شناسهٔ خبر: 67746586 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برداشت کلزا در میاندوآب رکورد زد

مهاباد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: یک هزار و ۷۴۶ تُن دانه روغنی کلزا از کشاورزان این شهرستان به صورت تضمینی خریداری شد و برداشت این محصول در میاندوآب با ۲ برابر شدن رکورد زد.

صاحب‌خبر -

رضا مقدم روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال ۴۱۰ هکتار از اراضی زراعی میاندوآب به کشت محصول کلزا اختصاص یافت و بیش از یک هزار و ۷۴۶ تن کلزا از اراضی زیر کشت این محصول برداشت شد.

وی با مطلوب ارزیابی کردن عملکرد مزارع کلزا در شهرستان میاندوآب یادآور شد: متوسط عملکرد کلزا در هر هکتار از مزارع شهرستان میاندوآب بیش از چهار تن و ۲۰۰ کیلوگرم است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: به دلیل نظارت مستمر کارشناسان جهاد کشاورزی بر مزارع کلزا در راستای کشت به موقع، بهبود تغذیه گیاهی، پایش عوامل خسارتزا و اطلاع رسانی به موقع به کشاورزان جهت کنترل علف‌های هرز، آفات و بیماریها و توجه کلزاکاران به توصیه های فنی کارشناسان، عملکرد مزارع کلزا و کیفیت محصول تولیدی بسیار مطلوب است.

وی ادامه داد: با توجه به نتایج ارزیابی عملکرد مزارع کلزای میاندوآب توسط کمیته شناسایی و انتخاب برگزیدگان برتر بخش کشاورزی استان آذربایجان غربی، کلزاکار نمونه استانی از این شهرستان انتخاب شد و به مرحله کشوری و رقابت با نمونه های ملی راه یافت.

وی اظهار کرد: توسعه کشت کلزا در راستای عدم وابستگی کشور به واردات روغن، اصلاح الگوی کشت، بهبود حاصلخیزی و تقویت مواد آلی خاک، بیش از ۲۵ سال است که توسط جهاد کشاورزی میاندوآب در بین کشاورزان این شهرستان رواج یافته است.

مقدم اضافه کرد: خرید تضمینی کلزا در مرکز خرید سیمینه واقع در روستای گوگ تپه این شهرستان از اوایل تیر ماه آغاز و ۳۰ تیر با اتمام خرید تضمینی این محصول، بیش از یک هزار و ۷۰۴ تن کلزا بصورت تضمینی و ۴۲ تن نیز بصورت توافقی توسط کارخانجات روغن کشی از کلزاکاران میاندوآبی خریداری شد.

وی ادامه داد: هر کیلوگرم کلزا با ۲ درصد ناخالصی و ۱۰ درصد رطوبت به قیمت ۳۵۰ هزار ریال توسط مراکز خرید تضمینی این محصول از کشاورزان خریداری شد.

به گزارش ایرنا، دشت حاصلخیز میاندوآب با ۴۵ هزار هکتار اراضی قابل کشت، شامل ۳۷ هزار هکتار اراضی زراعی، هشت هزار هکتار باغ و تولید سالانه بیش از ۸۷۴ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی، یکی از قطب های مهم کشاورزی آذربایجان‌غربی است.

میاندوآب در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

نظر شما