شناسهٔ خبر: 66946358 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

متحدان ترامپ حکم هیات منصفه دادگاه نیویورک را محکوم کردند؛ سرنوشت او چه خواهد شد؟  

حکم اخیر هیات منصفه دادگاه نیویورک در مجرم شناختن دونالد ترامپ در پرونده پرداخت حق‌السکوت به بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی، محکومیت متحدان جمهوریخواه او را در پی داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، هیات منصفه دادگاه نیویورک در حکمی اعلام کرد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا را در پرونده حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی در تمام ۳۴ مورد اتهامی مجرم شناخته است.

«مایک جانسون»، رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا گفت حکم اخیر دادگاه علیه ترامپ در این پرونده را محکوم می‌کند که باعث ثبت یک «روز شرم‌بار در تاریخ آمریکا شد.»

جانسون در پستی در رسانه‌های اجتماعی نوشت: «امروز یک روز شرم‌بار در تاریخ آمریکا است. دموکرات‌ها وقتی باعث محکوم شدن رهبر حزب مخالف خود بر مبنای اتهامات خنده‌دار و شهادت‌های یک فرد ممنوع‌الکار و با سابقه محکومیت قضایی شدند به شادمانی پرداختند. این یک مانور مطلقا سیاسی بوده نه یک حکم حقوقی.»

به گفته جانسون، این تصمیم نشان می‌دهد که دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا به طرز آشکاری نظام قضایی را ابزار سواستفاده قرار داده و اینکه دموکرات‌ها بی‌وقفه برای خاموش کردن و سرکوب مخالفان سیاسی تلاش می‌کنند.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اضافه کرد: «مردم آمریکا این حکم را به عنوان جنگ حقوقی می‌بینند و می‌دانند که اشتباه و خطرناک است. ترامپ به طرز کاملا به حقی در این حکم پوچ درخواست تجدید نظر خواهد و پیروز پرونده خواهد شد.

ترامپ در این پرونده به جعل اسناد مالی با هدف پنهان‌کردن حق‌السکوت متهم بوده است.

این حکم ترامپ را به اولین رئیس‌جمهور آمریکا مبدل می‌کند که که مرتکب بزه شده و مجرم شناخته می‌شود اما او را برای رقابت برای انتخابات ریاست‌جمهوری منع نمی‌کند.

تاکر کارلسون، مجری و گزارشگر رسانه‌ای مشهور طرفدار ترامپ دیگر چهره‌ جمهوریخواهی بود که حکم صادر شده علیه این رئیس جمهور سابق آمریکا را محکوم کرد.

کارلسون تاکید کرد حکم هیات منصفه دادگاه نیویورک به مثابه «پایان نظام قضایی ایالات متحده آمریکا به عنوان منصف‌ترین در جهان» است.

او در پیامی که در شبکه اجتماعی «ایکس» منتشر کرد تصریح داشت:‌ «ترامپ با این حکم متوقف نخواهد شد. او در انتخابات اگر که قبلش کشته نشود پیروز خواهد شد. اما این حکم به مثابه پایان کار منصرف‌ترین نظام قضایی در جهان است.»

کارلسون اضافه کرد هر کس که از این حکم ابراز حمایت کند یک خطر برای آمریکایی‌ها و خانواده‌های آنها محسوب می‌شود.

حکم رسمی محکومیت ترامپ قرار است ۱۱ جولای (۲۱ تیر) صادر شود و روزنامه واشنگتن‌پست نوشته او با چهار سال حبس روبرو خواهد شد.

ترامپ اما در خارج از دادگاه، خود را بی‌گناه خواند و گفت: «این دادگاه، متقلبانه و مایه ننگ‌ بود. مردم در روز پنج نوامبر (روز انتخابات) حکم واقعی را صادر می‌کنند. کشور ما به سمت جهنم می‌رود. ما تا آخر مبارزه می‌کنیم.»

کمپین انتخاباتی «جو بایدن» نیز با بیان اینکه هیچ کسی بالاتر از قانون نیست، گفت: «تنها راه خارج نگه‌داشتن ترامپ از کاخ سفید، از طریق صندوق‌های رای است.»

ترامپ در طول این دادگاه به قید وثیقه آزاد بود و حالا که مجرم شناخته شده احتمالا همچنان تا زمان تاریخ تعیین شده توسط قاضی خوان مرچان برای جلسه صدور حکم رسمی آزاد خواهد بود.

قاضی مرچان برای صدور حکم ترامپ چندین عامل را در نظر خواهد گرفت، از جمله سن ترامپ (۷۷ سال)، عدم سابقه کیفری و احتمالا نقض احکام ممنوعیت دادگاه از سوی او. حکم دادگاه ممکن است شامل جریمه، حکم تعلیقی، نظارت، یا احتمالا زندان باشد.

اگر ترامپ مجرم شناخته شود، قطعا درخواست تجدید نظر خواهد کرد، و این فرآیند تجدید نظر ممکن است ماه‌ها یا حتی بیشتر طول بکشد. تیم وکلای او سپس با دادگاه استیناف منهتن، و احتمالا دادگاه‌های تجدیدنظر روبرو خواهد شد. به این ترتیب بسیار بعید است که ترامپ با دستبند از دادگاه خارج شود و انتظار می‌رود بعد از ارائه درخواست بازنگری، به قید وثیقه آزاد بماند.

هر چند احتمال به زندان رفتن ترامپ روی کاغذ وجود دارد، اما بسیار بعید است که ترامپ در صورت مجرم شناخته شدن، به زندان بیفتد.

۳۴ اتهامی که علیه او مطرح است، در نیویورک جزو جرایم کلاس E محسوب می‌شوند که پایین‌ترین سطح جرم در این ایالت است. هر کدام از این اتهام‌ها حداکثر چهار سال حبس دارد.

دلایلی نیز برای آنکه قاضی مرچان احتمالا حکم سنگینی صادر نکند وجود دارد، از جمله سن ترامپ، عدم سابقه محکومیت قبلی و این که اتهامات او مربوط به جرایم غیرخشونت‌آمیز است. همچنین ممکن است قاضی ماهیت بی‌سابقه پرونده را هم در مرحله صدور حکم در نظر بگیرد، و از زندانی کردن یک رئیس‌جمهور سابق و نامزد فعلی خودداری کند.

علاوه بر این مساله عملی بودن حکم هم مطرح است. دونالد ترامپ، مثل همه روسای جمهور سابق، از حفاظت مادام‌العمر سرویس مخفی برخوردار است. این به معنای آن است که در داخل زندان هم باید مامورانی برای محافظت از او حاضر باشند. حتی در این صورت، اداره زندانی که یک رئیس جمهوری سابق در آن زندانی است، بسیار دشوار خواهد بود. چنین موقعیتی خطر امنیتی بزرگی را ایجاد می‌کند و هزینه زیادی برای حفظ امنیت او به بار می‌آورد.

طبق قانون اساسی آمریکا ترامپ هنوز می‌تواند برای ریاست جمهوری نامزد شود. قانون اساسی آمریکا شرایط نسبتا کمی برای صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری تعیین کرده است: آنها باید دست کم ۳۵ سال داشته باشند، شهروند متولد ایالات متحده باشند و حداقل ۱۴ سال در این کشور زندگی کرده باشند. هیچ قانونی برای جلوگیری از نامزدی کسانی که سوابق جنایی دارند، وجود ندارد.

اما مجرم شناخته شدن رئیس جمهور سابق آمریکا می‌تواند بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر تاثیر بگذارد. اوایل امسال نظرسنجی بلومبرگ و مورنینگ کانسالت نشان داد که ۵۳ درصد از رای‌دهندگان ایالت‌های تعیین‌کننده، در صورت محکومیت ترامپ، از رای دادن به او امتناع خواهند کرد.

نظرسنجی دیگری از دانشگاه کوئینی‌پیاک در ماه جاری میلادی نشان داد که در صورت محکومیت، ۶ درصد از رای‌دهندگان ترامپ، با احتمال کمتری به او رای خواهند داد؛ رقمی که در چنین رقابت نزدیکی می‌تواند بسیار مهم باشد.

ترامپ همچنین امکان این که با استناد به اختیار ریاست جمهوری احتمالی آتی، خودش را در پرونده‌های ایالتی عفو کند نخواهد داشت.

روسای جمهور می‌توانند کسانی را که مرتکب جرایم فدرال شده‌اند، عفو کنند. پرونده حق‌السکوت در نیویورک یک مسئله ایالتی است، و اگر ترامپ دوباره رئیس‌جمهور شود، باز هم از دسترس او خارج خواهد بود.

برای پرونده ترامپ در جورجیا هم همین مساله صدق می‌کند، جایی که او به توطئه برای معکوس کردن شکست خود به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در انتخابات ۲۰۲۰ متهم شده است. این پرونده در حال حاضر در مرحله تجدیدنظر است.

اختیارات مربوط به عفو برای دو پرونده فدرال ترامپ - یکی در مورد مدیریت نادرست اسناد محرمانه و دیگری درباره توطئه تغییر نتایج انتخابات ۲۰۲۰ در سطح ملی- نامشخص است.

در پرونده اول، یک قاضی منصوب ترامپ در فلوریدا محاکمه را به طور نامحدود به تعویق انداخته و گفته است تعیین تاریخ قبل از حل و فصل سوالات مربوط به شواهد «عاقلانه نخواهد بود.» پرونده دوم فدرال هم با درخواست تجدید نظر این رئیس جمهور سابق آمریکا به تعویق افتاد.

هیچ یک از این گزینه‌ها احتمالا قبل از انتخابات نوامبر اتفاق نخواهد افتاد، اما حتی اگر اتفاق هم بیفتد، کارشناسان حقوقی درباره اینکه آیا قدرت عفو رئیس جمهور شامل خودش می‌شود یا نه، اختلاف نظر دارند. ترامپ می‌تواند اولین کسی باشد که چنین کاری را امتحان می‌کند.

نظر شما