شناسهٔ خبر: 66948644 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رویترز:

نسخه آمریکایی تیک‌تاک در راه است

منابع آگاه می‌گویند تیک‌تاک در حال کار بر روی شبیه‌سازی الگوریتم خود برای ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی است.

صاحب‌خبر -

نسخه آمریکایی تیک‌تاک در راه است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از رویترز، گفته می‌شود این الگوریتم جدید ممکن است منجر به شکل‌گیری نسخه‌ای شود که مستقل از نسخه اصلی و چینیِ خود عمل می‌کند و احتمالا برای قانونگذاران آمریکایی که می‌خواهند این شبکه اجتماعی را ممنوع کنند، خوشایندتر باشد. 
 
تلاش برای جداسازی کد منبع تیک‌تاک توسط «بایت دنس» (شرکت مالک) اواخر سال گذشته میلادی و قبل از تصویب قانون فروش یا ممنوعیت این برنامه آغاز شده بود.
 
به گفته منابع آگاه، جداسازی کد منبع می‌تواند زمینه را برای واگذاری دارایی‌های شرکت «بایت دنس» در آمریکا فراهم کند، اگرچه در حال حاضر هیچ تصمیمی برای این کار گرفته نشده است. 
 
تیک‌تاک قبلا اعلام کرده بود که هیچ برنامه‌ای برای فروش دارایی‌های خود در آمریکا ندارد.
 
تیک‌تاک تاکید کرده که واگذاری دارایی‌هایش در آمریکا نه از نظر تجاری، نه از نظر فناوری و نه از نظر قانونی به سادگی امکان‌پذیر نیست و مطمئناً در ۲۷۰ روزی که در متن قانونِ مصوب در آمریکا قید شده، انجام نخواهد شد.
 
تیک‌تاک و شرکت چینیِ مالک آن یعنی «بایت دنس» چندی پیش در دادگاه فدرال آمریکا برای جلوگیری از اجرای قانون اجباری فروش یا ممنوعیت این برنامه تا ۱۹ ژانویه شکایت کردند. دادگاه تجدید نظر هم روز سه‌شنبه برنامه‌ای فوری برای بررسی چالش‌های قانونی این تصمیم تعیین کرد. 
 
در چند ماه گذشته، به صد‌ها مهندس شاغل در شرکت «بایت دنس» در آمریکا و چین دستور داده شده که الگوریتم تیک‌تاک را که ویدئو‌های مطابق میل کاربران را به آنها پیشنهاد می‌کند، بررسی کنند.
 
دو منبع آگاه از این پروژه گفته‌اند که این طرح نگاهی متفاوت به نحوه جداسازی فنی عملیات‌های تیک‌تاک در آمریکاست و نشان می‌دهد که این برنامه اشتراک‌گذاری ویدئو تا چه اندازه برای مقابله با خطری که با آن مواجه است، پیش خواهد رفت. 
 
بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و سایر حامیان قانون ممنوعیت تیک‌تاک در این کشور استدلال می‌کنند که این شبکه اجتماعی امکان دسترسی پکن به مجموعه وسیعی از داده‌های کاربران را فراهم می‌کند؛ داده‌هایی که می‌تواند برای تأثیرگذاری بر کاربران آمریکایی تیک‌تاک یا جاسوسی از آنها استفاده شود.
 
«بایت دنس» محبوبیت شبکه اجتماعی تیک‌تاک را به اثربخشیِ امکان توصیه آن نسبت داده که محتوای مورد علاقه هر کاربر را بر اساس نحوه تعامل او با چیزی که تماشا می‌کند، ارتباط می‌دهد.
 
«بایت دنس» متعهد شده که با توجه به متمم اول قانون اساسی آمریکا درباره آزادی بیان، از طریق حقوقی با قانون مصوب درباره ممنوعیت تیک‌تاک در این کشور مقابله کند. 
 
با این حال، مهندسان شرکت چینی «بایت دنس» به تلاش برای جداکردن الگوریتم توصیه تیک‌تاک برای کاربران آمریکایی ادامه می‌دهند.

نظر شما