شناسهٔ خبر: 66987336 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل بهزیستی خوزستان خبر داد

شرکت بیش از ۸۸۰ خوزستانی در آزمون استخدامی ویژه معلولان

فاطمه سعدیان

مدیرکل بهزیستی خوزستان جزئیات برگزاری آزمون استخدامی ویژه معلولان با همکاری سازمان جهاد دانشگاهی را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

مهران کریمیان در حاشیه جلسه هماهنگی برگزاری آزمون استخدامی معلولان که در سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: خوشبختانه در طول سه سال اخیر به ویژه در دولت سیزدهم اقدامات بسیار  خوبی در سطح کشور و استان خوزستان در سازمان بهزیستی انجام شد. تعداد زیادی افراد پشت نوبت مستمری داشتیم که در طول این سه سال اکثر افراد واجد شرایط، پوشش داده شدند و در حال حاضر فرد پشت نوبت برای دریافت مستمری در استان خوزستان  نداریم.

خدمات بهزیستی در دولت سیزدهم

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات، افزایش مستمری خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی است. اکنون مستمری هر فرد تحت پوشش، ماهیانه یک میلیون تومان است. پرداخت ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان حق پرستاری افراد معلول، یکی دیگر از اقداماتی است که در زندگی معلولان اثرگذار است و علاوه بر مستمری ماهیانه پرداخت می‌شود و اکنون بیش از ۱۰ هزار و ۵۱ نفر حق پرستاری دریافت می‌کنند. در سال ۱۴۰۰، سه هزار و ۳۵۱ نفر حق پرستاری دریافت می‌کردند و این رقم اکنون به بیش از سه برابر افزایش یافته است.

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: در حال حاضر، بیش از ۸۳ هزار و ۵۴۴ معلول در استان خوزستان مستمری دریافت می‌کنند. همچنین بیش از ۳۰ هزار بانوی سرپرست خانوار مستمری دریافت می‌کنند. سقف پرداختی به صورت میانگین حدودا ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است و نسبت به سال ۱۴۰۰، مستمری خانواده‌محور سه برابر شده است.

کریمیان عنوان کرد: در راستای قانون جوانی، بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ خانواده دارای فرزند چندقلو نیز تحت پوشش قرار داده می‌شوند. سقف پرداختی برای خانواده‌های چندقلو نیز ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است. خانواده‌های دارای دو قلو تا دهک ۷ پوشش داده می‌شوند اما خانواده‌های دارای چندقلو، بدون احتساب دهک پوشش داده می‌شوند. در کنار آن کمک‌های دیگر نیز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در تامین مسکن خانواده‌های بی‌سرپرست یا خانواده‌های دارای معلول تا مبلغ  ۱۰۰ میلیون تومان بلاعوض کمک می‌شود. همچنین برای اشتغال، برای توانمندسازی معلولان و خانواده‌های بی سرپرست، افراد آماده ورود به بازارکار تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت می‌کنند. البته بانوان سرپرست خانوار علاوه بر دریافت تسهیلات، کمک‌های دیگر نیز دریافت می‌کنند. در سال ۱۴۰۰، ۳۹ میلیارد تومان به ۴۳۹ خانواده، کمک بلاعوض مسکن شد اما در سال گذشته بیش از ۹۰۳ خانواده بیش از ۱۰۸ میلیارد تومان کمک بلاعوض مسکن دریافت کردند. بنابراین در سال ۱۴۰۲ ، ۲۰۶ درصد رشد در ارائه کمک‌های بلاعوض داشتیم. همچنین در سال ۱۴۰۰ در کمک‌های ودیعه مسکن بلاعوض به ۴۰ خانواده پرداخت می‌شد که اکنون به بیش از ۸۳۰ خانوار رسیده‌اند. 

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: اکثر افرادی که تحت پوشش بهزیستی قرار می‌گیرند عموما دهک‌های زیر ۷ هستند. البته مساله دهک‌ها برای افراد معلول لحاظ نمی‌شود و می‌توانند از خدمات بهزیستی استفاده کنند.

وی افزود: در طول این سه سال، در توزیع وسایل توانبخشی از جمله عصا، سمعک و... نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۵ برابر افزایش داشتیم. 

کریمیان خاطرنشان کرد: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های دولت توانمندسازی خانواده‌ها و افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی از جمله بهزیستی است. بر این اساس، به کمک دستگاه‌های دیگر از جمله فنی و حرفه‌ای، صنایع دستی، اداره کار و... زمینه آماده‌سازی ورود افراد معلول و بی سرپرست و نیازمند به بازار کار فراهم می‌شود. در این راستا، تفاهم‌نامه خوبی منعقد و نهضت مهارت‌آموزی آغاز شد.

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: پرداخت تسهیلات قرض الحسنه نیز یکی دیگر از اقدامات موثر دولت بود؛ در سال ۱۴۰۰، ۹۹۶ نفر از مددجویان تسهیلات اشتغال دریافت کردند و در سال ۱۴۰۲، بیش از دو هزار و ۵۱۲ نفر این تسهیلات را دریافت کردند.

جزئیات برگزاری آزمون استخدامی ویژه معلولان

کریمیان با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی ویژه معلولان که توسط جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود، گفت: این آزمون برای اولین بار در تاریخ استخدام کشور به دستور دولت و رئیس جمهور شهید برگزار می‌شود. تعداد زیادی از معلولانی که در سال‌های اخیر فارغ التحصیل شدند متاسفانه فرصت استخدام نداشتند به این دلیل آزمون ویژه معلولان در سازمان‌های جهاد دانشگاهی سراسر کشور برگزار می‌شود و در سراسر کشور ۴ هزار معلول، استخدام خواهند شد.

وی عنوان کرد: در استان خوزستان، ۸۸۱ فرد دارای معلولیت در آزمون ثبت‌نام کرده‌اند و از طریق این آزمون، ۲۵۷ نفر یعنی حدود ۳۵ درصد پذیرفته و در دستگاه‌های مختلف سراسر استان مشغول به کارخواهند شد.

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: این آزمون ویژه است زیرا معلولان شرایط و مشکلات جسمی دارند بنابراین برای حضور در جلسه آزمون هماهنگی لازم انجام شده و مکان مناسب از سوی جهاد دانشگاهی در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه برخی از معلولان نیاز به منشی دارند بنابراین،  ۱۰۹ منشی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: تمام تلاش مجموعه بهزیستی و جهاد دانشگاهی این است که به افراد کمک شود تا شاهد رقابت خوبی باشیم. این آزمون ساعت ۷:۳۰ صبح روز پنجشنبه ۱۷ خردادماه در اهواز، پردیس، خیابان پژوهش، مجتمع آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار خواهد شد. خوابگاه‌های بهزیستی نیز برای افرادی که از روستاها و شهرهای دور برای شرکت در آزمون مراجعه می‌کنند، فعال شده است.

وی بیان کرد: در گذشته در آزمون استخدامی رقابت معلولان با افراد سالم بود به این دلیل در استخدام دستگاه‌ها با چالش روبه‌رو بودند. ۳ درصد استخدام معلولان در گذشته به صورت صددرصد انجام نمی‌شد در حالی که باید در هر آزمون ۳ درصد برای معلولان در نظر گرفته شود. در این آزمون معلولان با یکدیگر رقابت می‌کنند و با اجرای آن فرصت مناسب فراهم خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما