شناسهٔ خبر: 66971440 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

موفقیت ایران در درمان سرطان با ویروس

دانشمندان ایرانی در گامی نوآورانه و امیدوارکننده، از ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱ (HSV-۱) به عنوان ابزاری درمانی برای مبارزه با انواع مختلف سرطان، به‌ویژه سرطان‌های مرتبط با سیستم عصبی استفاده می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم،‌ محققان انستیتو پاستور ایران و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در مطالعه‌ای استفاده از ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1. (HSV-1) به عنوان یک ابزار درمانی و یک استراتژی امیدوارکننده برای تقویت درمان سرطان‌های مختلف، به‌ویژه سرطان‌های مرتبط با سیستم عصبی مورد بررسی قرار دادند.

در این روش ویروس‌ها به طور خاص مهندسی می‌شوند تا سلول‌های تومور را آلوده و ریشه‌کن کنند در حالی که سلول‌های سالم را بدون آسیب باقی می‌گذارند.

برای معرفی جهش‌های هدفمند در ژن‌های ویروسی خاص، معمولاً از تکنیک‌های اصلاح ژن مانند نوترکیبی همولوگ ناقل شاتل استفاده می‌شود ولی در برخی موارد قرار دادن ژن مورد نظر در محل هدف، تکثیر ویروس نتاج را مختل کرده و در نتیجه تیتر کمتری از ویروس آزاد شده از سلول نسبت به ویروس والد ایجاد شود.

این مهم به‌ویژه در خالص‌سازی انواع محصول نوترکیب با استفاده از سیستم جدید ویرایش ژنی CRISPR-Cas9 که به طور قابل توجهی کارایی ادغام همولوگ و دقت ویرایش در ژن‌های ویروسی را افزایش می‌دهد، اهمیت دارد.

براساس نتایج این مطالعه که توسط دکتر حسین شاهسوارانی و همکارانش در انستیتو پاستور انجام شده است؛ یک روش سریع و نوآورانه جهت استفاده ازسلول‌های تخمدان همستر چینی (CHO) برای این کار ارائه شده است. پروتکل پیشنهادی پتانسیل زیادی را به عنوان یک جایگزین مناسب برای روش‌های فعلی برای جداسازی و خالص‌سازی گونه‌های نوترکیب HSV-1 نشان داد.

نتایج این پژوهش که در ژورنال بین‌المللی AMB Express .به چاپ رسیده است از طریق لینک زیر قابل دسترس است.

https://amb-express.springeropen.com/articles/10.1186/s13568-024-01709-0

انتهای پیام/

نظر شما