یکی از آنها همین ماموریت و دیگری ماموریت چانگ ای ۴ در ژانویه ۲۰۱۹ بوده است.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ماموریت چانگ ای ۶ احتمالا بیشتر برای چین تاریخ‌ساز خواهد شد. هدف این ماموریت، جمع‌آوری نمونه‌ها و فرستادن آنها به زمین است تا اولین نگاه از نزدیک را به مواد موجود در این بخش از ماه ارائه دهد.مقامات سازمان ملی فضایی چین گفتند: ماموریت چانگ ای ۶ اولین ماموریت نمونه‌برداری از سمت دور ماه است. این ماموریت با نوآوری‌های مهندسی متعددی همراه است و همچنین، خطرات و دشواری‌های زیادی را در بر دارد.

چانگ ای ۶ در روز سوم مه برای یک ماموریت جسورانه و بی‌سابقه پرتاب شد تا نمونه‌ها را از سمت دور ماه به زمین بیاورد. این ماموریت از مرکز پرتاب ماهواره «ونچانگ»(Wenchang) در استان هاینان واقع در جنوب چین به فضا پرتاب شد و سوار بر یک موشک «لانگ مارچ ۵»(Long March 5) به سوی ماه حرکت کرد.

کاوشگر چند هفته بعد را به بررسی دقیق محل فرود برنامه‌ریزی‌شده خود و آماده شدن برای رویداد بزرگ اخیر گذراند که طبق برنامه پیش رفت. فرودگر ماموریت به آرامی در دهانه آپولو فرود آمد و مدارگرد مأموریت را به همراه ماژول بازگشت به زمین ترک کرد.

فرودگر چند روز آینده را برای مطالعه محیط پیرامون خود و جمع‌آوری حدود دو کیلوگرم خاک و سنگ ماه صرف خواهد کرد. برخی از این نمونه‌ها با استفاده از مته ماموریت چانگ‌ ای ۶ از سطح ماه برداشته خواهند شد و برخی نیز با حفاری در عمق دو متری زیر سطح ماه به دست خواهند آمد.

مواد جمع‌آوری‌شده با موشکی که به همراه فرودگر روی سطح فرود آمد، به مدار ماه پرتاب خواهند شد. ظرف نمونه با مدارگرد چانگ‌ ای ۶ ملاقات خواهد کرد، سفر خود را به سوی زمین در پیش خواهد گرفت و نهایتا در ۲۵ ژوئن با چتر نجات به زمین فرود خواهد آمد.
چانگ‌ ای ۶ یک ماه‌نورد کوچک را نیز حمل می‌کند و آزمایش‌های علمی گوناگونی را روی فرودگر انجام می‌دهد.دانشمندان مواد آورده‌شده به زمین را با جزئیات مطالعه خواهند کرد و به دنبال اطلاعاتی درباره تاریخچه و تکامل ماه و سرنخ‌هایی پیرامون تفاوت سمت دور ماه و سمت نزدیک آن خواهند بود.

نظر شما