شناسهٔ خبر: 66968709 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

دعوت عربستان از وزیران اوپک‌پلاس برای برگزاری نشست در ریاض

منابع مطلع از دعوت عربستان از وزیران نفت عضو اوپک‌پلاس برای شرکت در نشست آینده این ائتلاف در ریاض خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رویترز، عربستان از وزیران نفت عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) دعوت کرد به‌منظور مذاکره درباره توافقی پیچیده درباره تداوم کاهش تولید نفت اعضا تا سال ۲۰۲۵، در ریاض گردهم آیند.

شینگیس الیاسوف، مشاور وزیر انرژی قزاقستان، در تماس تلفنی با رویترز اعلام کرد که الماس آدم ساتکالیف، وزیر انرژی این کشور، به ریاض سفر خواهد کرد.

اوپک‌پلاس از اواخر سال ۲۰۲۲ هم‌زمان با افزایش تولید نفت آمریکا و دیگر کشورهای خارج از این ائتلاف، برنامه کاهش تولید خود را اجرا کرده است.

اوپک‌پلاس هم‌اکنون تولید خود را روزانه ۵ میلیون و ۸۶۰ هزار بشکه کاهش می‌دهد که معادل ۵.۷درصد از تقاضای جهانی نفت است.

این کاهش تولید شامل ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه در روز است که تا پایان سال ۲۰۲۴ اعتبار دارد و ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نیز کاهش داوطلبانه تولید روزانه برخی از اعضای این ائتلاف است که پایان ماه ژوئن منقضی می‌شود.

منابع آگاه روز پنجشنبه (۱۰ خرداد) اعلام کردند توافق روز یکشنبه می‌تواند شامل تمدید بخشی یا همه کاهش ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه‌ای در روز تا سال ۲۰۲۵ و برخی یا همه کاهش داوطلبانه اعضا را تا سه ماه سوم یا چهارم سال ۲۰۲۴ در بر گیرد.

یک منبع دیگر روز جمعه (۱۱ خرداد) در پاسخ به این پرسش که در نشست روز یکشنبه درباره سال ۲۰۲۵ تصمیم‌گیری خواهد شد، گفت: بله، درباره بخشی از سال ۲۰۲۵ تصمیم‌گیری می‌شود.

به گفته دو منبع، تداوم برخی کاهش‌ها تا سال آینده مشروط به این است که اوپک‌پلاس با مقدار جدید ظرفیت تولید جداگانه هریک از اعضا اواخر سال ۲۰۲۴ موافقت کند.

قیمت‌های نفت در سال جاری افزایش یافته، اما نگرانی درباره تقاضا و چشم‌انداز افزایش نرخ بهره بانکی در اقتصادهای بزرگ تأثیرگذار بوده است. قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز جمعه (۱۱ خرداد) زیر ۸۲ دلار در هر بشکه معامله شد که نسبت به اوج قیمت‌ها در ۶ ماه اخیر کاهش یافته است. بالاترین قیمت نفت خام برنت در ماه آوریل ۹۲ دلار و ۱۸ سنت برای هر بشکه بود.

پیش‌بینی می‌شود همه وزیران برای نشست روز یکشنبه به ریاض سفر نکنند.

اوپک‌پلاس تلاش می‌کند درباره ظرفیت جدید تولید نفت کشورهای عضو تا پایان سال ۲۰۲۴ به توافق برسد؛ موضوعی که در گذشته تنش‌هایی را ایجاد کرده بود، زیرا هدف تولید هر کشور براساس ظرفیت فرضی آن محاسبه می‌شود.

نظر شما