شناسهٔ خبر: 66982056 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

یروش سریع برای جداسازی و تولید ویروس HSV-۱ نوترکیب، در همستر چینی

صاحب‌خبر -
محققان انستیتوپاستور ایران و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی، در مطالعه ای استفاده از ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱. (HSV-۱) به عنوان یک ابزار درمانی و یک استراتژی امیدوارکننده برای تقویت درمان سرطان های مختلف، به ویژه سرطان های مرتبط با سیستم عصبی مورد بررسی قراردادند.

به گزارش سینا از روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی، در این روش ویروس ها به طور خاص مهندسی می شوند تا سلول های تومور را آلوده و ریشه کن کنند در حالی که سلول های سالم را بدون آسیب باقی می گذارند.

برای معرفی جهش‌های هدفمند در ژن‌های ویروسی خاص، معمولاً از تکنیک‌های اصلاح ژن مانند نوترکیبی همولوگ ناقل شاتل استفاده می‌شود ولی در برخی موارد قرار دادن ژن مورد نظر در محل هدف، تکثیر ویروس نتاج را مختل کرده و در نتیجه تیتر کمتری از ویروس آزاد شده از سلول نسبت به ویروس والد ایجاد شود.

 این مهم بویژه در خالص‌سازی انواع محصول نوترکیب با استفاده از سیستم جدید ویرایش ژنی CRISPR-Cas9 که به طور قابل توجهی کارایی ادغام همولوگ و دقت ویرایش در ژن‌های ویروسی را افزایش می‌دهد، اهمیت دارد.

بر اساس نتایج این مطالعه، که توسط دکتر حسین شاهسوارانی و همکارانش در انستیتو پاستور انجام شده است؛ یک روش سریع و نوآورانه جهت استفاده ازسلول‌های تخمدان همستر چینی (CHO) برای این کار ارایه شده است.پروتکل پیشنهادی پتانسیل زیادی را به عنوان یک جایگزین مناسب برای روش‌های فعلی برای جداسازی و خالص‌سازی گونه‌های نوترکیب HSV-1 نشان داد.

گفتنی است نتایج این پژوهش که در ژورنال بین المللی AMB Express به چاپ رسیده است از طریق لینک زیر قابل دسترس است.

https://amb-express.springeropen.com/articles/10.1186/s13568-024-01709-0

کپی لینک لینک کپی شد

نظر شما