شناسهٔ خبر: 66966550 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

راه اندازی ۳۴ بیمارستان تک تخصصی برای حمایت از مادر و کودک

در طی سال‌های اخیر وزارت بهداشت برای حمایت از سلامت مادر و کودک ۳۴ بیمارستان تک تخصصی زنان را به بهره برداری رسانده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما: زاهدانی‌ها در یکسال آمار مرگ و میر نوزادان را ۲۵ درصد کاهش دادند و جزو ۳۰ مراکز درمانی معتبر جهان قرار گرفتند، تنها در یک بیمارستان تحت پوشش علوم پزشکی زاهدان تخت‌های NICU و حضور فوق تخصص بیماری‌های کودکان از ۱۸ به ۲۸ تخت و از یک به ۴ فوق تخصص رسیده است.

یکی از شاخص‌های بهداشتی در جوامع، میزان مرگی است که درباره هر تولد زنده تا سن ۲۸ روزگی، همچنین مرگ مادران ثبت می‌شود. آمار مرگ نوزادان در منطقه بالا بود و مردم هم به دلیل فرهنگی که داشتند، کمتر به مراکز درمانی مراجعه می‌کردند. البته به همان میزانی که آمار مرگ‌ها زیاد بود، تعداد تخت‌های NICU و متخصصان کودکان هم با میزان موالید متناسب نبود.

بر این اساس طی ۲ سال گذشته، تعداد تخت‌های بخش مراقبت ویژه نوزادان افزایش پیدا کرد و تنها در بیمارستان علی‌ابن‌ابیطالب این عدد از ۱۸ به ۲۸ رسید، افزایشی که در مراکز درمانی دیگر هم رخ داد و حتی برخی شهر‌ها هم دارای بخش‌های ویژه مراقبت از نوزادان شدند. تعداد فوق‌تخصصان نوزادان هم از یک نفر به ۴ نفر رسید. این مساله باعث شده که در تمام ساعات شبانه‌روز پزشکان در بخش حضور داشته باشند و هر نوزادی که بدحال باشد یا با مشکلی به دنیا بیاید، خدمات لازم را دریافت می‌کند.

 

<div id="video-display-embed-code_11174644"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4249299/11174644?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما