شناسهٔ خبر: 68240235 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

متخصص رادیو انکولوژی بیان کرد:

کاهش ابتلا به سرطان با عادات سالم

متخصص رادیو انکولوژی گفت: تغییر سبک زندگی و عادات سالم می‌تواند به طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

صاحب‌خبر -

حکیمه هاشمی در گفتگو با خبرنگار گروه سلامت پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، گفت: سرطان یک بیماری است که در آن سلول‌های بدن به طور غیرطبیعی رشد می‌کنند و به طور غیرقابل‌کنترل تقسیم می‌شوند، این سلول‌های غیرطبیعی می‌توانند به بافت‌های اطراف حمله کنند و به نقاط دیگر بدن نیز گسترش یابند. 
 وی اذعان کرد: متأسفانه انواع مختلف سرطان در دنیا شناسایی شده است و هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند، علل سرطان متنوع هستند و شامل عوامل ژنتیکی، محیطی، سبک زندگی و عوامل دیگر می‌شود.

 متخصص رادیو انکولوژی در تشریح علائم سرطان گفت: علائم سرطان بسته به نوع و محل آن متفاوت است، اما برخی از علائم عمومی شامل خستگی، کاهش وزن غیرعادی، درد، تب و تغییر در عادات روده یا مثانه است.

 هاشمی با اشاره به این موضوع که تشخیص سرطان با استفاده از روش‌های مختلفی مانند معاینه فیزیکی، آزمایش خون، بیوپسی و تصویربرداری انجام می‌شود، افزود: درمان سرطان بسته به نوع و مرحله آن متفاوت است و می‌تواند شامل جراحی، شیمی‌درمانی، پرتودرمانی، ایمونوتراپی و سایر روش‌ها باشد. 

وی افزود: عوامل زیادی می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند و این عوامل به دو دسته عوامل غیر قابل کنترل و عوامل قابل کنترل تقسیم می‌شوند که با افزایش سن، خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان افزایش می‌یابد.
 
 متخصص رادیو انکولوژی مطرح کرد: برخی از انواع سرطان در زنان و برخی دیگر در مردان شایع‌تر هستند، نژاد از عوامل دیگر است که برخی از انواع سرطان در برخی از نژادها شایع‌تر هستند همچنین تاریخچه خانوادگی در سرطان بسیار حایز اهمیت است اگر در خانواده شما سابقه سرطان وجود دارد، ممکن است شما نیز در معرض خطر بیشتری باشید. 

هاشمی با اشاره به اینکه سیگار کشیدن خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان را به طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد، ادامه داد: مصرف بیش از حد الکل خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را افزایش می‌دهد.
 
وی یادآور شد: رژیم غذایی غنی از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد و چاقی و کم‌تحرکی خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را افزایش می‌دهد.

 متخصص رادیو انکولوژی تصریح کرد: قرار گرفتن در معرض برخی از مواد شیمیایی و رادیواکتیو می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد، قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون محافظت می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد.

هاشمی با بیان اینکه عفونت‌های ویروسی از عوامل قابل کنترل هستند، بیان کرد: برخی از ویروس‌ها مانند ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند، این عوامل فقط می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند، اما به این معنی نیست که همه افرادی که در معرض این عوامل قرار دارند، به سرطان مبتلا می‌شوند، تغییر سبک زندگی و عادات سالم می‌تواند به طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

 انتهای خبر/224224
 

نظر شما