شناسهٔ خبر: 66960421 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

دادگاه نیویورک ترامپ را مجرم شناخت

پس‌لرزه‌های محاکمه تاریخی امریکا

در حال حاضر هیچ تجمع انتخاباتی از سوی کارزار دونالد ترامپ اعلام نشده است، اما او عصر پنجشنبه، قبل از صدور حکم، به یک گردهمایی در منطقه منهتن نیویورک رفت.

صاحب‌خبر -

پس‌لرزه‌های محاکمه تاریخی امریکا

دونالد ترامپ، اولین ريیس‌جمهور غیرمستقر در تاریخ ایالات‌متحده است که در دادگاهی کیفری محکوم می‌شود. به گزارش نیویورک تایمز، روز پنجشنبه هیات منصفه نیویورک او را در هر 34 اتهام و در طرحی برای تاثیر غیرقانونی بر انتخابات سال 2016 از طریق پرداخت حق‌السکوت به استورمی دانیلز محکوم شناخت. دونالد ترامپ که عصبانی به نظر می‌رسید، پس از خروج از دادگاه به خبرنگاران گفت: این محاکمه تقلبی و شرم‌آور بود. او با طعنه گفت که «البته حکم قطعی 5 نوامبر از سوی مردم صادر خواهد شد. همه می‌دانند که اینجا چه اتفاقی افتاده است.» 


به گزارش نیویورک تایمز، قاضی خوان چوران، تاریخ صدور حکم را برای 11 جولاي، سه روز پیش از گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان در میلواکی تعیین کرده است. در این گردهمایی قرار است جمهوری‌خواهان نامزدی دونالد ترامپ را رسما اعلام کنند.  این حکم می‌تواند تبعات حقوقی زیادی برای ترامپ داشته باشد و حتی او را به زندان بفرستند. از آنجایی که ترامپ به دنبال بازپس‌گیری کاخ سفید در انتخابات پیش رو است، برخی ناظران این دادگاه را در واقع محلی برای قضاوت رای‌دهندگان در ماه نوامبر می‌دانند. این گروه از ناظران معتقدند که احتمالا احکامی از این دست بر آراي وفاداران به ترامپ خدشه‌ای وارد نمی‌کند و رای‌دهندگان مردد نیز بیشتر به اقتصاد توجه نشان می‌دهند تا محکومیت‌هایی از این دست. همچنین رسانه‌ها خاطرنشان می‌کنند که ترامپ ممکن است برای حکم دادگاه درخواست تجدیدنظر و با بازگشت به مبارزات انتخاباتی به نوعی از این محکومیت‌ها به نفع خود استفاده کند. 


در حال حاضر هیچ تجمع انتخاباتی از سوی کارزار دونالد ترامپ اعلام نشده است، اما او عصر پنجشنبه، قبل از صدور حکم، به یک گردهمایی در منطقه منهتن نیویورک رفت. آسوشتیدپرس به نقل از سه نفر از افراد آشنا با برنامه‌های ريیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده، گزارش داد که ترامپ روز جمعه در برج ترامپ حاضر و هفته آینده به جمع‌آوری کمک‌های مالی ادامه دهد.  کارزار انتخاباتی ترامپ او را زندانی سیاسی لقب داده و به سرعت در حال جمع‌آوری کمک‌های مالی هستند.  اتهامات کلی در این پرونده سال‌ها برای رای‌دهندگان آشنا بود، اما توجه کمی را برمی‌انگیخت. ترامپ دست‌کم در چند پرونده دیگر درگیر است که شامل تلاش برای براندازی دموکراسی امریکا و سوءاستفاده از اسرار امنیت ملی است. پیش از صدور حکم، ستاد انتخاباتی ترامپ استدلال کرده بود که صرف‌نظر از تصمیم هیات منصفه، بعید است که نتیجه دادگاه، رای‌دهندگان را تحت‌تاثیر قرار دهد. استدلال آنها این است که مسائلی مانند اقتصاد و تورم بیشتر برای رای‌دهندگان جذابیت دارد. در همین خصوص، جو بایدن نیز در اظهاراتی گفته است تنها راه دور نگهداشتن ترامپ از کاخ سفید، قدرت صندوق‌های رای است.  نظرسنجی‌های متعدد حاکی از آن است که ترامپ در اکثر آنها همچنان وضعیت بهتری نسبت به جو بایدن، رقیب دموکرات خود دارد. ازسوی دیگر برخی بیم آن دارند که این محکومیت‌ها باعث خشونت، همانند آنچه در حدود سه و نیم سال پیش در کاپیتول هیل رخ داد، شود. 


آخرین نظرسنجی رویترز/ایپسوس نشان می‌دهد که اکثریت امریکایی‌ها نگرانند که افراط‌گرایان در صورت نارضایتی از نتیجه انتخابات، ازجمله اکثریت جمهوری‌خواهان، دموکرات‌ها و مستقل‌ها، دست به اعمال خشونت‌آمیز پس از انتخابات خواهند زد. اکثر امریکایی‌ها و رای‌دهندگان ثبت‌نام‌شده می‌گویند مطمئن هستند که نتیجه انتخابات دقیق و مشروع خواهد بود، اما کمتر از نیمی از جمهوری‌خواهان با این موضوع موافق هستند. این نظرسنجی همچنین برداشت‌ها از اعتراضات حامیان فلسطین را در دانشگاه‌ها، رویکرد بایدن در جنگ غزه را بررسی کرد. نتایج نشان داد که وضعیت جو بایدن پس از جنگ غزه به‌ شدت افت کرده است. 

نظر شما