شناسهٔ خبر: 66958017 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

حرکت قطار ‌توسعه به شرق ایران با استراتژیک‌ترین خط ریلی

یکی از حوزه‌هایی که دولت سیزدهم به‌طور ویژه در استان سیستان و بلوچستان روی آن تمرکز کرد، موضوع تسریع در اجرای استراتژیک‌ترین خط ریلی ایران یعنی راه‌آهن چابهار ـ زاهدان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، یکی از حوزه‌هایی که دولت سیزدهم به‌طور ویژه در استان سیستان و بلوچستان روی آن تمرکز کرد موضوع تسریع در اجرای استراتژیک‌ترین خط ریلی ایران یعنی راه‌آهن چابهار ـ زاهدان ـ میلک بوده است که در ادامه به مسیر ریلی سرخس متصل و با این اقدام سیستان و بلوچستان با چندین کشور همسایه ایران متصل و این امر منجر به رونق توسعه‌ای عظیم در این استان به‌ویژه شهر بندری چابهار شود.

در واقع پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم و نگاه توسعه‌ای به جنوب شرق کشور عملیات اجرایی خط ریلی چابهار ـ زاهدان ـ میلک ـ سرخس با وجود تحریم‌های ظالمانه شتاب گرفت. طرح ریلی چابهار ـ زاهدان یکی از طرح‌های مهم است که می‌تواند بندر اقیانوسی چابهار را به شبکه سراسری کشور متصل کند.

رئیس جمهور شهید بهمن‌ماه 1400 در بازدید از پروژه احداث خط‌آهن قزوین ـ رشت ـ انزلی با اشاره به مزیت‌های اقتصادی اتصال راه‌آهن چابهار به بندرانزلی بر ضرورت تسریع در تکمیل این کریدور ریلی تأکید کرد.

.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی با اشاره به اهمیت اتصال کریدور خط آهن شمال به جنوب اظهار داشت: تکمیل این خط آهن می‌تواند ضمن تسهیل حمل‌ونقل کالا، زمان و هزینه‌های انتقال کالا را کاهش دهد. تکمیل کریدور شمال به جنوب فواید اقتصادی فراوانی برای کشورمان و نیز کشورهای همسایه شمالی دارد و می‌توان آن را یک پروژه ایرانی ـ منطقه‌ای نامید.

در ادامه تأکیدات رئیس جمهور معاون اول رئیس جمهور آبان ماه 1401 پروژه راه‌آهن زاهدان ـ خاش به‌طول 150 کیلومتر را به‌عنوان یکی از قطعات خط ریلی استراتژیک چابهار ـ میلک ـ سرخس افتتاح کرد. این خط ریلی به‌پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) اجرا می‌شود و خط ریلی چابهار ـ زاهدان به‌طول 640 کیلومتر به‌کارفرمایی دولت و با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم در حال ساخت است.

مسیر اصلی این خط ریلی از چابهار به زاهدان به‌طول 610 کیلومتر سال 1389 کلنگ‌زنی شد. این خط ریلی از دروازه شرقی اسکله شهید بهشتی چابهار آغاز می‌شود و با عبور از شهرستان‌های کنارک، نیکشهر، ایرانشهر و خاش در نهایت به میلک در شمال استان سیستان و بلوچستان و پس از آن برای ارتباط با کشورهای آسیای میانه به سرخس متصل می‌شود. از اهداف اصلی این خط ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر تجاری، ترانزیتی، اقتصادی و گردشگری چابهار به شبکه ریلی کشور و کشورهای آسیای میانه، کمک به توسعه سواحل مکران، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان و اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد است.

راه‌آهن چابهار ـ زاهدان ـ میلک ـ سرخس به‌عنوان اصلی‌ترین اولویت زیرساختی شرق کشور علاوه‌بر کسب منافع ملی حاصل از درآمدهای ترانزیتی، تأثیر مستقیمی بر اشتغال‌زایی و پیشرفت اقتصادی این نقطه از ایران اسلامی خواهد داشت. ایجاد زیرساخت ریلی سبب می‌شود دسترسی به معادن و بهره‌برداری از آن‌ها مقرون به صرفه شود و از این طریق مقدمات لازم برای سرمایه‌گذاری برای فعال‌سازی ظرفیت معادن غنی شرق کشور فراهم شود.

راه‌آهن چابهار ـ زاهدان بندر چابهار را به خط ریلی شمال به جنوب متصل می‌کند و این منطقه را به شاهراه واقعی ریلی دنیا مبدل می‌کند و سبب توسعه جنوب شرق کشور و گسترش مبادلات تجاری، اقتصادی و فعالیت‌های تنها بندر اقیانوسی ایران می‌شود و در نهایت این بندر راهبردی و مهم را به دریاچه خزر و نقاط گوناگون دنیا وصل می‌کند. توسعه خطوط ریلی کشور و تبدیل سیستان و بلوچستان به حلقه وصل ایران با کشورهای منطقه به‌ویژه افغانستان و آسیای میانه یکی از دستاوردهای ماندگار دولت سیزدهم خواهد بود و آینده روشنی را برای این استان رقم خواهد زد.

قطعه هفت و هشت راه‌آهن چابهار ـ زاهدان به‌طول 155 کیلومتر از شهرستان خاش تا زاهدان که یکی از وعده‌های رئیس جمهور شهید در سفر شهریورماه سال 1400 به سیستان و بلوچستان بود با اعتبار دو هزار و 230 میلیارد تومان افتتاح شد. با بهره‌برداری از راه‌آهن خاش ـ زاهدان امکان اتصال شهرستان خاش به شبکه ریلی سراسری فراهم شد.

حسین مدرس خیابانی استاندار وقت سیستان و بلوچستان آبان‌ماه 1401 در مراسم افتتاح راه‌آهن خاش ـ زاهدان اظهار داشت: با توجه به ظرفیت مرز، وجود بنادر مهم، منطقه آزاد و امکان تجارت و ترانزیت یکی از ابرپروژه‌های کشور در استان  ساخت و راه‌اندازی راه‌آهن چابهار ـ زاهدان است، در این راستا عملیات ساخت این طرح در قالب هشت قطعه از سال 92 آغاز شد و امروز قطعه هفت و هشت آن در محدوده خاش ـ زاهدان به‌طول 155 کیلومتر با فعال بودن ایستگاه‌های باری و مسافربری به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: با توجه به اینکه این طرح به‌جهت ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی، کمک به توسعه سواحل مکران از طریق ایجاد ارتباط ریلی، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی و ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه اهمیت فراوانی دارد تاکنون برای ساخت آن بیش‌از 6 هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است. در سفر شهریور ماه 1400 رئیس جمهور شهید به سیستان و بلوچستان 250 میلیون یورو منابع مالی برای تکمیل این طرح ریلی پیش‌بینی شد.

سیستان‌وبلوچستان به نگین ترانزیتی منطقه تبدیل می‌شود

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی صبح روز گذشته، جمعه، در حاشیه افتتاح پروژه‌های حوزه راه و مسکن استان سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار تسنیم، با اشاره به تمرکز دولت بر تسریع اجرای پروژه راهبردی راه‌آهن چابهار ـ زاهدان ـ میلک، سرخس، اظهار داشت: منابع خوبی را ظرف پنج ماه گذشته برای اجرای این پروژه تزریق کرده‌ایم و ظرف یکی دو ماه آینده منابع بیشتری را تزریق خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: تأکید رئیس جمهور شهید و برنامه ما بر این بوده است که این محور ریلی راهبردی تا پایان سال 1403 به بهره‌برداری برسد.

وی عنوان کرد: این منطقه کریدور ریلی شمال ـ جنوبی محسوب می‌شود که یکی از محورهای مهم آن در قطعه چابهار به زاهدان قرار دارد؛ البته قطعه زاهدان به خاش حدود یک سال و نیم گذشته در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسیده است. محور بعدی 450 کیلومتر از چابهار تا محدوده خاش است که تاکنون منابع خوبی به این پروژه تزریق شده است و به‌زودی نیز منابع جدیدی به آن تعلق می‌گیرد تا کار با سرعت بیشتری انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: قطعات شمالی این پروژه یعنی از زاهدان به‌سمت میلک و از زاهدان به‌سمت خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سرخس در 16 جبهه کاری در حال اجراست و حدود 15 پیمانکار در این نقاط مشغول کار هستند.

بذرپاش گفت: پروژه ریلی چابهار ـ زاهدان ـ میلک ـ سرخس یکی از اصلی‌ترین پروژه‌ها و در واقع بزرگترین پروژه ریلی کشور خواهد بود و همین طور غیر از اهمیت حوزه ریلی اهمیت راهبردی و منطقه‌ای قابل‌توجهی برای ما دارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کنار قراردادی که اخیراً با کشور هند در بندر شهید بهشتی چابهار منعقد شد و کنار آن توسعه فرودگاه در چابهار، مجموع این‌ها یک بسته فرودگاهی، بندری و ریلی خواهد بود و چابهار را به یک قطب بسیار مهم و یک نگین راهبردی و ترانزیتی در منطقه تبدیل خواهد کرد و حتماً استان سیستان و بلوچستان اصلی‌ترین تأثیر اقتصادی را خواهد دید و عملاً عملیات ترانزیت گسترده‌ای که از سیستان و بلوچستان اتفاق خواهد افتاد این استان را به یکی از شاهراه‌های اصلی تردد کالاهای ترانزیتی در منطقه تبدیل خواهد کرد.

انتهای پیام/+

نظر شما