شناسهٔ خبر: 66959436 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

معاون محیط زیست طبیعی محیط زیست استان اصفهان:

بحران در تالاب گاوخونی / وزارت نیرو موظف به تامین حق آبه تالاب‌هاست

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: حقابه تالاب «گاوخونی»، تاریخی ست و وزارت نیرو باید آن را برای نجات این پهنه به عنوان یک ذخیره گاه آبی برای نسل امروز و آینده عملیاتی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، حسین اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان وضعیت تالاب گاوخونی به لحاظ خشکی و عدم دریافت حقابه‌ها را بحرانی خواند و افزود: بر اساس ضوابط، وزارت نیرو موظف به تامین حقابه تالاب هاست و ما رهاسازی آب به سمت تالاب گاوخونی را به جد پیگیری خواهیم کرد.

وی گفت: امسال وضعیت بارش‌ها به خصوص در بهار مناسب بود، در نتیجه انتظار بر این است که وزارت نیرو به وظایفش عمل کند و آب برای تالاب گاوخونی به صورت موثری رهاسازی شود.

اکبری افزود: وزارت نیرو باید در رهاسازی آب جهت تامین بخشی از حقابه تالاب گاوخونی، برنامه زمانی و میزان مشخص آب را به ما اعلام کند؛ اینکه در چه زمانی و چه مقدار آب مختص تالاب گاوخونی رهاسازی می‌شود.
بحران در تالاب گاوخونی / وزارت نیرو موظف به تامین حق آبه تالاب‌هاست
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار داشت: متاسفانه در سنوات اخیر مشاهده شده که وزارت نیرو زمانی که آبی را برای شرب، صنعت و کشاورزی رهاسازی کرده، در کنار آن‌ها تامین حقابه محیط زیست را هم ذکر کرده در صورتی که این موضوع غیرواقعی است.

وی افزود: آبی که برای کاربری‌های دیگر رهاسازی می‌شود شاید به طور موقت کارکرد‌های زیست محیطی هم داشته باشد، ولی به واقع این میزان رهاسازی‌ها مشخصا برای کاربری‌های غیر محیط زیستی مثل صنعت، کشاورزی و شرب است و نمی‌توان آن را به پای گاوخونی نوشت.

اکبری تاکید کرد: در قانون، کاربری محیط زیست به عنوان اولویت دوم بعد از شرب تاکید شده است و علاوه بر این گاوخونی، حقابه تاریخی دارد در حالی که این موضوع مدت‌هاست نادیده گرفته می‌شود.

وی گفت: محدوده‌ای که تالاب گاوخونی در آن واقع شده است، حساسیت ویژه‌ای دارد و با ادامه داشتن وضع موجود و استمرار خشکی آن، علاوه بر اینکه موجب از دست رفتن کارکرد‌های زیست بومی ارزشمند تالاب در محور‌های مختلف محیط زیستی، اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی، فرهنگی می‌شود، گرد و غبار‌های برخاسته از این مکان، تبعات بسیار جدی برای فلات مرکزی ایران خواهد داشت.

وی با بیان اینکه همچنان در شهر اصفهان و مرکز کشور شاهد تشدید پدیده بیابان زایی هستیم، ادامه داد: بیابان‌زایی از مخاطرات جدی این خطه محسوب می‌شود که بخش زیادی از آن مرتبط با خشکی زاینده رود و تالاب گاوخونی است.

<div id="video-display-embed-code_2294400" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1149950/2294400?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما