شناسهٔ خبر: 66984260 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

دقایقی پیش

نشست ۱۸۸ عادی اوپک با حضور وزیر نفت آغاز به‌کار کرد

یکصدوهشتادوهشتین نشست عادی وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دقایقی پیش به‌صورت ویدیوکنفرانس آغاز به‌کار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شانا، یکصدوهشتادوهشتمین نشست عادی اوپک امروز (یکشنبه، ۱۳ خرداد) از دقایقی پیش با حضور جواد اوجی، وزیر نفت آغاز شد و نشست پشت درهای بسته نیز دقایقی پس از نشست افتتاحیه برگزار می‌شود.

در همین حال، پنجاه‌وچهارمین نشست کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JMMC) هم پیش از نشست وزارتی اوپک‌پلاس، امروز از طریق ویدئوکنفرانس برگزار می‌شود.

یکصدوهشتادوهشتمین نشست عادی وزیران نفت و انرژی اوپک در حالی آغاز به‌کار کرد که دستور نشست آن شامل تأمین بودجه سال ۲۰۲۴، گزارش‌های دبیرکل، هیئت کمیسیون اقتصادی اوپک، برداشت از حساب صندوق ذخیره اوپک برای برگزاری سمینار بین‌المللی اوپک در سال ۲۰۲۵ و تأیید زمان و مکان برگزاری نشست عادی آینده اوپک بررسی می‌شود.

این نشست‌ها در حالی امروز برگزار می شود که یکصدوهشتادوهشتمین نشست عادی وزیران نفت و انرژی اوپک و سی‌وهفتمین نشست اوپک‌پلاس پیش از این قرار بود یکم ژوئن (۱۲ خرداد) برگزار شود اما هفته گذشته به دوم ژوئن (۱۳ خرداد) موکول شد.

پس از به‌تأخیرافتادن نشست اوپک و اوپک‌پلاس، نفت خام شاخص برنت دریای شمال در معاملات روز جمعه با حدود ۰.۳ درصد کاهش به ۸۱ دلار و ۱۴ سنت در هر بشکه رسید که پایین‌ترین سطح از فوریه امسال تاکنون است. قیمت این شاخص در اوایل ماه گذشته میلادی به ۹۱ دلار و ۱۷ سنت برای هر بشکه و بالاترین قیمت در سال ۲۰۲۴ رسیده بود.

با این حال، نوسان قیمت نفت در ۶ ماه گذشته چندان زیاد نبود زیرا شماری از اعضای اوپک‌پلاس پس از سی‌وششمین نشست وزارتی این ائتلاف در نوامبر ۲۰۲۳ متعهد شدند برای سه ماه نخست سال ۲۰۲۴ به‌طور داوطلبانه افزون بر رقم‌های پیشین و توافق کاهش عرضه موجود، روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه دیگر از تولید خود بکاهند.

کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس سوم آوریل (۱۵ فروردین‌۱۴۰۳) در پنجاه‌وسومین نشست خود که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد و در این کارگروه با بررسی داده‌های تولید نفت خام در ژانویه و فوریه ۲۰۲۴، بر پایبندی کل اعضای اوپک‌پلاس به بیانیه همکاری و سازوکار جبران تخطی‌ها تأکید کرد.

این کارگروه بر ادامه نظارت بر پایبندی کشورهای عضو به برنامه کاهش عرضه که تا پایان سال ۲۰۲۴، مطابق با سی‌وپنجمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک و غیراوپک (ONOMM) در چهارم ژوئن ۲۰۲۳ توافق شده بود و درعین‌حال کاهش‌ عرضه داوطلبانه شماری از اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس که در آوریل ۲۰۲۳ و پس از آن نوامبر ۲۰۲۳ و فوریه ۲۰۲۴ اعلام شد، تأکید کرد.

همچنین تحلیلگران با توجه به پیش‌بینی کاهش تقاضای نفت در بازار و توجه به آمار کاهش ۴.۴ درصدی تقاضای بنزین آمریکا در ماه آوریل، در کنار افزایش موقعیت‌های فروش قراردادهای آتی‌ها از سوی سفته‌بازان و افزایش ظرفیت تولید روزانه ۲۰۰ هزار بشکه‌ای امارات، معتقدند امکان کاهش قیمت نفت با توجه به این عوامل در سه ماه سوم سال زیاد است و با توجه به قیمت‌های کنونی نفت، امکان تصمیم‌گیری اوپک در تمدید سیاست تعدیل تولید وجود دارد.

منابع آگاه از احتمال تداوم کاهش تولید نفت اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) پس از ماه ژوئن خبر دادند، در همین حال سه منبع اعلام کردند که اوپک‌پلاس ممکن است در صورت افزایش‌نیافتن تقاضای نفت، کاهش داوطلبانه روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت خود را که از ابتدای سال ۲۰۲۴ آغاز شده است، پس از ماه ژوئن هم ادامه دهد؛ هرچند مذاکرات رسمی اعضای این ائتلاف هنوز ادامه دارد.

نظر شما