شناسهٔ خبر: 66982237 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تونل کبیرکوه؛ نماد خدمت و معیار عدالت در دولت سیزدهم

ایلام - ایرنا - این تونل هفت کیلومتری یکی از مطالبات تاریخی و دیرینه مردم حوزه جنوب استان ایلام به خصوص شهرستان‌های آبدانان و دره شهر است که با عبور از قلب سخت، سرد و صخره‌ای کبیرکوه از سلسله جبال سترگ زاگرس ضمن حذف ۳۰۰ پیچ خطرناک و تسهیل رفت و آمد در این محور، شوق، شور و هیجان مردم منطقه را نیز به دنبال داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا - پس از مطالبه و مراجعات مکرر مردم، بالاخره ۳۲ سال تلاش، تقاضا و تکاپوی مستمر جمعی به ثمر نشست و اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹، این آروزی دیرینه به درجه تقبل و تحقق رسید و با پیگیری بسیار زیاد نمایندگان ادوار حوزه جنوب استان و دیگر مسئولان استانی و موافقت مرحوم حمید بهبهانی (وزیر وقت راه و ترابری)، کلنگ تونل بزرگ کبیرکوه به طور رسمی به زمین زده شد.

متعاقب آن، عملیات اجرایی طرح مذکور با تلاش و تقلای همه مسئولان، استانداران، فعالان اجتماعی، اهالی رسانه، فرمانداران، پس از فراز و فرودهای ۱۳ ساله، با جدیت استاندار فعلی، نمایندگان سابق حوزه جنوب و مساعدت مضاعف و همت شایسته رئیس جمهور شهید دولت سیزدهم، این اَبَرپروژه راه‌سازی به ایستگاه آخررسید و آرزوی دیرینه و انتظارِ آرمانی مردم شریف منطقه محقق شد.

اکنون افتتاح بزرگترین تونل جاده‌ای کشور در دستور کار متولیان امر قرار گرفته و مردمان شهرستان‌های حوزه جنوب استان به ویژه آبدانان برای آن لحظه لطیف و لذت‌بخش، ثانیه‌شماری می‌کنند تا شاهد این رخداد محرومیت‌زدا و نجاتبخش از بن‌بست جغرافیایی و ارتباطی باشند.

انعکاس بهره‌برداری از تونل عظیم "کبیرکوه" موجی از شور، شعف و شادی در بین اقشار جامعه ایجاد کرده و به خاطر این نعمت کم‌نظیر نظام مقدس جمهوری اسلامی خدای بزرگ را شاکرند.

تونل کبیرکوه؛ نماد خدمت و معیار عدالت در دولت سیزدهم

استاندار ایلام در جریان بازدید از این طرح ملی، از افتتاح آن در نیمه دوم تیرماه امسال خبرداد و گفت: با تزریق پنج هزار میلیارد ریال در قالب اوراق قرضه و پرداخت به پیمانکاران مربوطه زمینه اتمام کار و پایان عملیات اجرایی مهیا شده و این طرح راه‌گشا زیر بار ترافیک خواهد رفت.

"حسن بهرام‌نیا" با گرامی‌داشت نام و یاد رئیس جمهور شهید" آیت الله سید ابراهیم رئیسی "، افزود: از ابتدای کار دولت سیزدهم تا کنون چهار برابر ۱۱سال گذشته به تونل کبیرکوه اختصاص یافته و به همین اندازه نیز جهش در پیشرفت نیز حاصل شده است.

به گفته وی با بهره‌داری از این تونل بزرگ ضمن کاهش چشم‌گیر طول مسیر و تضمین و تامین امنیت سفر مسافران، بخشی از بار ترافیک زوار عتبات عالیات هم در ایام اربعین حسینی تسهیل می‌شود.

اما قبل از بهره برداری این تحفه تاریخی و بریدن روبان آن به چند نکته مهم باید اشاره کنیم؛

لازم است در کنار زحمات همه دولت‌ها، از محبت، مساعدت و بذل توجه خاص دولت سیزدهم و در رأس آن، روح بلند و ملکوتی شهید" آیت الله رئیسی" و یارانش نهایت قدردانی به عمل آورده شود و علوّ درجات، رحمت واسعه و رضوان الهی برای آن خادم مخلص و شهید جمهور از درگاه ایزد منان خواهان و خواستار باشیم.

بی‌شک تلاش‌های مجدانه مسئولان و مدیران اجرایی استان، استاندار ایلام و همکارانشان برای به سرانجام رساندن این پروژه اثرگذار ملی در پیگیری‌های مکرر و مداوم برای رفع تنگناهای مالی در مرکز کشور و سفرهای مکرر به شهرستان آبدانان و دره‌شهر و بازدیدهای متعدد از روند اجرایی این پروژه نقش مهمی در راستای به سرانجام رسیدن این طرح مهم ملی و محرومیت‌زدا داشته است.

اما لازم است مسئولان و دست‌اندرکاران، تا اتمام کامل، رفع کلیه نواقص و بهره‌برداری عملی از این تونل بزرگ و راه‌گشا، به عنوان یک نعمت عظیم، باقیات و صالحات شیرین، پیگیر امورات اجرایی، دریافت و تزریق اعتبارات و مطالبات قانونی پیمانکاران باشند، زیرا که بعد از اعلام افتتاح دیگر هیچ کمبودی در این راستا قابل جبران نخواهد بود و یا مستلزم پیگیری‌های زیاد است.

تونل کبیرکوه؛ نماد خدمت و معیار عدالت در دولت سیزدهم

مساعدت مسئولانه اهالی روستای "هفت‌چشمه" به خصوص مالکان اراضی و املاک مسیر جاده دسترسی به تونل، قابل قدردانی است که مجدانه و ملتمسانه از این بزرگواران تقاضا می‌شود برای حل مشکل مابقی این طرح مهم و همکاری جدی با متولیان امر در خصوص آزادسازی بخش پایانی زمین‌های مسیر جاده دسترسی به تونل و ادامه تملک اراضی و تکمیل این طرح خدماتی و عمرانی همچون گذشته نهایت همکاری را داشته باشند تا خللی در روند اتمام و افتتاح آن پیش نیاید و یا نقصی بر جای نماند چون در آن صورت ضرر مزمنِ آن متوجه همه مردم استان و شهرستان‌های آبدانان و دره‌شهر خواهد بود.

بی شک در به سرانجام رسیدن این طرح‌ملی، همه سازمان‌ها و نهادهای دولتی، پیمانکاران، کارگران، مهندسان، طراحان و ناظران اداره کل راه و شهرسازی استان و ادارات وابسته، شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در انجام این تحول بزرگ نقش داشته‌اند، اما باید به یاد داشت که پیمانکاران متخصص، متعهد و دست پاک تونل کبیرکوه با اعتبار خود و با تلاش های فراوان، خیر اندیشانه در مسیر تکمیل تونل مجاهدت کردند.

پیمانکارانی که در این مدت، فراتر از توان و تعهد کاری خود وقت گذاشته، تلاش کردند و گاها در اسن مسیر به مشکلات فراوانی مواجه شدند، تا با حول و قوه الهی این یادگار ماندگار انقلاب اسلامی را به سرانجام رسانید و در خدمت مردم قرار داد.

اما مسیرهای مواصلاتی و خود تونل اصلی کبیرکوه فاقد هرگونه پوشش و ارتباطات تلفنی است که این موضوع باعث مشکلاتی برای مردم و مسافران و راهگذران خواهد شد و بدون شک با افتتاح تونل ضرورت موضوع جدی‌تر می‌شود و شایسته است متولیان مخابرات استان بدون فوت وقت این نیاز عمومی را نیز برطرف کنند.

به گزارش ایرنا، این تونل با یک دستگاه تونل اصلی به طول ( ۴۸۰۰متر ) و شش دستگاه تونل فرعی جمعا به طول 6300 متر، یکی از طولانی ترین تونل‌های جاده‌ای کشور است که با ۱۸ مزیت ملی و استانی، منشاء برکات و تحولات پایداری در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی، ترافیکی و اشتغالزایی در استان ایلام خواهد بود.

نظر شما