شناسهٔ خبر: 66955042 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

روزنامه هیل تحلیل کرد

محکومیت ترامپ، بلیتش را در انتخابات باطل می‌کند یا معتبر‌تر؟

صاحب‌خبر -

[راضیه زرگری] دونالد ترامپ روز پنجشنبه در محکومیت به‌عنوان یک رئیس‌جمهور سابق در آمریکا تاریخ‌ساز شد؛ درست پس از آنکه هیأت منصفه دادگاه نیویورک، پس از دو روز بحث و بررسی نامزد ریاست‌جمهوری 2024 را در هر 34فقره اتهام، مجرم تشخیص داد. روزنامه هیل در گزارشی درباره محکومیت رئیس‌جمهور سابق آمریکا نوشت: «تیم حقوقی ترامپ قصد دارد نسبت به اعلام رأی درخواست تجدید نظر بدهد و این در حالی است که ترامپ مدعی ادامه رقابت انتخاباتی برای شکست بایدن و «مبارزه» در این مسیر شده است. به بیان دیگر حتی محکومیت قطعی، ترامپ را به‌عنوان یک مجرم از مسیر مبارزات انتخاباتی خارج نخواهد کرد و مانعی قانونی نیز برای این کار وجود ندارد، اما این مسئله می‌تواند به وجهه او ضربه بزند»

براساس قانون فعلی آمریکا، ترامپ می‌تواند به‌عنوان یک مجرم
رئیس‌جمهور شود
روزنامه هیل در ادامه نوشته است: ترامپ براساس قانون اساسی آمریکا، می‌تواند به زندان محکوم شود، اما حتی به‌عنوان یک مجرم برای انتخابات ریاست‌جمهوری کمپین انتخاباتی برگزار کند، برای رهبری حزب خود نامزد شود، توسط رأی‌دهندگان انتخاب شود و در نهایت به‌عنوان رئیس‌جمهور مراسم تحلیف را انجام دهد.» نکته قابل توجهی که این روزنامه به آن اشاره کرده این است که ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا برای یک دوره دیگر، می‌تواند خود را عفو کند، تمام تحقیقات وزارت دادگستری که بر او محکومیت او تأثیر گذاشته را منحل و منصوبان فدرال را که مخالف خود می‌پندارد، پاکسازی کند. ترامپ پس از بلندخوانی هر حکم زمانی که با واژه «گناهکار» از سوی هیأت منصفه مواجه شد، با بیانی تند گفت: «حکم واقعی 5نوامبر از سوی مردم صادر خواهد شد.» او به خبرنگاران گفت: «من مردی بسیار بی‌گناه هستم.» این روزنامه در ادامه به واکنش حامیان ترامپ نوشته است: «رئیس‌جمهور سابق در مقابل دادگاه افکار عمومی قرار خواهد گرفت، جایی که حامیانش مثل خودش، فکر می‌کنند که او قربانی دشمنی دمکرات‌ها شده، هیچ جنایتی مرتکب نشده و در تلاش است تا دشمنانش را در چارچوب حقوق خود محکوم کند.»

سخنگوی کمپین انتخاباتی بایدن: ترامپ به‌دنبال انتقام و تلافی است
از سوی دیگر به نوشته هیل، سخنگوی کمپین انتخاباتی بایدن هشدار داد که ترامپ همچنان قصد «انتقام و تلافی» دارد اما او می‌تواند پای صندوق‌های رأی از نامزدی ورود به دفتر بیضی شکل مسدود شود. ترامپ چه مجرم شناخته شود یا نشود، نامزد جمهوریخواهان برای ریاست‌جمهوریخواهد شد.گزارش این روزنامه یادآور شده که ترامپ با اتهامات جنایی بیشتری در جورجیا، فلوریدا و واشنگتن دی سی روبه‌رو است با این حال در اینکه این محاکمه‌های کند، پیش از نوامبر به نتیجه برسد، تردید وجود دارد. براساس این گزارش دادگاه عالی ظرف چند هفته در مورد اینکه آیا رئیس‌جمهور فعلی یا سابق، مصونیت مطلق از تعقیب قضایی دارد یا خیر، رأی خواهد داد. سیاستمداری که در سال 2016به هوادارانش گفت: «می‌توانم وسط خیابان پنجم بایستم، به کسی شلیک کنم و در عین حال هیچ رأی‌دهنده‌ای را از دست نمی‌دهم»، حالا در زادگاهش به اتهام جنایت سطح E مقصر شناخته شد، که می‌تواند منجر به مشروط شدن از نامزدی در انتخابات، جریمه نقدی یا تا چهار سال زندان برای هر جرم شود.

از سیل کمک‌های مالی به کمپین ترامپ تا تلاش دمکرات‌ها برای سوزاندن بلیت او در انتخابات
به نوشته هیل محکومیت رئیس‌جمهور سابق به جعل سوابق بازرگانی، صداهای اعتراض را از سوی محافظه‌کاران برانگیخت؛ محافظه کارانی که از همان ابتدا دادگاه نیویورک را از نظر قانونی ناامن و ساختگی به‌دست دمکرات‌ها می‌دانستند. با این حال برخی از نامزدهای محافظه‌کار مطمئن نیستند که اخبار روز پنجشنبه چطور می‌تواند دیدگاه رای‌دهندگان را در مورد سیاست و رقبای انتخابات ریاست‌جمهوری تغییر دهد. به تفسیر این روزنامه آمریکایی هیو هویت، مفسر سیاسی محافظه‌کار به فاکس نیوز عنوان کرده است: از نظر سیاسی فکر می‌کنم این محکومیت به ترامپ در رقابت‌های ریاست‌جمهوری کمک می‌کند. من پیش از این اعلامیه‌های مبالغ اهدایی برای او را دیده‌ام؛ بهمن کمک‌های مالی برای دونالد ترامپ سرازیر شده.» برعکس، دمکرات‌هایی که علناً از نظرسنجی‌های اخیر که نشان می‌دهد ترامپ نسبت به بایدن پیشتاز است، عذاب می‌کشند. آنها می‌خواهند از محکومیت او برای ترساندن رأی‌دهندگان، ازجمله مستقل‌ها، استفاده کنند به امید اینکه بتوانند بلیت ترامپ برای نامزدی در انتخابات را باطل کنند.

 

نظر شما