شناسهٔ خبر: 66986689 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۱۵۰۰ خانه خالی در مشهد شناسایی و به امور مالیاتی معرفی شد

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: ۱۵۰۰ خانه خالی در مشهد شناسایی و به اداره کل امور مالیاتی استان معرفی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، وحید داعی در نشست خبری با رسانه‌ها اظهارداشت: برای تحقق تعهد ساخت 364 هزار واحد مسکونی در قالب چهار محور حمایتی، بازآفرینی شهری، خودمالک و روستایی در این استان، اقدامات مختلفی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه 146 سایت برای آماده‌سازی 4 هزار واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن در حال عقد قرارداد است، افزود: تاکنون 56 هزار و 226 واحد در قالب بازآفرینی شهری و 22 هزار و 69 واحد در قالب خود مالک در این استان آغاز شده است.

تصویب بسته تشویقی 19 بندی برای 96 شهر خراسان رضوی

داعی از ساخت 27 هزار و 719 واحد مسکونی در قالب مسکن روستایی در خراسان رضوی خبرداد و گفت: برای اجرای این طرح، اقداماتی مانند راه‌اندازی سامانه جامع طرح نهضت ملی مسکن (طرح ترن) برای ثبت‌نام و پالایش متقاضیان، تخصیص 4 هزار و 864 هکتار زمین (معادل 134 هزار و 780 واحد) با ارزش 170 هزار میلیارد تومان، انعقاد قرارداد برای آماده‌سازی 201 سایت به مساحت 4 هزار و 864 هکتار، تصویب بسته تشویقی 19 بندی برای تشویق نوسازی در بافت‌های فرسوده در 96 شهر استان، افزایش تسهیلات ودیعه مسکن، افزایش تسهیلات ساخت مسکن در روستاها و شهرها انجام شده است.

ساماندهی بازار مسکن،شناسایی هزار و 500 خانه خالی و ثبت 331 پرونده

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در ادامه این نشست به موضوع ساماندهی بازار مسکن ، املاک و مستغلات و اقدامات انجام شده در این حوزه پرداخت و اظهارداشت: در راستای ساماندهی این بازار، سامانه ملی املاک و مستغلات (سامانه خودنویس) راه‌اندازی شده است که تاکنون 331 پرونده مربوط به واحدهای مسکونی خالی در شهر مشهد در این سامانه شناسایی شده؛ همچنین هزار و 500 خانه خالی در مشهد شناسایی و به اداره کل امور مالیاتی استان معرفی شده است.

وی همچنین از ساماندهی فعالیت مشاوران املاک و بازدید از 13 هزار مشاور املاک در استان و صدور جریمه 8 میلیارد تومانی برای آنها خبر داد.

داعی با اشاره به قانون جدید ساماندهی بازار اجاره و مستغلات، گفت: بر اساس این قانون، نرخ اجاره بها در خراسان رضوی برای سال 1403 به زودی اعلام خواهد شد.

مقابله قاطع با زمین‌خواری در خراسان رضوی

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در بخش دیگری این نشست به اقدامات انجام شده در خصوص مقابله با زمین‌خواری اشاره کرد و گفت: در سال 1402، 93 مورد رفع تصرف اراضی ملی به مساحت 1200 هکتار در حریم شهرهای مختلف خراسان رضوی انجام شده است.

وی ارزش این اراضی را 2 هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: این اقدامات در راستای تعامل با دستگاه قضایی و سایر دستگاه‌های ذیربط انجام شده است.

داعی ضمن تأکید بر اهمیت نهضت ملی مسکن و ساماندهی بازار مسکن، اظهار امیدواری کرد که با اقدامات انجام شده، شاهد خانه‌دار شدن اقشار مختلف مردم در خراسان رضوی خواهیم بود.

نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی شتاب می‌گیرد؛ 207 هزار واحد مسکونی در حال ساخت

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی از احداث 207 هزار و 470 واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن در این استان خبر داد و گفت: تاکنون برای 263 هزار نفر از متقاضیان این طرح زمین تامین شده است.

وی از پیشرفت قابل توجه نهضت ملی مسکن در این استان خبرداد و گفت: تاکنون 168 هزار واحد مسکونی در قالب این طرح در مرحله صدور پروانه قرار گرفته است.

داعی با بیان اینکه تاکنون بیش از 63 هزار نفر در استان برای نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند، افزود: برای تامین خدمات زیربنایی واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی 2 هزار و 900 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه 83 درصد از واحدهای مسکونی در حال ساخت در استان دارای پروانه ساخت هستند، عنوان کرد:با پیگیری‌های انجام شده، سهمیه اولیه خراسان رضوی در این طرح 400 هزار واحد بود که با تلاش‌های انجام شده این سهمیه به 537 هزار واحد افزایش یافت.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای احداث شهر جدید در استان وجود ندارد، گفت: در حوزه حاشیه شهر نیز 100 هزار واحد مسکونی برای استان برنامه‌ریزی شده که تاکنون 96 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه‌ها تخصیص یافته است.

سامانه ثبت قراردادهای اجاره از سال گذشته

داعی به اجرای سامانه ثبت قراردادهای اجاره از سال گذشته در خراسان رضوی  اشاره کرد و گفت: استفاده از این سامانه برای موجر و مستاجر الزامی نیست، اما مزایای زیادی برای آنها دارد.

وی در خصوص قانون جدید اجاره بها نیز گفت: این قانون به مستاجران اجازه می‌دهد تا در صورت عدم توافق با موجر، به مراجع قضایی مراجعه کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در پاسخ به سوالی درباره تعداد خانه‌های ناایمن در استان، خاطرنشان کرد: تعداد دقیق این خانه‌ها مشخص نیست، اما شهرداری در حال تدوین بسته تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده است.

داعی در خصوص مزایای فرزندآوری در قانون جدید مسکن نیز گفت: برای استفاده از این مزایا، فرزند باید بعد از 24 تیر 1400 به دنیا آمده باشد.

انتهای پیام/282

نظر شما