شناسهٔ خبر: 66953900 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

تداوم جدال بر سر آزمون سراسری

با روش جدید کنکور فقط بچه پول‌دارها دانشگاه تهران قبول می‌شوند؛ سرایت مافیای کنکور به مدرسه‌ها / روش جدید جلوی مافیای کنکور را گرفته است

روش جدید سنجش و پذیرش برای ورود به دانشگاه‌ها مخالفان و موافقان خود را دارد، علی امرایی، عضو کمیسون دیده‌بان شفافیت و عدالت در این‌باره گفت: «در روش جدید یک یا دو بار کنکور تبدیل به ۳۰ بار امتحان نهایی شده است، در حالی که هدف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی کاهش استرس بود، اما همین روش به مراتب استرس را اضافه کرده است، در واقع دانش‌آموز از پایه نهم برای گرفتن نمره خوب به دنبال کتاب‌ها و کلاس‌های تقویتی می‌رود.»

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرآنلاین: علیرغم این‌که روش جدید سنجش و پذیرش دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه‌ها تغییر کرده است اما همچنان موافقان و مخالفان خود را دارد.
 
سنجش دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه‌ها بعد از سال‌ها برگزاری آزمون سراسری تغییر کرد، با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار شد سهم آزمون سراسری کم و در عوض این سهم کم شده به مدارس و نتایج امتحانات نهایی برسد، براین اساس سنجش سال گذشته دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه با سهم ۶۰ درصدی کنکور و تاثیر قطعی ۴۰ درصدی نمرات در مدارس برگزار شد، این سهم‌بندی برای آزمون امسال به وضعیت پنجاه پنجاه رسید و قرار است در سال آینده سهم نمرات امتحانات نهایی ۶۰ درصد شود و آزمون سراسری سهمی ۴۰ درصدی در پذیرش دانش‌آموزان داشته باشد. ضمن این‌که دیگر از آزمون دروس عمومی در کنکور خبری نیست و تاثیرگذاری آن‌ها در همان معدل امتحانات نهایی است و کنکور سالی دوبار برگزار می‌شود.
 
صف ثبت نام در مدارس غیرانتفاعی
 
روش جدید سنجش و پذیرش برای ورود به دانشگاه‌ها مخالفان و موافقان خود را دارد، علی امرایی، عضو کمیسون دیده‌بان شفافیت و عدالت در این‌باره گفت: «در روش جدید یک یا دو بار کنکور تبدیل به ۳۰ بار امتحان نهایی شده است، در حالی که هدف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی کاهش استرس بود، اما همین روش به مراتب استرس را اضافه کرده است، در واقع دانش‌آموز از پایه نهم برای گرفتن نمره خوب به دنبال کتاب‌ها و کلاس‌های تقویتی می‌رود.»
 
او بیان کرد: «روش جدید، فشار مالی زیادتری برای خانواده‌ها ایجاد شده و گردش مالی درون آموزش را بیشتر کرده است، آموزش مانند کالای اقتصادی نیست، از این جهت مادامی که به مدارس دولتی کم توجه باشیم و مدارس غیر انتفاعی رونق پیدا کنند هزینه‌های آموزش بالا می‌رود، چراکه دانش اموز برای کسب نمرات بهتر سراغ آموزش بهتر است که این آموزش بهتر را در مدارس غیرانتفاعی و خصوصی به دست می‌آورد. الان با این سیاست جدید برای ثبت نام در مداس غیر دولتی و غیر انتفاعی صف بسته‌اند، اگر مدارس دولتی کیفیت لازم را داشت حتما دانش آموز و اولیا دنبال مدارس غیر دولتی نبودند.»
 
او ادامه داد: «امروز برخی از مدارس دولتی از کیفیت لازم برخوردار نیستند و از طرفی کتاب‌های درسی ما لاغر شده است و برعکس شاهد چاق شدن کتاب‌های کمک آموزشی هستیم، ضمن این‌که کمبود معلم هم داریم، همه این عوامل سبب ضعف تحصیلی دانش آموز در مدارس دولتی می‌شود.»
 
فقط بچه پول دارها دانشگاه تهران قبول می‌شوند
 
درهمین باره احمد نادری، نماینده مجلس به دیده‌بان ایران گفت: «بیش از هشت هزار میلیارد مافیای کنکور درآمد داشته است. این برای سه سال قبل است که من مطرح می‌کردم. بله، حذف این مافیاها ارزشمند است، اما آیا به این قیمت است که این مافیا را ما باید حل بدهیم درون مدارس؟ قانونی که این‌ها نوشتند و با گردن‌کلفتی مقابل مجلس هم ایستادند و این قانون را اجرایی کردند که ما هم به دلایلی زورمان نرسید، این قانون، آن مافیا را به آموزش و پرورش سرایت می‌دهد.»
 
او بیان کرد: «این روش سه سال استرس را روی بچه‌های مردم می‌گذارد و بین خانواده‌ها یک مسابقه‌ای راه افتاده و خواهد افتاد برای فرستادن بچه‌ها به مدرسه‌های غیرانتفاعی؛ خانواده‌هایی که نان ندارند، خانواده‌هایی که به نان شب محتاج هستند، مجبورند برای این‌که بچه‌شان در دانشگاه خوب قبول شود او را می‌فرستند غیرانتفاعی. با این وضعیت فقط بچه پولدارها می‌روند دانشگاه تهران.»
 
روش جدید سنجش و پذیرش تغییر نمی‌کند
 
با این وجود مجلسیازدهم در آخرین روزهای خودش مصوبه‌ای تصویب کرد که به دلیل مخالفت شورای نگهبان این مصوبه به تشخیص مصلحت نظام ارسال شد، طبق این مصوبه آموزش و پرورش باید تا سال ۱۴۰۶ زیرساخت‌های لازم برای روش جدید سنجش و پذیرش در دانشگاه‌ها را اماده کند و تا آن روز کنکور باید به همان روش گذشته برگزار شود.
 
درهمین‌باره حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: «به خانواده‌ها تاکید می‌کنم که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در بحث کنکور که سال گذشته اجرا شد و امسال هم اجرا شد و دارد می‌شود؛ این مصوبه مستقر شده است. بنابراین مصوبه تغییر پیدا نخواهد کرد و مصوبه، مصوبه‌ای قطعی است و امسال هم به عنوان دومین سال با دقت و درایت، وزارت آموزش و پرورش دارد مصوبه را اجرا می‌کند.»
 
او بیان کرد: «این مصوبه شورا، یک مصوبه کاملا تمدنی است. هم جلوی دست و پای این مافیایی که در این زمینه دنبال ثروت اندوزی بودند گرفتند و از طرفی هم که خیلی مهم است دانش آموزان با تاکید بر کتب درسی و استفاده از معلمان، درس‌ها را دنبال می‌کنند و می‌گذرانند. بنابراین خانواده‌ها دلهره نداشته باشند این مصوبه را مصوبه قطعی بدانند که سال‌های آینده هم اجرا خواهد شد.»
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما