شناسهٔ خبر: 66988373 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

طراحی بسته تشویقی بومی برای بافت‌های فرسوده شهرهای خراسان رضوی

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: برای کل شهرهای استان بسته تشویقی بومی هر شهر تدوین شده است و ۸۶ شهر خراسان رضوی در سامانه ملی بازآفرینی بارگذاری شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان، وحید داعی ظهر یکشنبه در نشست خبری با موضوع طرح‌های یادگار ابراهیم اظهار کرد: در دولت سیزدهم از ۴ میلیون واحد مسکن ملی ۳۶۴ هزار واحد تولید مسکن به عنوان سهم خراسان رضوی ابلاغ شد که در ۴ محور ایجاد مسکن حمایتی، بازآفرینی شهری، ارائه تسهیلات به مالکان و ایجاد مسکن روستایی در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: ۱۶۸ هزار و ۷۱۷ واحد در بخش مسکن حمایتی، ۵۶ هزار و ۲۳۶ واحد در بخش بازآفرینی شهری، ۷۴ هزار و ۹۸۱ واحد در بخش ارائه تسهیلات و تخفیفات به مالکان و ۶۴ هزار واحد روستایی برای آبان ۱۴۰۰ تا آبان ۱۴۰۴ هدفگذاری شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اولین گام برای تحقق این اهداف را ایجاد یک سامانه دانست و گفت: وجود سامانه‌ای که مردم بتوانند مدارک خود را بارگذاری کنند، ضروری بود و پیش از این تاریخ سامانه‌ای بود اما پتانسیل و هوشمندی لازم را نداشت که گام اول برداشته شد.

داعی درباره میزان ثبت نام اولیه برای طرح مسکن ملی در استان تشریح کرد: در خراسان رضوی ۵۱۳ هزار نفر ثبت نام اولیه کردند که از این تعداد ۱۳۶ هزار و ۱۴۳ نفر تأیید نهایی شدند و برای این منظور ۴ هزار ۸۶۴ هکتار معادل ۱۳۴ هزار و ۷۸۰ واحد تأمین زمین انجام شده و ۸۰ درصد برنامه تأمین زمین را توانسته ایم در طی سه سال به نتیجه برسانیم.

وی ادامه داد: نکته مهم در تأمین زمین برآورد تأمین مالی این زمین‌ها است و طبق برآوردها ۱۷۰ هزار میلیارد تومان ارزش زمین‌های تأمین شده که این زمین‌ها به صورت رایگان و دولتی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در توضیحات خود اضافه کرد: از این مقدار زمین هزار و ۲۴۰ هکتار از طریق الحاق بوده یعنی زمینی شناسایی، توافق و به محدوده شهری ملحق شده است. در مسکن مهر کل الحاقات در استان خراسان ۲۸۵ هکتار بود و مجموع الحاقات مسکن ملی ۱۵ برابر بیشتر از مسکن مهر بود.

داعی گام دوم موضوع آماده سازی زمین را اجرای جوی، جدول، اساس و زیراساس و در نهایت آسفالت عنوان کرد و ادامه داد: ۱۴۶ سایت معادل ۴ هزار هکتار آماده سازی شده که به لحاظ حجم قرارداد آماده سازی رتبه اول کشور را داریم.

وی تشریح کرد: در محور بازآفرینی شهری یا همان بافت فرسوده دو اقدام زیربنایی در استان انجام شد، از سال‌های ۸۴ که نام بافت‌های فرسوده بر سر زبان‌ها افتاد تا ابتدای ۱۴۰۲ در ۵۲ شهر محلات بافت فرسوده شناسایی شد بود و در سال ۱۴۰۲ با کاری فشرده توانستیم ۴۴ شهر دیگر را شناسایی کنیم و مجموع در ۹۶ شهر محلات بافت‌های فرسوده آن شناسایی شده است تا بتوانیم از تسهیلات دولتی در این زمینه استفاده کنیم.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اقدام زیربنایی دوم را تهیه بسته بومی تشویقی بومی عنوان کرد و گفت: شورای عالی معماری و شهرسازی بسته ۱۹ بندی به کل کشور ابلاغ کرد و بر اساس آن برای اثر بخشی بیشتر تولید مسکن در بافت فرسوده برای کل شهرهای استان بسته تشویقی بومی هر شهر تدوین شد و ۸۶ شهر خراسان رضوی در سامانه ملی بازآفرینی بارگذاری شد و توانستیم رتبه اول کشور به لحاظ بسته تشویقی بومی را کسب کنیم و در مجموع این دو اقدام باعث شد روند نوسازی در بافت‌های فرسوده شتاب بگیرد که در کشور از این نظر در رتبه دوم هستیم و برای ۲۵ هزار و ۴۳۰ واحد پروانه در بافت فرسوده صادر شده است.

وی تشریح کرد: در محور خود مالک کار دولت تسهیلگری در تولید مسکن است و خود مردم زمین دارند و دولت تسهیلات می‌دهد در این بخش ۲۲ هزار و ۶۲ واحد توانسته اند از تخفیفات و وام‌های دولت استفاده کنند.

داعی درباره پیشبرد مسکن ملی در بخش روستایی عنوان کرد: در محور مسکن روستایی حدود ۲۷ هزار ۷۱۹ واحد توانسته اند از تسهیلات مسکن روستایی استفاده کنند که امیدواریم به هدف گذاری انجام شده بتوانیم برسیم.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: در بخش تسهیلات ودیعه مسکن در ابتدای دولت ۷۰ میلیون برای مراکز استان و برای سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان تعلق می‌گرفت که این عدد در دولت سیزدهم برای مراکز استان‌ها ۱۵۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها ۷۰ میلیون تومان است که متقاضیان از طریق سامانه دریافت می‌کنند و در مجموع حدود ۵۰ هزار و ۸۳۵ نفر در سامانه ثبت نام برای ودیعه مسکن داشته ایم که از این تعداد ۳۸ هزار و ۵۰۰ نفر این تسهیلات را دریافت کرده اند.

وی افزود: تسهیلات ساخت در حال حاضر ۳۵۰ میلیون تومان در روستاها است که در این سه سال ۳ و نیم برابر شده است و نرخ تسهیلات روستایی ۵ درصد است.

داعی درباره آخرین وضعیت مسکن ملی در استان گفت: در استان خراسان رضوی نزدیک به ۶۰ هزار واحد در دست اجرا است که از محله فونداسیون گذشته و برخی آماده و برخی تحویل شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی موضوع بعدی راه و شهرسازی در استان را موضوع جوانی جمعیت دانست و تشریح کرد: که پس از ابلاغ قانون جوانی جمعیت وظیفه این وزاتخانه تأمین زمین رایگان شد. در استان ۴۶ هزار ۶۸۹ نفر در سامانه برای جوانی جمعیت ثبت نام کرده اند و حدود ۲۳ هزار نفر تأیید صلاحیت شده اند و از سال ۱۴۰۲ تاکنون۶ هزار و ۱۱۸ نفر زمین خود را تحویل گرفته اند.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از بحث ما شهرسازی و معماری است در طول سال ۱۴۰۲ قریب به ۴۵۲ مصوبه در کارگروه زیربنایی و ۲۵۰ مصوبه در کمیسیون ماده ۵ داشته ایم.

داعی در توضیحات خود به اقدامات مهم این اداره کل در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: از دیگر اقدامات مهم تعیین تکلیف طرح مهرگان بعد از ۱۰ سال، تعیین تکلیف پهنه بندی حریم شهر مشهد پس از ۸ سال، تصویب طرح تفصیلی چناران پس از ۴ سال، طرح جامع قوچان پس از ۵ سال و تعیین تکلیف طرح تفصیلی شاندیز پس از ده سال از مهمترین اتفاقات بود که هر یک آثار مهم متفاوتی دارد.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: هزار و ۵۰۰ خانه خالی در مشهد شناسایی و به اداره کل امور مالیاتی استان معرفی شده است.

نظر شما