شناسهٔ خبر: 66946430 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایپنا | لینک خبر

هفته گذشته جدول رده‌بندی لیگ‌های باشگاهی آسیا منتشر شد.

پشت پرده سقوط آزاد لیگ برتر؛ ایران پایین‌تر از امارات و قطر!

پشت پرده سقوط آزاد لیگ برتر؛ ایران پایین‌تر از امارات و قطر!

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایپنا ؛ کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) چند روز قبل فهرست بهترین لیگ‌های قاره کهن را منتشر کرد که مطابق انتظار لیگ حرفه‌ای عربستان بالاتر از دیگر لیگ‌های آسیایی در صدر این فهرست قرار گرفت. لیگ‌های ژاپن، کره‌جنوبی، امارات و قطر هم به‌ترتیب در رده‌های دوم تا پنجم قرار گرفتند و لیگ برتر ایران با یک پله سقوط نسبت به سال گذشته در رده ششم جدول قرار گرفت. در این رده‌بندی لیگ کشورهای چین، تایلند، ازبکستان و عراق هم بدون تغییر در رده‌های بعدی قرار گرفتند و لیگ داخلی استرالیا یازدهم شد!

معیار انتخاب بهترین لیگ‌ها چست؟

فهرست رده‌بندی بهترین لیگ‌های آسیا هر سال پس از اتمام مسابقات لیگ قهرمانان آسیا و ای‌اف‌سی کاپ به‌روزرسانی می‌شود و معیار اصلی آن هم عملکرد نمایندگان هر کشور در این مسابقات است. این جدول براساس عملکرد و امتیازات نمایندگان هر کشور در مسابقات ۸ فصل اخیر لیگ قهرمانان آسیا طراحی شده و بیشترین ضریب مربوط به امتیازات همان فصل است و به‌ترتیب هر سال این ضریب پایین‌تر می‌رود. به‌طور مثال ضریب امتیازات تیم‌ها در فصل ۲۰۲۳، عدد یک، فصل ۲۰۲۲، عدد ۰٫۹ و فصل ۲۰۲۱، ۰٫۸ تعین شده است.

با توجه به قهرمانی العین در رقابت‌های این فصل، لیگ امارات امسال ۲۴ امتیاز کسب کرد و از رده ششم به رده چهارم رسید. ایران و قطر با توجه به عملکرد ضعیف نمایندگان خود در این فصل سقوط کردند. ایران در این فصل امتیاز ضعیف ۹٫۳ را به‌دست آورد و امتیاز قطر هم ۸٫۱ بود. اگر تنها مسابقات فصل ۲۰۲۳ در نظر گرفته شود، عملکرد نمایندگان ایران به‌قدری ضعیف بوده که پایین‌تر از عمان در رده دهم قرار دارد ولی عملکرد بهتر در سال‌های گذشته باعث شد ایران ششم شود.

امسال پرسپولیس و نساجی در مرحله گروهی حذف شدند و سپاهان هم در یک‌هشتم نهایی با شکست مقابل الهلال از دور رقابت‌ها کنار رفت. تیم تراکتور هم که چهارمین نماینده ایران بود در مرحله پلی‌آف مقابل الشارجه شکست خورد و اصلا به مرحله گروهی نرسید. علی‌رغم قهرمانی تیم العین، نمایندگان کشور عربستان در مجموع عملکرد بهتری داشتند و لیگ این کشور ۲۷ امتیاز کسب کرد. امارات، کره‌جنوبی، ژاپن، چین و ازبکستان هم پس از عربستانی‌ها در رده‌های بعدی قرار دارند.

پشت پرده سقوط آزاد لیگ برتر؛ ایران پایین‌تر از امارات و قطر!

۲۵۸ ۲۵۸

نظر شما