شناسهٔ خبر: 66956926 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان:

«گاوخونی» ذخیره گاه آبی نسل امروز و آینده است

اصفهان - ایرنا - معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: حقابه تالاب «گاوخونی»، تاریخی ست و وزارت نیرو باید آن را برای نجات این پهنه به عنوان یک ذخیره گاه آبی برای نسل امروز و آینده عملیاتی کند.

صاحب‌خبر -

حسین اکبری روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا، وضعیت تالاب گاوخونی به لحاظ خشکی و عدم دریافت حقابه‌ها را بحرانی خواند و افزود: بر اساس ضوابط، وزارت نیرو موظف به تامین حقابه تالاب‌ هاست و ما رهاسازی آب به سمت تالاب گاوخونی را به جد پیگیری خواهیم کرد.

وی گفت: امسال وضعیت بارش‌ها به خصوص در بهار مناسب بود، در نتیجه انتظار بر این است که وزارت نیرو به وظایفش عمل کند و آب برای تالاب گاوخونی به صورت موثری رهاسازی شود.

اکبری افزود: وزارت نیرو باید در رهاسازی آب جهت تامین بخشی از حقابه تالاب گاوخونی، برنامه زمانی و میزان مشخص آب را به ما اعلام کند؛ اینکه در چه زمانی و چه مقدار آب مختص تالاب گاوخونی رهاسازی می شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار داشت: متاسفانه در سنوات اخیر مشاهده شده که وزارت نیرو زمانی که آبی را برای شرب، صنعت و کشاورزی رهاسازی کرده، در کنار آن‌ها تامین حقابه محیط زیست را هم ذکر کرده در صورتی که این موضوع غیرواقعی است.

وی افزود: آبی که برای کاربری‌های دیگر رهاسازی می شود شاید به طور موقت کارکردهای زیست محیطی هم داشته باشد ولی به واقع این میزان‌ رهاسازی‌ها مشخصا برای کاربری‌های غیر محیط زیستی مثل صنعت، کشاورزی و شرب است و نمی توان آن را به پای گاوخونی نوشت.

اکبری تاکید کرد: در قانون، کاربری محیط زیست به عنوان اولویت دوم بعد از شرب تاکید شده است و علاوه بر این گاوخونی، حقابه تاریخی دارد در حالی که این موضوع مدت‌هاست نادیده گرفته می‌شود.

وی گفت: محدوده‌ای که تالاب گاوخونی در آن واقع شده است، حساسیت ویژه ای دارد و با ادامه داشتن وضع موجود و استمرار خشکی آن، علاوه بر اینکه موجب از دست رفتن کارکردهای زیست بومی ارزشمند تالاب در محورهای مختلف محیط زیستی، اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی، فرهنگی می‌شود، گرد و غبارهای برخاسته از این مکان، تبعات بسیار جدی برای فلات مرکزی ایران خواهد داشت.

وی با بیان اینکه همچنان در شهر اصفهان و مرکز کشور شاهد تشدید پدیده بیابان زایی هستیم، ادامه داد: بیابان‌زایی از مخاطرات جدی این خطه محسوب می‌شود که بخش زیادی از آن مرتبط با خشکی زاینده رود و تالاب گاوخونی است.

به گزارش ایرنا، هشتم آذر سال ۱۴۰۲ آب از سد «رودَشتِین» به سمت تالاب بین‌المللی گاوخونی به‌منظور تامین حقابه زیست محیطی آن جاری شد و با پیگیری‌های مجدد حفاظت محیط زیست و مجموعه مدیریت استان اصفهان برای رسیدن آب به تالاب، سد زاینده‌رود به مدت چند روز باز شد.
استمرار جریان رودخانه به‌منظور تامین بخشی از حقابه زیست محیطی تالاب گاوخونی در حدود ۱۷ روز در آذر پارسال موجب شد تا حدود ۱۰ میلیون متر مکعب آب به این تالاب برسد.

تالاب بین‌المللی گاوخونی در شرق اصفهان یکی از بزرگترین و مهمترین تالاب‌های ایران محسوب می‌شود و حقابه آن در سال ۱۷۶ میلیون متر مکعب است.

این تالاب در طول تاریخ و پیش از آغاز خشکسالی‌های اخیر، علاوه بر ایجاد فضای فرحبخش در شرق اصفهان، مأمن پرندگان مهاجر و جانوران آبی و منبع درآمد و آسایش ساکنان این منطقه بود اما بدلیل کمبود منابع آبی و نرسیدن آب زاینده‌رود به آن در معرض خشکی قرار گرفت.

به گفته کارشناسان، ادامه این روند می‌تواند تالاب بین‌المللی گاوخونی را به کانون تولید گرد و غبار تبدیل کند و تا شعاع ۵۰۰ کیلومتری خود را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین تامین حقابه آن ضروریست.

نظر شما